reklama
Rozwój fizyczny sześciolatka

Rozwój fizyczny sześciolatka

Rozwój fizyczny sześciolatka

Sześciolatki są zazwyczaj ruchliwe, sprawne fizycznie, zwinne i pełne energii. Naturalnie, jak w każdej grupie wiekowej, zdarzają się tak dzieci o wyjątkowych umiejętnościach i niespożytej energii, jak i te, które radzą sobie nieco gorzej i mają mniejsze zapotrzebowanie na aktywność ruchową.

Rozwój fizyczny dziecka w okresie przedszkolnym jest dynamiczny, ale nie równomierny, to znaczy nie przebiega w jednakowym tempie i rytmie. I tak o ile trzeci i czwarty rok życia charakteryzują zmiany o charakterze umiarkowanym, o tyle później następuje wyraźne nasilenie procesów rozwojowych.

Jakie zmiany obserwujemy u sześciolatków?

Najczęściej wśród sześcioletnich dzieci można zauważyć szybki postęp rozwoju dużej motoryki – dzieciaki dobrze sobie radzą z piłką, jeżdżą na rowerze, sprawnie pokonują schody, skaczą. Zmianie ulega tez mała motoryka – dzieci staranniej rysują, sprawniej zapinają guziki, lepiej posługują się nożyczkami czy sztućcami. Ich prace są bardziej precyzyjne, przemyślane i czytelne. Konsekwentnie posługują się sprawniej jedną ręką – podczas jedzenia, rysowana czy pisania. Odróżniają stronę lewą od prawej.

Ulubioną formą działania sześciolatka jest zabawa. Obserwuje się w tym wieku głód ruchu, zwłaszcza u chłopców. Dziecko coraz częściej zwraca uwagę na efekt własnych działań i przeżywa radość z osiągnięć ruchowych. Naturalna aktywność fizyczna malucha jest podstawą do kształtowania się nawyków widzenia, słuchania, twórczości.

Każde dziecko powinno mieć okazję do swobodnego ruchu. Do biegania huśtania się, jeżdżenia na rowerze, pływania czy wspinania się po drabinkach. Nie należy ograniczać ani jego aktywności ruchowej ani tłumić naturalnej skłonności do doświadczania różnych rodzajów ruchu, jeśli nie jest to konieczne. Pozwólmy dziecku wypróbowywać własne możliwości. Ruch sprzyja rozwojowi na wszelkich płaszczyznach.

Szósty rok życia kończy średnie dzieciństwo (wiek przedszkolny), a rozpoczyna późne
(młodszy wiek szkolny).

Jak wygląda sześciolatek?

O ile maluchy przedszkolne wyglądają jak... maluchy, o tyle starszaki, to jest sześciolatki wyglądają bardziej "dorośle". Ich sylwetki stają się proporcjonalne, obserwuje się szybkie tempo wzrostu - wydłużają się kości długie, z czasem przybywa masy mięśniowej. Ulegają zmianie proporce ciała. Dziecko smukleje, zmniejsza się ilość tkanki tłuszczowej, wydłużają się kończyny dolne i pojawia się tułów o kształcie odwróconego trójkąta. Niestety zarówno kościec, jak i mięśnie są jeszcze słabe i łatwo ulegają deformacjom.

A jak jest ze wzrostem i wagą? Tak naprawdę trudno tu o ustalenie średniej, w tej kwestii decydujące są czynniki genetyczne. Z reguły jednak dzieci w tym wieku zaczynają „się wyciągać”, tracą tłuszcz na korzyść mięśni. Niektóre, zwłaszcza te aktywnie fizyczne bądź szybciej rosnące, mogą nagle zacząć wydawać się chude. Specjaliści, uśredniając dane, określili wzrost sześciolatków od około 116 –118 cm, z kolei wagę na 21–22 kg.

W porównaniu z poprzednimi okresami rozwojowymi dziecko 6-letnie przybiera coraz wolniej na wadze, natomiast dość szybko rośnie (nawet siedem centymetrów rocznie). Naturalne krzywizny kręgosłupa nie są jeszcze w pełni wytworzone, jednak kościec wykazuje szybsze tempo mineralizacji.

