Jak usprawniać spostrzeganie wzrokowe dziecka

Jak usprawniać spostrzeganie wzrokowe dziecka

Prawidłowy rozwój mowy dziecka, a w późniejszym okresie nabywania i doskonalenia umiejętności  czytania i pisania, zależy od wielu czynników, między innymi od sprawnego działanie analizatora wzrokowego. Dlatego tak ważne jest, by jak najszybciej rozpoznać zaburzenia i rozpocząć usprawnianie.

Kiedy możemy podejrzewać, że nasze dziecko ma zaburzone funkcje spostrzegania wzrokowego?

Jeśli w wieku przedszkolnym przejawia trudności:

  • w różnicowaniu kształtów graficznych,
  • w zapamiętywaniu i odwzorowywaniu z modelu lub z pamięci,
  • w rozróżnianiu znaków  i przedmiotów zbliżonych wielkością lub kształtem.

Jeśli w wieku szkolnym:

  • rozumie znaczenie litery i cyfry jako symbolu, a mimo to posługuje się nimi nieprawidłowo jako znakiem graficznym,
  • myli litery  a - o, m - n, l – f i l – ł , e – c, ponieważ nie dostrzega niewielkich różnic w obrazie graficznym tych liter,
  • myli  litery o kształcie zbliżonym, a różnym położeniu w stosunku do osi pionowej, np: p - g, d - b lub osi poziomej, np: u - n, b - p, d – g,
  • odwraca kolejność liter w wyrazach, np. kot – tok,
  • opuszcza elementy graficzne,
  • pisze litery wybiegające poza linie, nierówne, jakby rozchwiane,
  •  łuki przekształca w kąty rozwarte lub ostre,
  • robi za duże lub za małe odstępy między literami.

Dzieci z całościowo obniżonym poziomem spostrzegania mają poważne kłopoty z rozróżnianiem wszelkich kształtów. Nie mogąc rozróżnić kształtów pojedynczych liter, znacznie gorzej radzą sobie z graficznym układem liter w wyrazie. W konsekwencji tego, w późniejszych latach obserwuje się trudności w nauce, pojawiają się liczne błędy ortograficzne. Dlatego warto, od najmłodszych lat, kierować spostrzeżeniami dziecka, wymyślać zabawy angażujące tę funkcję. W jaki sposób?

reklama

Zabawy rozwijające spostrzeganie wzrokowe

Zwracajmy uwagę na różne szczegóły w otoczeniu, zachęcajmy do zabaw takich jak rysowanie, budowanie i konstruowanie według wzoru. Dzieci zazwyczaj lubią zabawy w porównywanie i różnicowanie obrazków z dużą ilością szczegółów – wykorzystujmy to. Oczywiście stopień trudności musi być dostosowany do wieku dziecka!
Poniżej przykłady zabaw:

1. Spostrzegawczość:

  • Dziecko otrzymuje dwa obrazki różniące się kilkoma szczegółami. Ma odnaleźć te różnice i – to ważne - nazwać.
  • Dziecko otrzymuje kilka podobnych obrazków, spośród których dwa są jednakowe. Musi je odszukać (np. dwie identyczne śniegowe gwiazdki wśród kilku innych, kwiatki itp.).
  • Zagadki graficzne, np. - przedszkolaki wkładają butki, jeden włożył nie do pary. Zgadnij który?

2. Dobieranki obrazkowe:

  • Dobieranie par jednakowych motyli, choinek i kolorowanie ich.
  • Łączenie elementów związanych ze sobą, np. czapka – szalik, szczotka - pasta, but – noga.

3. Dobieranie tematyczne:
Dziecko otrzymuje obrazki przedstawiające cztery pory roku. Do każdej z pór musi dobrać pasujące symbole, również przedstawione na obrazkach – sanki, bałwanek, owoce, wiaderko i łopatka itd.

4. Składanie całości z części:

  • Dziecko otrzymuje dwa obrazki,  jeden cały, drugi pocięty. Musi go poskładać według wzoru.
  • Dziecko otrzymuje dwa obrazki, których części są pomieszane. Wykonuje jak wyżej.
  • Porozcinane figury geometryczne układa odpowiednio na wcześniej narysowanym wzorze.

5. Zabawy graficzne:

  • Rysowanie konturów według podanego wzoru.
  • Kreślenie kształtów graficznych.
  • Rysowanie szlaczków, ornamentów według wzoru. Najpierw z podanym konturem, potem, w miarę nabywania wprawy, bez konturu.
  • Kolorowanie, zamalowywanie farbami płaszczyzn z wyznaczonym konturem. Zachęcamy dziecko, by nie przekraczało linii, ale dokładnie wypełniało obrazki.
  • Wklejanie wycinanek w przygotowaną ramkę.
  • Wyklejanie wzorów kawałkami wydartymi z kolorowego papieru.
  • Malowanie dużych kształtów pędzlem według wzoru.
  • Rysowanie konturu za pomocą kreski łączącej wyznaczone punkty. Jaki obrazek powstanie?

Anna Czajkowska
Logopedzi.pl

Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Ćwiczymy wycinanie i cięcie nożyczkami

Ćwiczymy wycinanie i cięcie nożyczkami

Wycinanie i cięcie – to trudne umiejętności, które początkowo rodzą mnóstwo frustracji. Skoordynowanie...   Więcej

Twórczość plastyczna dzieci

Twórczość plastyczna dzieci

Twórczość plastyczna dzieci jest tematem zainteresowań wielu psychologów, historyków sztuki, pedagogów ,...   Więcej

10 eksperymentów ze światłem i Słońcem

10 eksperymentów ze światłem i Słońcem

Blask słońca prowokuje małych odkrywców do zadawania pytań na temat tego, jak to z tym światłem i ciepłem...   Więcej

15 pomysłów na rozwój percepcji wzrokowej dziecka

15 pomysłów na rozwój percepcji wzrokowej dziecka

W ramach cyklu dotyczącego propozycji zabaw z dzieckiem, prezentujemy Wam Drodzy Rodzice zestaw ćwiczeń...   Więcej

15 pomysłów na doskonalenie percepcji słuchowej dziecka

15 pomysłów na doskonalenie percepcji słuchowej dziecka

Czym jest percepcja słuchowa? Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków - ich rozpoznawania,...   Więcej

Zmysły nieokiełznane, czyli zaburzenia integracji sensorycznej

Zmysły nieokiełznane, czyli zaburzenia integracji sensorycznej

Koleżanka poprosiła mnie o radę.  Wychowawczyni w przedszkolu jej czteroletniego syna zasygnalizowała, że...   Więcej

reklama