reklama

Nauka filozofii w szkole poprawia umiejętności matematyczne dzieci

Badania opublikowane w Wielkiej Brytanii pokazały, że dzieci ze szkół podstawowych (8-11 lat), które wzięły udział w cyklu zajęć dotyczących filozofii nie tylko dowiedziały się na temat miejsca człowieka we wszechświecie, ale w efekcie poprawiły również swoje wyniki z innych przedmiotów.

Eksperyment został przeprowadzony przez EEF - niezależną organizacją charytatywną, która ma na celu wyrównanie szans na dobry start  dzieci z różnych środowisk. W badaniu wzięło udział  ponad 3000 uczniów z 48 szkół podstawowych z Wielkiej Brytanii.

U dzieci, które brały udział w projekcie zauważono znaczącą poprawę umiejętności czytania i matematyki po około dwóch miesiącach zajęć nazwanych “Flozofia dla dzieci”. Co niezwykłe był to nieoczekiwany efekt uboczny lekcji, podczas których uczono dzieci zadawania pytań, konstruowania argumentów i wyciągania wniosków z dyskusji. Tematyka dotyczyła zagadnień filozoficznych, takich jak prawda, sprawiedliwość, znajomości, przyjaźni i uczciwości.

Informacje zwrotne od nauczycieli ewidentnie wskazują, że wprowadzenie zajęć z filozofii nie tylko wpłynęło korzystnie na efekty nauczania, ale stworzyło nowy poziom dialogu  pomiędzy uczniami i nauczycielami, jednocześnie mając korzystny wpływ na dzieci- budując w nich zaufanie, cierpliwość i poczucie własnej wartości.

Niestety w Polsce lekcje filozofii należą do rzadkości. Badanie przeprowadzone w 2014 przez  Instytut Badań Edukacyjnych roku pokazało, że na poziomie rozszerzonym ten przedmiot jest wykładany w jedynie w 18  liceach w Polsce. Jeśli się pojawia w szkołach podstawowych, to najczęściej społecznych lub prywatnych.

Może warto zawalczyć żeby w większej liczbie szkół pojawiły się zajęcia z filozofii? Jak widać niosłoby to ze sobą wymierne korzyści. Zresztą trudno się dziwić skoro podczas zajęć dzieci uczą się  samodzielnego myślenia, lepszego rozumienia świata, czy twórczego myślenia. Czy też uważasz, że to dobry pomysł?

Nauka filozofii w szkole poprawia umiejętności matematyczne dzieci

Badania opublikowane w Wielkiej Brytanii pokazały, że dzieci ze szkół podstawowych (8-11 lat), które wzięły udział w cyklu zajęć dotyczących filozofii nie tylko dowiedziały się na temat miejsca człowieka we wszechświecie, ale w efekcie poprawiły również swoje wyniki z innych przedmiotów.

Eksperyment został przeprowadzony przez EEF - niezależną organizacją charytatywną, która ma na celu wyrównanie szans na dobry start  dzieci z różnych środowisk. W badaniu wzięło udział  ponad 3000 uczniów z 48 szkół podstawowych z Wielkiej Brytanii.

U dzieci, które brały udział w projekcie zauważono znaczącą poprawę umiejętności czytania i matematyki po około dwóch miesiącach zajęć nazwanych “Flozofia dla dzieci”. Co niezwykłe był to nieoczekiwany efekt uboczny lekcji, podczas których uczono dzieci zadawania pytań, konstruowania argumentów i wyciągania wniosków z dyskusji. Tematyka dotyczyła zagadnień filozoficznych, takich jak prawda, sprawiedliwość, znajomości, przyjaźni i uczciwości.

Informacje zwrotne od nauczycieli ewidentnie wskazują, że wprowadzenie zajęć z filozofii nie tylko wpłynęło korzystnie na efekty nauczania, ale stworzyło nowy poziom dialogu  pomiędzy uczniami i nauczycielami, jednocześnie mając korzystny wpływ na dzieci- budując w nich zaufanie, cierpliwość i poczucie własnej wartości.

Niestety w Polsce lekcje filozofii należą do rzadkości. Badanie przeprowadzone w 2014 przez  Instytut Badań Edukacyjnych roku pokazało, że na poziomie rozszerzonym ten przedmiot jest wykładany w jedynie w 18  liceach w Polsce. Jeśli się pojawia w szkołach podstawowych, to najczęściej społecznych lub prywatnych.

Może warto zawalczyć żeby w większej liczbie szkół pojawiły się zajęcia z filozofii? Jak widać niosłoby to ze sobą wymierne korzyści. Zresztą trudno się dziwić skoro podczas zajęć dzieci uczą się  samodzielnego myślenia, lepszego rozumienia świata, czy twórczego myślenia. Czy też uważasz, że to dobry pomysł?