reklama

Jeśli rodzic lub nauczyciel zauważy u dziecka trudności mogące wskazywać na dysleksję, powinien jak najszybciej skonsultować problem z pedagogiem lub fachowcem z poradni psychologiczno pedagogicznej.

Dyslektyk potrzebuje właściwej terapii, gdyż bez niej - i ciężkiej pracy - problemów będzie przybywać.

Kiedy rozpocząć pracę z dzieckiem dyslektycznym?

Pracę z dzieckiem dyslektycznym należy rozpocząć jak najwcześniej. Podczas ćwiczeń trzeba zwrócić szczególną uwagę na usprawnianie pamięci wzrokowej, słuchowej, oraz spostrzegawczości. Wszystko to należy ćwiczyć w formie zabawowej za pomocą gier, loteryjek itp.

Zajęcia terapeutyczne nie mogą być powtórką z lekcji, ale muszą być nastawione na ćwiczenie zaburzonych funkcji. Dziecko dyslektyczne wymaga stałej pomocy, potrzebuje poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, każdy wysiłek, powinien być zauważony i doceniony. Potrzebne mu jest ułożone i zorganizowane życie codzienne poprzez, które dziecko wdraża się do systematycznej pracy.

Jakie ćwiczenia mogą pomóc dziecku?

Ćwiczenia manualne

Rrysowanie szlaczków, jeśli dziecko ma kłopoty z odwzorowywaniem może rysować przez kalkę.Należy narysować początek szlaczku, a dziecko będzie kończyć. Po opanowaniu szlaczków można przystąpić do rysowania obrazków za pomocą kropek. Następnie do pisania zdań po śladzie.

 

Ćwiczenia słuchowe

Wyszukiwanie obrazków rozpoczynających się na daną głoskę lub sylabę, kolorowanie tych obrazków.

Lokalizacja głosek w wyrazie i wyrazu w zdaniu. W ćwiczeniach tych wypowiadamy słowo i prosimy dziecko by powiedziało jaką głoskę słyszy na początku, w środku lub na końcu wyrazu. W dalszym etapie tego ćwiczenia wypowiadamy proste 3 - 4 wyrazowe zdania i prosimy o powiedzenie pierwszego, trzeciego lub ostatniego wyrazu z tego zdania.

Dobieranie litery do obrazka. Pokazujemy dziecku serię obrazków oraz kartoniki z literami. Dziecko dobiera w pary obrazek i literę na którą wyraz się zaczyna.

Ćwiczenia wzrokowe

Wstawianie brakujących liter lub sylab w odpowiednie słowa.
Dajemy dzieciom kartoniki z obrazkami i prosimy, by nazwały to co jest na obrazku, a nazwę wpisały w wyznaczonym miejscu.

Ćwiczenia usprawniające czytanie i pisanie

Układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej.
Układanie zdań z rozsypanki zdaniowej.
Pokazujemy dziecku obrazek, prosimy, by wypisało jak najwięcej nazw rzeczy znajdujących się na obrazku. Następnie prosimy, by spróbowało ułożyć zapisane wyrazy w kolejności alfabetycznej. Dziecko wybiera sobie np. pięć wyrazów i układa z nimi zdania dotyczące danego obrazka.

Ćwiczenia orientacji przestrzennej

Zaczynamy od wykonywania poleceń słownych, na które dziecko musi reagować, używając w zdaniach pojęć: nad, pod, na, za, obok. Następnie pokazujemy serię odpowiednio dobranych rysunków, na których dziecko ma wskazać gdzie np. jest książka.

Elżbieta Woźnica

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 3,17 z 5. Głosów: 24
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.