reklama
Co jest ważne w diecie przedszkolaka?

Co jest ważne w diecie przedszkolaka?

Jadłospis przedszkolaka powinien zostać tak skomponowany, by dostarczał mu energii do codziennej aktywności, składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego rozwoju i wzrostu, a także by zaszczepiał pożądane nawyki żywieniowe.

Czy wiesz, co powinno się znaleźć w menu przedszkolaka i jak je skomponować, by nie popełniać błędów?

Jaka zatem powinna być dieta przedszkolaka?

Racjonalna, by mogła być źródłem składników odżywczych, witamin i minerałów, by zaspokajała potrzeby organizmu dziecka w okresie intensywnego rozwoju, zarówno fizycznego, jak i intelektualnego. Podawaj dziecku posiłki różnorodne i bogate w składniki odżywcze, przygotowywane z produktów wysokiej jakości. Warto poznać zasady komponowania diety w oparciu o piramidę żywienia.

Przemyślana. Nie ma nic gorszego niż organizowanie jedzenia naprędce, na ostatnią chwilę, spontanicznie i z doskoku. Przestrzegaj pór posiłków, planuje z wyprzedzeniem, celebrujcie je, kiedy to tylko możliwe. W ciągu dnia dziecko potrzebuje 5 posiłków. Są to śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja.

Zgodnie z zaleceniami prawidłowego żywienia procentowy rozdział energii w poszczególnych posiłkach powinien wyglądać następująco:

Urozmaicona i kolorowa.
Po to, by dostarczała różnych składników odżywczych, ale i nie przykrym przymusem czy nudną rutyną. Jedzeniem można się delektować i bawić – wymyślając razem menu (to naprawdę fajne!), podając posiłki w wymyślny sposób (nie ma to jak kanapka-zwierzątko), dekorując potrawy (dzięki temu potrawa nie tylko ładnie wygląda, ale i wprowadzasz do menu dziecka nowe smaki, np. zieleniny) bądź podając je estetycznie (np. na kolorowych talerzykach).

Różnorodna.
W diecie dzieci istotną rolę odgrywa różnorodność produktów, ze względu na wiele źródeł szerokiego wachlarza cennych składników odżywczych. Staraj się zatem dostarczać dziecku produktów z każdej grupy żywności. Dziecko powinno być otwarte na smaki i próbować nowych potraw. Pielęgnuj to! Pamiętaj, że w wieku przedszkolnym kształtują się u dziecka nawyki żywieniowe, a maluch nowe smaki akceptuje i się do nich przyzwyczaja.

Bezstresowa.
Nie traktuj posiłków w kategoriach nagrody lub kary – jedzenie to… jedzenie. Presja rodzica może zaburzać naturalny mechanizm samokontroli łaknienia.

Niezbyt obfita. Nie ma sensu kazać dziecku jeść ilości, które wydają nam się optymalne. Kontroluj wielkość porcji, dostosowując ją do wieku i rozwoju fizycznego dziecka oraz jego aktywności w ciągu dnia, ale nade wszystko kieruj się zasadą, że ty decydujesz, co dziecko spożywa, ale to ono decyduje, jak dużą porcję zje. Jeśli twoje dziecko jest niejadkiem, znajdź na nie inny sposób, niż naciski.

Zdrowa.
Po pierwsze pamiętaj, że dziecko uczy się przez naśladowanie, dlatego dawajcie dobry przykład. Jedźcie mądrze, unikajcie fast-foodów, żywności wysoko przetworzonej. Z diety dziecka warto dodatkowo wyeliminować potrawy ciężkostrawne, tłuste, smażone, bardzo ostre czy wzdymające. Ograniczaj cukier i sól, a także podjadanie pomiędzy posiłkami. Zwróć uwagę na słodkie i słone przekąski, gdyż mogą niekorzystnie wpływać na metabolizm dziecka. Zamiast kalorycznych i mało odżywczych zapychaczy proponuj dziecku owoce, warzywa, zdrowe przekąski (batoniki i ciasteczka owsiane z własnego wypieku, bakalie). Unikaj podawania słodzonych napojów gazowanych, nektarów, napojów. Nie przesadzaj z ilością soków. Przedszkolak powinien wypijać około 2 litrów płynów, jednak nade wszystko powinna to być woda.