reklama
Jak usprawniać spostrzeganie wzrokowe dziecka

Jak usprawniać spostrzeganie wzrokowe dziecka

Prawidłowy rozwój mowy dziecka, a w późniejszym okresie nabywania i doskonalenia umiejętności  czytania i pisania, zależy od wielu czynników, między innymi od sprawnego działanie analizatora wzrokowego. Dlatego tak ważne jest, by jak najszybciej rozpoznać zaburzenia i rozpocząć usprawnianie.

Kiedy możemy podejrzewać, że nasze dziecko ma zaburzone funkcje spostrzegania wzrokowego?

Jeśli w wieku przedszkolnym przejawia trudności:

  • w różnicowaniu kształtów graficznych,
  • w zapamiętywaniu i odwzorowywaniu z modelu lub z pamięci,
  • w rozróżnianiu znaków  i przedmiotów zbliżonych wielkością lub kształtem.

Jeśli w wieku szkolnym:

  • rozumie znaczenie litery i cyfry jako symbolu, a mimo to posługuje się nimi nieprawidłowo jako znakiem graficznym,
  • myli litery  a - o, m - n, l – f i l – ł , e – c, ponieważ nie dostrzega niewielkich różnic w obrazie graficznym tych liter,
  • myli  litery o kształcie zbliżonym, a różnym położeniu w stosunku do osi pionowej, np: p - g, d - b lub osi poziomej, np: u - n, b - p, d – g,
  • odwraca kolejność liter w wyrazach, np. kot – tok,
  • opuszcza elementy graficzne,
  • pisze litery wybiegające poza linie, nierówne, jakby rozchwiane,
  •  łuki przekształca w kąty rozwarte lub ostre,
  • robi za duże lub za małe odstępy między literami.

Dzieci z całościowo obniżonym poziomem spostrzegania mają poważne kłopoty z rozróżnianiem wszelkich kształtów. Nie mogąc rozróżnić kształtów pojedynczych liter, znacznie gorzej radzą sobie z graficznym układem liter w wyrazie. W konsekwencji tego, w późniejszych latach obserwuje się trudności w nauce, pojawiają się liczne błędy ortograficzne. Dlatego warto, od najmłodszych lat, kierować spostrzeżeniami dziecka, wymyślać zabawy angażujące tę funkcję. W jaki sposób?

Zabawy rozwijające spostrzeganie wzrokowe

Zwracajmy uwagę na różne szczegóły w otoczeniu, zachęcajmy do zabaw takich jak rysowanie, budowanie i konstruowanie według wzoru. Dzieci zazwyczaj lubią zabawy w porównywanie i różnicowanie obrazków z dużą ilością szczegółów – wykorzystujmy to. Oczywiście stopień trudności musi być dostosowany do wieku dziecka!
Poniżej przykłady zabaw:

1. Spostrzegawczość:

  • Dziecko otrzymuje dwa obrazki różniące się kilkoma szczegółami. Ma odnaleźć te różnice i – to ważne - nazwać.
  • Dziecko otrzymuje kilka podobnych obrazków, spośród których dwa są jednakowe. Musi je odszukać (np. dwie identyczne śniegowe gwiazdki wśród kilku innych, kwiatki itp.).
  • Zagadki graficzne, np. - przedszkolaki wkładają butki, jeden włożył nie do pary. Zgadnij który?

2. Dobieranki obrazkowe:

  • Dobieranie par jednakowych motyli, choinek i kolorowanie ich.
  • Łączenie elementów związanych ze sobą, np. czapka – szalik, szczotka - pasta, but – noga.

3. Dobieranie tematyczne:
Dziecko otrzymuje obrazki przedstawiające cztery pory roku. Do każdej z pór musi dobrać pasujące symbole, również przedstawione na obrazkach – sanki, bałwanek, owoce, wiaderko i łopatka itd.

4. Składanie całości z części:

  • Dziecko otrzymuje dwa obrazki,  jeden cały, drugi pocięty. Musi go poskładać według wzoru.
  • Dziecko otrzymuje dwa obrazki, których części są pomieszane. Wykonuje jak wyżej.
  • Porozcinane figury geometryczne układa odpowiednio na wcześniej narysowanym wzorze.

5. Zabawy graficzne:

  • Rysowanie konturów według podanego wzoru.
  • Kreślenie kształtów graficznych.
  • Rysowanie szlaczków, ornamentów według wzoru. Najpierw z podanym konturem, potem, w miarę nabywania wprawy, bez konturu.
  • Kolorowanie, zamalowywanie farbami płaszczyzn z wyznaczonym konturem. Zachęcamy dziecko, by nie przekraczało linii, ale dokładnie wypełniało obrazki.
  • Wklejanie wycinanek w przygotowaną ramkę.
  • Wyklejanie wzorów kawałkami wydartymi z kolorowego papieru.
  • Malowanie dużych kształtów pędzlem według wzoru.
  • Rysowanie konturu za pomocą kreski łączącej wyznaczone punkty. Jaki obrazek powstanie?

Anna Czajkowska
Logopedzi.pl

reklama