Kupujemy buty do przedszkola i szkoły

Kupujemy buty do przedszkola i szkoły

Buty, które nosi dziecko, nie powinny być przypadkowe. Ponieważ mały człowiek wciąż się rozwija, a i niemal bezustannie jest w ruchu, do wyboru obuwia, które będzie funkcjonalne, wygodne i bezpieczne, trzeba się przygotować. 



Oto kilka wskazówek, czym się kierować, kupując dziecku buty na co dzień: do przedszkola, do szkoły, na podwórko.

Buty przedszkola i do szkoły

Buty, które dziecko nosi przez kilka godzin, będąc w szkole lub w przedszkolu, powinno być lekkie, nieco dłuższe niż stopa (o około 1 cm) i wygodne, by nie ograniczało swobody ruchów. Ważne, by było łatwe do samodzielnego założenia – warto zrezygnować ze sznurowadeł i zdecydować się na buciki wsuwane lub zapinane na rzepy.

Buciki powinny być przewiewne, uszyte z naturalnych materiałów – płótna czy bawełny. Dzięki temu łatwo dopasują się do stopy dziecka, nie będą jej obcierać i przegrzewać. Warto, by miało chłonna wyściółkę - skórzaną lub bawełnianą.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Na to, by buty miały stosowne certyfikaty i spełniały wymogi butów profilaktycznych. By miały usztywniany, ale niezbyt twardy zapiętek i szeroki czubek (żeby nie uciskały ani stopy, ani paluszków). Nie mniej ważna jest podeszwa – powinna być elastyczna, dość miękka, koniecznie antypoślizgowa.

Buty na podwórko

Fason butów, które kupujemy dziecko, by używało go na podwórku, zależy przede wszystkim od pory roku. I tak:

Buty zimowe

Zimą warto kupić dziecku śniegowce. Kozaki i inne modele – wysokie, na grubej podeszwie są zazwyczaj ciężkie i krepują ruchy - nie sprzyjają śnieżnym szaleństwom. Buty zimowe powinny być ciepłe, zrobione ze skóry bądź nowoczesnych wodoodpornych materiałów. Nie muszą być wysokie – wystarczy, że będą sięgały nieco nad kostkę. Dobrze, by oplatały nóżkę na tyle mocno, by górą nie wpadał przez nie śnieg. Ważna jest podeszwa, która musi chronić przez zimnem. Istotne też, z jakich materiałów zrobiona jest wyściółka (musi wchłaniać pot).

Buty wiosenne

Wiosna to sezon na obuwie lżejsze, bardziej lub mniej kryte. Doskonale sprawdzą się buty sportowe, dla dziewczynek balerinki i wszelkie inne modele pantofelków, dla chłopców - półbuty. Na co warto zwrócić uwagę? Nie tylko na walory estetyczne, ale i profilaktyczne – usztywniany zapiętek, szeroki czubek i elastyczne spody, a także na materiał, z którego je uszyto – nie warto oszczędzać i kupować tych, które zrobiono ze sztucznych, nie przewiewnych materiałów skóropodobnych.

Buty na lato

Lato to obowiązkowo lekkie, przewiewne sandały. Nie warto zakładać dzieciom klapek czy japonek – najczęściej bowiem dziecko nie czuje się swobodnie i zamiast radośnie się bawić, chodzi, suwając nimi (chyba, że jest to chwila bądź krótki dystans – wtedy chodzenie w japonkach, a nawet drewniakach to doskonałe ćwiczenia dla stóp i nóg starszego dziecka).

Warto, żeby sandały były lekkie, zapinane na rzepy bądź wsuwane – tak, by dziecko mogło samodzielnie je zakładać i zdejmować. Nie muszą mieć zabudowanej części przedniej, ale ważne, by miały lekko zabudowaną piętę bądź solidne paski (mała stopa musi być podtrzymywana, ale w sposób dynamiczny, czyli „zabezpieczenia” powinny poruszać się razem z nią). Ważny jest spód: podeszwa musi być wyprofilowana, a wyściółka - zapobiegać poślizgom spoconej stópki.

Latem, na plaży bądź trawiastym podwórku, pozwalajmy dzieciom chodzić boso – to doskonały trening stóp, który wzmacnia mięśnie modelujące sklepienie stopy.

Buty jesienne

Jesień – ponieważ potrafi być kapryśna, warto mieć w szafie i trzewiki czy wyższe buty sportowe, i kalosze. Ważne, by buty były funkcjonalne, ale wygodne - nie mogą być ciężkie i bardzo zabudowane.

Ważne, by chroniły przez zimnem i wilgocią - doskonale sprawdzi się skóra lub nowoczesne materiały wodoodporne (np. goretex). Nie mogą usztywniać stawów i krępować ruchów, a dziecko powinno móc je łatwo samodzielnie zdjąć i założyć. Najlepiej, by buty były nowe – nie używane przez inne dziecko.
 

reklama

Niezbędniki w dziale serwisy partnerskie

Przedszkolak

W zerówce