Dobre przedszkole - czyli jakie?

Mija kilka miesięcy pobytu Twojego dziecka w przedszkolu. Może maluch chodzi tam już kolejny rok. A być może dopiero poślesz go tam od następnego września. Tak czy inaczej warto się zastanowić, czy to naprawdę dobre miejsce dla Twojego dziecka
i Ciebie.

Co to znaczy dobre przedszkole?
Dobre przedszkole to po prostu miejsce, do którego bardzo lubi się przychodzić. Jeżeli Twój maluch martwi się, że podczas choroby będzie musiał siedzieć w domu, jeżeli często i ra­dośnie opowiada o swojej grupie, wychowawczyni,  jeżeli wi­dzisz, że przedszkole wpływa na niego po­zytywnie - masz do czynienia z dobrym przedszkolem.

Przedszkole jest dla kilkulatka miejscem o niezwykłym znaczeniu. Można nawet powiedzieć, że to taka „zastęp­cza mama”, której powierzamy maleństwo. Właśnie w przedszko­lu stawia swoje pierwsze kroki na drodze społecznego rozwoju, swoje pierwsze kroki w coraz to bardziej dojrzalsze życie. Zastanów się na spokojnie, w jakim stopniu poniższe podane stwierdzenia pasują do miejsca, w którym Twoje dziecko spędza lub ma spędzać po­nad połowę dnia. Możesz obok każdego z tych zdań sta­wiać plusy i minusy. Jeżeli w jakiejś dzie­dzinie przeważają plusy - nie ma powodu do niepokoju, jeżeli jednak dominują mi­nusy, warto się zastanowić, czy nie poroz­mawiać z wychowawcami czy z  dyrekto­rem lub innymi rodzicami na temat zauważonych przez ciebie niedociągnięć.  Pamiętaj też, ze najlepszym źródłem informacji jest dziecko. Jeśli dopiero zamierzasz posłać dziecko do placówki, zapytaj o wszystko dyrektora, a przede wszystkim rodziców, którzy posyłają już tam swoje pociechy.

Czy przedszkole zapewnia Twojemu dziecku dobrą opiekę?
­

  • Jest tu bezpiecznie.
  • To  miejsce również dla dzieci niepełnosprawnych.
  • Dzieci mogą odpoczywać w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb (np. te, które lubią spać, mogą się przespać, inne leżą spokojnie podczas czytania bajki).
  • Codziennie  (jeśli tylko pozwalają na to warunki pogodowe) dzieci spędzają czas na świeżym powietrzu.
  • Na placu zabaw są zabawki (huśtawki, drabinki, piaskownice), które posiadają atest, są często konserwowane.
  • Jedzenie jest smaczne i ładnie podane, a także dostosowane  do ewentualnych specjalnych wymogów żywieniowych ( dieta bezmleczna, bezglutenowa, itp.).

­­­­­Jaki kontakt mają nauczyciele ze swoimi podopiecznymi?
­

  • Widać, ze nauczyciele lubią pracować z dziećmi.
  • Wychowawcy potrafią pomagać dzieciom w przezwyciężaniu ich kłopotów emocjonalnych – wiedzą co robić, kiedy dziecko płacze, a co kiedy się złości, czy nie chce uczestniczyć w zajęciach z grupą.
  • Nauczyciele są dobrymi obserwatorami, dobrze znają dzieci.
  • Wychowawcy i dyrekcja mają ze sobą dobry kontakt, często omawiają sprawy dotyczące dzieci.

­­­ Jaką rolę odgrywają w przedszkolu rodzice?

reklama

  • Chętnie biorą udział w przedszkolnych uroczystościach, mają dużo pomysłów, służą pomocą.
  • Pomiędzy rodzicami a wychowawcami jest dobra wymiana informacji: rodzice wiedzą, co się z ich dzieckiem dzieje w przedszkolu, a nauczyciele znają sytuację rodzinną dziecka.
  • W przedszkolu działa rada rodziców (komitet rodzicielski).
  • Wychowawcy potrafią rozmawiać z rodzicami nawet  o sprawach trudnych.
  • ­Rodzice są na bieżąco informowani o postępach w rozwoju dzieci,  w każdej chwili mogą umówić się na dodatkowe konsultacje.

