Szczęśliwa rodzina, spokojna ciąża, uśmiechnięte dzieci, zadowoleni rodzice, łatwiejsze wychowanie. Jesteśmy blisko. Zawsze.
reklama

Czy i kiedy dzieci powinny jeść lody?

Któż z nas nie lubi lodów, słodkich deserów, których smak wielu z nas kojarzy się z dzieciństwem.  Czy lody powinny być zakazanym owocem dla naszych dzieci czy wręcz przeciwnie - mogą beztrosko opychać się tymi przysmakami? Kiedy jedzenie lodów grozi przeziębieniem, a kiedy jest zupełnie bezpieczne? Oto kilka odpowiedzi na najczęstsze wątpliwości dotyczące jedzenia lodów przez dzieci.

Kiedy do menu dziecka można wprowadzić lody?
Zgodnie z zaleceniami dzieci mogą jeść lody od ok. 2 roku życia. Mimo, iż lody możemy zaliczyć do grupy słodyczy, to mają one wiele zalet, które powodują że ich jedzenie nie jest takie złe. Przede wszystkim lody zrobione są z mleka lub śmietany, a więc są świetnym źródłem wapnia, jeśli podasz je z owocami, staną się wspaniałym pełnowartościowym deserem.

Czy lody mogą zastąpić posiłek?
Jeśli zaserwujesz dziecku lody w ciągu dnia, to powinny one stanowić jeden z pięciu posiłków np. podwieczorek (deser) po obiedzie. Nie powinniśmy traktować lodów jako dodatkowego posiłku pomiędzy głównymi posiłkami, bo wtedy łatwo o nadmierne spożycie energii, co w prostej linii prowadzi do nadwagi lub otyłości.

Czy lody powinny być nagrodą czy codziennością?
Lody, jak również inne słodycze, nie powinny być nagrodą, a raczej stałym elementem racjonalnej diety. Skojarzenie lodów z przyjemnym uczuciem, które towarzyszy nagrodzie może spowodować, że dziecko będzie po nie sięgać zawsze wtedy, kiedy będzie chciało poprawić sobie nastrój, a to już jest zły nawyk żywieniowy, który może prowadzić do nadwagi. Lepiej zatem, aby lody co jakiś czas pojawiły się w menu dziecka, jako normalny posiłek, np. w formie deseru z owocami.

Czy lody są wysokokaloryczne?
Lody nie są tak kaloryczne, jak się przyjęło o nich sadzić, w zasadzie są najmniej kaloryczne spośród słodyczy. Mała gałka lodów to ok. 40 kcal, tradycyjny lód na patyku w czekoladzie to ok. 150 kcal. Jeśli twoje dziecko ma tendencje do tycia lub nadwagę, lepiej aby unikało lodów w polewach w tradycyjnych porcjach, lepiej wtedy zaserwować lody w formie gałek, bo łatwiej kontrolować jaka ilość zostanie zjedzona. Możesz również  zamiast podawać gotowe lody zrobić je sama, używając do ich przygotowania produktów z mniejszą zawartością tłuszczu. Jako lody świetnie sprawdzają się soki owocowe (sorbety) ale również serki homogenizowane, których wartość kaloryczna jest niższa niż tradycyjnych lodów. Pamiętaj lody owocowe są mniej kaloryczne od tych o smaku czekolady lub z dodatkiem bakalii.

Czy niezjedzone lody można ponownie zamrozić?
Jeśli lody się roztopiły to nie wolno ich ponownie zamrażać. Obniżenie temperatury produktu sprzyja przedostaniu się do niego bakterii, dlatego lepiej nie ryzykować i kupować porcje które zostaną zjedzone od razu.

Czy jedząc lody można się przeziębić?
Samo jedzenie lodów nie powoduje przeziębienia, aby wystąpiło przeziębienie potrzebne są wirusy. Prawdą jest, że jedzenie lodów podczas upalanych dni sprzyja przeziębieniom, bo nagłe schłodzenie organizmu obniża odporność i wirusom łatwiej jest zaatakować. Także mitem jest, że jedzenie lodów w zimie jest najzdrowiej, bo właśnie w zimie jedząc lody nie spowodujemy nagłej zmiany temperatury naszego ciała (gardła).

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
dietetyczka
Nutricenter

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:
Oceń:
Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 5.0 z 5. 5 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.
blog comments powered by Disqus
reklama
reklama
Aktualności