Wzrasta sprawność narządów wewnętrznych, takich jak serce i płuca. Sprawniej działa  układ nerwowy. Rozwój struktury kory mózgowej polega na zmianach wielkości powierzchni jej poszczególnych pół i okolic oraz na komplikowaniu się budowy komórek nerwowych. Zewnętrznym tego przejawem jest wzrost wagi mózgu. U 6-latka stanowi on 90% wagi mózgu dorosłego człowieka, tj. ok.1200 g.

Zanikło fizjologiczne płaskostopie, jeżeli nadal występuje, to jest już uważane za wadę postawy.

Powoli kształtuje się większa odporność na zmęczenie i  choroby.

Pod koniec 6. roku życia dziecko powinno osiągnąć tzw. dojrzałość szkolną.

Sześciolatek - rozwój fizyczny. Co obserwujemy?

Mówiąc o rozwoju fizycznym dziecka warto odnieść się do trzech obszarów (samodzielność, motoryka duża i motoryka mała), które wzajemnie się przenikają, a w których można obserwować kolejne zmiany i postępy u dziecka.

Rozwój sprawności ruchowych odbywa się w ścisłym związku z dojrzewaniem układu nerwowego i narządów ruchu.

6- letnie jest bardzo aktywne,  a także bardziej silne, wytrzymałe, a jego działania odznaczają się jeszcze większą precyzją i koordynacją ruchową.

  • dziecko ubiera się samodzielnie. Zautomatyzowały się już takie czynności jak zawiązywania sznurowadeł butów, zapinania guzików, posługiwania się łyżką, grzebieniem, ołówkiem.
  • Chód sześciolatka jest równomierny i ukierunkowany, o dłuższym kroku, choć niektóre 6-latki jeszcze czasem chodzą szurając. Sposób poruszania się jest jednak generalnie podobny do chodu człowieka dorosłego.
  • Dziecko 6-letnie wciąż doskonali tzw. ruchy lokomocyjne. Dziecko jest coraz bardziej sprawne, chociaż brakuje mu jeszcze elastyczności i zdolności przewidywania skutków działalności ruchowej.
  • Wyraźnie zaznaczona jest mineralizacja kości nadgarstka. Dzięki temu 6-latek sprawnie rysuje i maluje.
    doskonali się umiejętność zachowania równowagi podczas ruchu (równowaga dynamiczna) oraz równowagi statycznej (np. stanie na jednej nodze)
  • ruchy stają się płynne i skoordynowane. U sześciolatków występuje automatyzacja niektórych prostych ruchów: marszu, biegu, podskoków. Sprzyja to płynności i swobodzie, która pozwala dziecku łatwiej łączyć je z innymi ruchami.
  • doskonali się sprawność grafomotoryczna (motoryka mała) – ręce „przygotowują się” do rozpoczęcia nauki pisania,lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć,
  • nie boi się ryzyka, nie myśli o niebezpieczeństwie,
  • ma czasem problemy z koordynacja ruchową,
  • zapina guziki bez kontroli wzroku (kieruje ruchami rąk),
  • jeździ na dwukołowym rowerze,
  • Lubi rysować, prawidłowo trzyma ołówek, przestrzega właściwych kierunków kreślenia, nie naciska zbyt mocno lub lekko ołówka na papier.
  • w rysunkach obserwuje się udoskonalony schemat (bez zachowania proporcji, wielkości i stosunków przestrzennych), dziecko umie rozplanować rysunek,
  • lubi zabawy ruchowe. Chętnie biega, skacze, bawi się piłką.
  • Nie potyka się, sprawnie wchodzi i schodzi po schodach.

 Rozwój dziecka sześcioletniego - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Wychowanie sześciolatka  - kliknij tutaj.

Masz dziecko w przedszkolu ? - zajrzyj tutaj

Kliknij też w zerówkę  i szkołę.

 

 

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 0,00 z 5. Głosów: 0
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.