reklama
Rozwój psychofizyczny sześciolatka

Rozwój psychofizyczny sześciolatka

Sześciolatek jest bardzo żywiołowy i ruchliwy, hałaśliwy, entuzjastyczny, podlegający skrajnym emocjom. Coś ci to mówi? Jeszcze niedawno wydawało ci się, że bunt dwulatka był najtrudniejszym etapem rozwoju. Ale na scenie pojawił się sześciolatek. Wybuchowy, czasem arogancki, a jednocześnie otwarty na uczenie się nowych rzeczy, tryskający energią. Nie do opanowania.
Chcesz wiedzieć, czego oczekiwać - poczytaj…

Rozwój społeczny i emocjonalny

  • Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji. Sześciolatkiem targają sprzeczne i gwałtowne emocje. Nawet błahostka może wywołać wielki wybuch złości.
  • Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, naj…naj…
  • W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny.
  • Czasem oszukuje, by osiągnąć swój cel bądź lepiej wypaść w oczach innych.
  • Jest bardzo czuły na krytykę
  • Zdarza mu się kłamać. Ma problem z przyznaniem się do winy.
  • Odruchowo odpowiada „nie”, dyskutuje i kłóci się z rodzicami.
  • Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania. Ma dużą potrzebę rywalizacji i współzawodnictwa.
  • Przyjaźni się głownie z osobami tej samej płci
  • Chce być najważniejszą osobą na świecie, zawsze w centrum zainteresowania.
  • Ten egocentryzm sprawia, że nie do końca rozumie potrzeby innych.
  • Buntuje się. Nie zgadza się wykonywanie poleceń, próśb mamy czy wymagań. Czasami jego reakcje mogą przypominać zachowania dwulatka.
  • Ma najlepszego przyjaciela, najczęściej tej samej płci.
  • Bawi się z dziećmi tej samej płci.
  • Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych. Sześcioletnie dzieci lubią być w centrum zainteresowania, czuć się ważne i akceptowane.
  • W tym wieku kontakty z mama bywają trudne
  • Pojawiają się nowe lęki. Dziecko boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.
  • Chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest bardzo wrażliwy na opinię pani w przedszkolu i innych dorosłych.
  • Sześciolatek próbuje sobie radzić z lekami i stresem obgryzając paznokcie i skórki czy dłubiąc w nosie.
  • Rodzice przestają być dla dziecka autorytetem. Mało tego! To oni są winni wszelkich niepowodzeń, a nawet kłótni z innymi dziećmi.

Rozwój fizyczny i motoryczny

  • Hałaśliwy.
  • Żywiołowy.
  • Pełen energii.
  • Sprawny fizycznie. Dziecko jest już dość zręczne jego ruchy stają się skoordynowane i harmonijne.
  • Dziecko ma poczucie, że może wszystko, że nic go nie ogranicza, dlatego chętnie próbuje wielu nowych rzeczy, jest otwarte na nabywanie nowych umiejętności.
  • Jego ruchy stają się płynne, dzięki czemu maluch może wykonać tzw. kombinację ruchową.
  • Sześciolatek umie podrzucić i złapać piłkę, pokonywać przeszkody i wykonywać ćwiczenia równoważne.
  • Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć.
  • Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo dziecka – rozmawiajcie o tym. Upominaj, by np. idąc na rower czy roku zakładał kas, a przechodząc przez ulicę – rozglądał się. To szalenie ważne.
  • Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu).
  • Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków - powód do dumy.
  • Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem.
  • Biega, skacze, wspina się.
  • Jeździ na 2 kołowym rowerze.
  • Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach.
  • Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.
  • Jest samodzielny. Umie posługiwać się nożem i widelcem, zapina guziki, potrafi też zawiązać sznurowadła w butach.

Rozwój intelektualny

  • Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki.
  • Używa ok. 4 tysiące słów.
  • Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki.
  • Rozróżnia prawą i lewą stronę.
  • Dziecko potrafi tworzyć zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.
  • Układa puzzle.
  • Podejmuje samodzielnie decyzje.
  • Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb.
  • Rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości.
  • Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym.
  • Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku.
  • Potrafi się skupić na ok. 15 min.
  • Nie ma rozdzielności uwagi.
  • Bawi się w zabawy z podziałem na role.
  • Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami, zaczyna interesować się życiem społecznym. Jest otwarte i ciekawe świata, dlatego dąży do jego poznania. Chce zrozumieć zasady i prawa nim rządzące – nieustannie pyta, a także wyraża swoją opinię na dany temat.
  • Zaczyna stawiać hipotezy , w których istotną rolę pełnią jego wyobraźnia. Ma jeszcze małe zasoby wiedzy, ale próbuje sobie radzić.
  • Swobodnie prowadzi rozmowy. Lubi rozmawiać i dzielić się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami.
  • Próbuje uzasadniać swoje decyzje. Próbuje bronić swoich racji za wszelką cenę, często w sposób wybuchowy i nieopanowany. Trwa walka o swoją tożsamość i niezależność.
  • Sześciolatek jest ciekawy świata, choć czasem trochę niepewny w działaniach.
  • Dziecko powinno umieć współdziałać z rówieśnikami i przestrzegać określonych norm zachowania.
  • Sześciolatek zaczyna  przewidywać intelektualne i emocjonalne skutki swego działania.

 

 Jak możesz pomóc swojemu dziecku?

  • Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy.
  • Zachęcaj dziecko do pomagania innym.
  • Interesuj się jego przyjaciółmi, tym co się dzieje w zerówce.
  • Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie.
  • Ustal jasne reguły i trzymaj się ich, np. jak długo dziecko może oglądać telewizję.
  • Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie.
  • Rozmawiajcie o konsekwencjach różnych zachowań.
  • Wspólnie grajcie  w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci.
  • Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu – czytajcie razem.
  • Wspieraj dziecko w podejmowaniu nowych wyzwań.

Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi, skontaktuj się z lekarzem.


blog comments powered by Disqus