Szkoła

Memo to gra, która poprzez zabawę świetnie ćwiczy pamięć wzrokową, spostrzegawczość, wyrabia zdolność koncentracji. Można ją także wykorzystać do utrwalenia materiału sprawiającego trudności lub nauki (często tę grę wykorzystują nauczyciele języków obcych).

GRA

Do gry potrzebna jest dowolna ilość par kartoników. Pary mogą być jednakowe, ale mogą się też różnić, jednoczęśnie łącząc się w rozpoznawalne pary. Na
przykład:

- wielkie i małe litery,
- działania i ich wynik,
- zasada ortograficzna i przykład ją ilustrujący,
- słówko polskie i jego odpowiednik w innym języku.

 

Zasady gry:
1. Dokładnie wymieszane kartoniki układamy na stole obrazkiem do spodu. Można je ułożyć rzędami (wersja prostsza) lub rozrzucić chaotycznie (wersja trudniejsza).
2. Wybieramy jedną osobę, która zaczyna grę.
3. Pierwszy gracz odwraca dwie karty. Jeżeli jest to para, to zabiera ją i w tej samej kolejce odkrywa następne karty aż do momentu, gdy odwróci dwie różne.
4. Jeśli karty są różne, wtedy gracz układa je na tym samym miejscu obrazkami do dołu, a wszyscy gracze starają się zpamiętać, gdzie leżały.
5. Do gry przystępuje kolejny gracz.  Wygrywa ta osoba, która nazbiera najwięcej kartoników.
6. Jeżeli po dokryciu dwóch różnych kart gracz przypomni sobie, gdzie była para do jednego z właśnie odkrytych obrazków, nie może odkrywać pary - musi poczekać na swoją kolejkę.


Wariantem ułatwiającym grę, np. dla młodszych, może być zmniejszenie liczby par kartoników.

Wariantem urozmaicającym grę jest "klepak". Zasady "klepaka":

1. Dokładnie wymieszane kartoniki układamy na stole obrazkiem do spodu.
2. Wybieramy jedną osobę, która zaczyna grę.
3. Pierwszy gracz odwraca dwie karty. Układa je obrazkami do góry i nawet jeśli nie stanowią pary tak zostawia.
4. Kolejny gracz odkrywa kartonik. Jeśli stanowi on parę do już odkrytego, każdy gracz może go nakryć dłonią - wtedy ten, kto wykazał się najlepszym refleksem i pierwszy klepnął nowo odkrytą kartę, zbiera parę.
5. Jeśli gracz się pomylił i nakryty dłonią kartonik wcale nie ma odkrytej pary, musi za karę oddać jedną już zdobytą parę.
6. Wygrywa ten, kto zdobędzie najwięcej kart.

 

Memo można kupić, ponieważ wiele firm je produkuje. Najczęściej są to proste obazki z wizerunkiem zwierząt czy bajkowych postaci. Łatwo jednak przygotować taką grę samemu, mamy wtedy możliwość dopasowania gry do potrzeb dziecka. Wystarczy w edytorze tekstu przygotować tablekę i wpisać odpowiednie "pary".
 
Można też skorzystać z naszych, gotowych zestawów: trzeba je wydrukować (w miarę możliwości na jak najtwardszym papierze lub po wydruku na zwykłej kartce podkleić ją na karton, np. kolorowy), równiutko pociąć i już można grać.

Memo ortograficzne kolorowe
Ściągnij pdf

Memo ortograficzne - druk w odcieniach szarości

Ściągnij pdf

Memo - dodawanie do 10
Ściągnij pdf

Memo - tabliczka mnożenia do 30

Ściągnij pdf

Memo - tabliczka mnożenia do 50 (przez 1, 2, 3, 4, 5)

Ściągnij.pdf

Memo - tabliczka mnożenia do 100 (przez 6, 7, 8, 9, 10)
Ściągnij pdf

Miłej zabawy!

Joanna Górnisiewicz

Wychowanie ucznia - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Rozwój dziecka w wieku szkolnym - kliknij tutaj.

Masz dziecko w szkole ? - zajrzyj tutaj

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:
Oceń:
Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 3.3 z 5. 78 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.
blog comments powered by Disqus
 

Niezbędniki w dziale szkoła