reklama

Gorzko o słodyczach. Badania

Jedna z największych organizacji zdrowia w Stanach Zjednoczonych opublikowała najnowsze wytyczne dotyczące ograniczenia spożywania słodyczy oraz innych produktów cukrowych (w tym również napojów) przez dzieci.

W pierwszym z trzech zaleceń Stowarzyszenia AHA, które współpracuje z wiodącymi organizacjami zdrowia na całym świecie, grupa ekspertów ds. dietetyki wskazuje, iż dzieci w wieku od 2 do 18 lat powinny spożywać nie więcej niż 6 łyżeczek, czyli około 30 mililitrów cukrów dodanych dziennie. Taka ilość równa jest 100 kaloriom lub 25 gramom cukru.

Cukier dodany to wszystkie słodziki mające kalorie takie jak np. syrop glukozowo-fruktozowy, miód czy melasa, które są składnikami używanymi w produkcji żywności i napojów. Do cukrów dodanych zalicza się również każdy cukier, który osoba dodaje do posiłku (bez względu na to, czy jest to jedzenie czy napój).

W diecie dziecka jest niewiele miejsca na cukry, ponieważ aby mogło się ono zdrowo rozwijać, potrzebuje szczególnie kalorii z warzyw, owoców, pełnych ziaren oraz nabiału. Cukry w małych ilościach mogą być dodawane i używane w kuchni, aby poprawić smak zdrowych i pełnych wartości odżywczych produktów – płatków pełnoziarnistych, mleka smakowego czy jogurtów - stwierdziła dr. Miriam Vos, profesor pediatrii na Uniwersytecie w Atlancie.

Vos jasno zaznaczyła, iż ciastka, ciasta, cukierki czy napoje z wysoką zawartością cukru nie mają żadnej wartości odżywczej.

Dzieci w wieku od 2 do 18 lat spożywają dwu lub trzykrotnie więcej cukru od zalecanej ilości. Małe dzieci – 13 łyżeczek, nastolatki – 22. Dane te pochodzą z państwowych badań nad odżywianiem amerykańskich dzieci. Konieczne jest zaznaczenie, iż mogą być to najniższe wartości, ponieważ uczestnicy takich badań często zaniżają swoje odpowiedzi.

To pierwszy taki zbiór zaleceń opublikowany przez AHA dotyczący cukrów. Wcześniej, w 2015 roku, rząd opublikował wytyczne dla Amerykanów, które wskazały, iż cukry nie powinny przekraczać 10% wszystkich kalorii spożywanych dziennie w diecie.

Takie określenie jednak może być trudne i wręcz abstrakcyjne dla rodziców, ponieważ nie wiedzą, ile kalorii dziennie zjada ich dziecko. Aby ułatwić to rodzicom, nowy raport mówi o 100 kaloriach cukru dziennie, ponieważ taka ilość jest stosunkowo łatwa do zrozumienia i wyobrażenia dla rodziców.Warto zaznaczyć, że taka ilość kalorii jest w pełni zdrowa dla dzieci i nastolatków.

Konkludując - eksperci odkryli połączenie między cukrami dodawanymi a chorobami serca. Naukowcy rozważyli, jaki wpływ cukry mają na ryzyko na otyłość, wysokie ciśnienie, cukrzycę oraz zbyt duży cholesterol u dzieci.

Drugie zalecenie AHA mówi, by dzieci do lat 2 zupełnie nie spożywały cukrów dodanych, ponieważ może to spowodować większą chęć na spożycie słodyczy później.
Trzecim zaleceniem jest ograniczenie spożywania napojów słodzonych do 240 ml tygodniowo. Napoje te to m.in. napoje izotoniczne, energetyczne, słodzone herbaty czy napoje owocowe, które nie są 100% sokiem.

Aby pomóc dzieciom i nastolatkom w stosowaniu się do zaleceń - pierwszym, acz wielkim krokiem będzie zaprzestanie kupowania wysokosłodzonych produktów przez samych rodziców.
Zamiana słodyczy i innych słodkich przekąsek na nieprzetworzone produkty, takie jak owoce, warzywa i orzechy może również pomóc w redukcji spożywania cukrów.

Dodatkowo rodzice powinni nauczyć się porównywania i czytania składów produktów oraz sprawdzania ile cukrów zostało dodane do danego artykułu spożywczego.

Dla większości produktów – wyłączając owoce i nabiał, ponieważ są one bogate w naturalne cukry – pełna lista cukrów dodanych znajduje się na etykiecie. W lipcu 2018 roku rozpoznawanie cukru w produktach stanie się prostsze, ponieważ producenci żywności będą zmuszeni do dokładnego publikowania i opisywania tej kategorii w składzie.

Aby zmniejszyć spożycie napojów cukrowych w diecie trzeba po prostu przestać je kupować. Nie będą one dostępne w domu, a dodatkowo uda się zaoszczędzić pieniądze. Woda i niskotłuszczowe mleko są najlepszymi napojami dla dzieci, tłumaczy Vos.

Dobrą strategią dla starszych dzieci będzie wytłumaczenie, czym naprawdę są napoje z dużą ilością cukru i jaki mają wpływ na nasze zdrowie.

„Bycie wzorem do naśladowania dla własnych dzieci samemu pijąc wodę i stosując odpowiednie nawyki żywieniowe jest bardzo ważne”

źródło