reklama
Ćwiczenia, które pomagają rozwijać umiejętność percepcji wzrokowej

Ćwiczenia, które pomagają rozwijać umiejętność percepcji wzrokowej

Niepoprawne przepisywanie z tablicy, odwracanie liczb, problem z odróżnianiem stron lewa / prawa, czy przeskakiwanie linijek podczas czytania  Czy cokolwiek z tego jest ci znajome?

Istnieje wiele sposobów, aby pracować nad rozwojem percepcji wzrokowej u dzieci. Zobacz tylko niektóre pomysły, które mogą wam się przydać.

Czym jest ruch gałek ocznych?

Zwykle nazywa się tak zdolność  do skutecznego poruszania oczami od lewej do prawej (lub od prawej do lewej),  w górę i w dół, kolistymi ruchami albo ustawieniu ostrości na obiekcie, który się porusza w poprzek pola widzenia danej osoby.

Ta umiejętność jest ważna dla niemal wszystkich codziennych czynności, jak również czytania, pisania, cięcia nożyczkami, czy rysowania. Rozwojowo umiejętność analizy i syntezy  obrazu oraz  prawidłowego rozpoznawania relacji przestrzennych kształtuje się  u dzieci około piątego roku życia.

Jak rozpoznać trudności z prawidłowym postrzeganiem i przetwarzaniem bodźców wzrokowych?


U dziecka z tego rodzaju problemami można zauważyć:

  • Gubienie miejsca w wersie podczas czytania.
  • Ponownie odczytywanie lub pomijanie słów lub wersów
  • Pomijanie, przekręcanie lub mylenie podczas czytania podobnych słów .
  • Konieczność wodzenia palcem podczas czytania
  • Krótki czas koncentracji.
  • Trudność ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu
  • Pisanie poza linijką , duże przerwy pomiędzy literami 
  • Kłopot z rozróżnieniem stron:
  • Mylenie cyfr i liter podobnych pod względem kształtu, (b, d, p, q, czy 6 i 9)
  • Błędy podczas przepisywania z tablicy lub książki do zeszytu

Ćwiczenia wspomagające  prawidłową percepcję wzrokową

Kolorowe zakrętki

Zbierz nakrętki od butelek , a ich wnętrza pokoloruj na 3 - 4 kolory , np.: część niech będzie zielona, część niebieska , a pozostałe czerwone. W sklepie kup ozdobne pomponiki w identycznych kolorach, co wnętrze zakrętek.

  1. Dziecko zakrywa jedno oko i stara się umieścić pomponik w odpowiedniej nakrętce. Kiedy już zapełni wszystkie,  powtarza czynność zasłaniając drugie oko, a na koniec robi to samo patrząc obuocznie.

  2. Umieść sobie pompon na nosie, posadź dziecko koło 30 centymetrów od siebie i poproś żeby patrzyło cały czas na niego.Sprawdź ile czasu potrafi to zrobić bez poruszanie oczyma. Jeśli u dziecka występuje zaburzone widzenie obuoczne to możesz zauważyć, ze jedno z oczu na chwilę ucieknie w bok., a dominujące będzie starało się utrzymać ostry obraz pomponika.

  3. Pompon połóż na środku stołu i otocz je nakrętkami. Poproś dziecko, żeby spojrzało na pompon, a następnie bez poruszania głową niech, jak najszybciej odnajdzie wzrokiem nakrętkę w tym samym kolorze. Później, samym wzrokiem niech wskaże pozostałe zakrętki w tym samym kolorze.

  4. Ustaw po jednej stronie stołu nakrętkę, a po drugiej pompon w takim samym kolorze. Poproś żeby dziecko dmuchnęło w pomponik tak żeby dotarł do butelki. Jednocześnie cały czas niech śledzi go wzrokiem.

Inne pomysły na zabawy

  • Przechodzenie labiryntów
  • Układanie puzzli
  • Rysowanie lub malowanie
  • Podrzucanie balonów
  • Przekalkowywanie rysunków
  • Rysowanie po kształtach
  • Gra w kapsle na narysowanym torze
  • Rzucanie piłką 
  • Wycięcie z gazety fragmentu artykułu i poproszenie dziecka o zaznaczenie konkretnej literki w całym tekście.

Ważne jest, aby pamiętać, że jest wiele dzieci, które mają problemy z czytaniem ze zrozumieniem, czy  koncentracją, natomiast nie jest to związane z nieprawidłowym widzeniem, dlatego warto skonsultować się z pediatrą, okulistą, czy ortooptykiem, w celu ustalenia prawdziwej przyczyny deficytów. 
 
Okuliści twierdzą, że  mnóstwo dzieci, którym przypisuje się zaburzenia koncentracji, ADHD bądź dysleksję, ma problemy widzeniem obuocznym oraz z prawidłową akomodacją oka. W dodatku niewiele o tym się mówi, zwłaszcza, że nie jest to wada wzroku tylko czasowa deficyt, który można usunąć za pomocą odpowiednich ćwiczeń prowadzonych przez ortooptyków.

Warto też wiedzieć, że czynność pisania i czytania angażuje percepcję wzrokową, słuchową, manualną oraz wszystkie funkcje intelektualne. Zaburzenie lub opóźnienie percepcji wzrokowej może być powodem trudności w nauce  już w pierwszej klasie szkoły podstawowej.  Najczęściej wpływa na kłopot z rozpoznawaniem, różnicowaniem jak również zapamiętywaniem struktur przestrzennych. Głownie dotyczy to układów abstrakcyjnych, a tak mózg dzieci w pierwszych klasach postrzega litery. 

Te kłopoty nie są wynikiem wady wzroku, ale zaburzeniem kory części analizatora wzrokowego i spora grupa . Spora grupa dzieci rozpoczynających naukę w szkole nie ma jeszcze dostatecznie rozwiniętych zdolności percepcyjnych, dlatego warto je stymulować za pomocą odpowiednich ćwiczeń i zabaw.