­­­Czy nauczyciele są przygotowani do pracy ze wszystkim dziećmi (uzdolnionymi, niepełnosprawnymi)?
­

  • Wychowawcy wiedzą, jak pomóc dziecku z problemami emocjonalnymi
  • Jeśli jest to przedszkole integracyjne, obok pedagogów pracują specjaliści (pedagodzy specjalni, terapeuci)

­Czy przedszkole zapewnia wystarczającą ilość zabaw i rozrywek? Czy sprzyja rozwojowi twórczemu i poznawczemu?
­

  • Zajęcia przedszkolne są różnorodne, ciekawe i dostosowane do zainteresowań dzieci.
  • Dzieci często mogą same decydować, w co będą się bawić.
  • Dzieci uczestniczą w zajęciach z radością i zaangażowaniem, są aktywne, często same inicjują zabawę.
  • Dużą wagę przywiązuje się do tradycji (topienie Marzanny, malowanie pisanek, Wigilia, Dzień Matki, itp.)
  • Przedszkole ma swoje święta, kultywuje własną tradycję.
  • Wychowawcy zapoznają dzieci z różną kulturą  różnych regionów Polski
  • i świata.

­­­­­Czy przedszkole sprzyja rozwojowi emocjonalnemu i moralnemu?
­

  • Spontaniczność dzieci nie jest tłumiona, dzieci mogą wyrażać wprost swoje uczucia i opinie (o ile nie krzywdzi to kogoś innego).
  • Dzieci nie ukrywają swoich emocji, nie boją się ich ujawniać.
  • Wychowawcy potrafią budować w dzieciach wiarę we własne możliwości.
  • Dzieci nigdy nie są odrzucane z powodu swojego zachowania, swojej inności czy problemów, które mają.
  • Dzieci są zachęcane do podejmowania prób radzenia sobie z trudnościami.
  • Zasady postępowania są jasne i precyzyjnie określone. Dzieci rozumieją system kar i nagród.
  • Wychowawcy  w sposób systematyczny dążą do wzmacniania dobrych i wygaszania niepożądanych zachowań dzieci.

reklama

­­­­­­Czy przedszkole sprzyja rozwojowi społecznemu?
­

  • Wychowawcy często stwarzają dzieciom sytuacje, w których dzieci mają wolność wyboru, aby same podejmowały decyzje.
  • Nauczyciele uczą dzieci, w jaki sposób rozwiązywać konflikty w sposób nieagresywny.
  • Wychowawcy wdrażają dzieci do pracy w zespole, współpracy w zabawie.
  • Dzieci mają pewne obowiązki i wykonują prace na rzecz własnej grupy.

­­­I przede wszystkim:

DZIECI LUBIĄ SWOJE PRZEDSZKOLE I CZUJĄ SIĘ JEGO WAŻNĄ CZĘŚCIĄ

 Anna Ciechowicz

  1. ­ M. Woźniak „Mangament w przedszkolu”,   wydawnictwo  Josef Rabbe i Spółka, Warszawa 1997;
  2. ­ Anna Klim-Klimaszewska „Pedagogika przedszkolna”, Polski Instytut Wydawniczy, 2005.



Wychowanie dziecka - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym - kliknij tutaj.

Masz dziecko w przedszkolu ? - zajrzyj tutaj

reklama

Kliknij też w zerówkę  i szkołę.

Ocena: 5 z 5. Ocen: 3

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Czy dziecko jest dojrzałe, by pójśc do przedszkola?

Czy dziecko jest dojrzałe, by pójśc do przedszkola?

Każde dziecko, czy tego chcemy, czy nie, przeżywa fakt, że zostało przedszkolakiem. Zmienia się wówczas...   Więcej

Czego rodzice robić nie powinni, czyli pierwsze dni w przedszkolu

Czego rodzice robić nie powinni, czyli pierwsze dni w przedszkolu

Pierwszy września, pierwszy dzień przedszkola, to dzień, które niejedno dziecko (i rodzic)będzie tonęło...   Więcej

Przedszkole czy niania?

Przedszkole czy niania?

Tytułowe pytanie dręczy wielu rodziców, którzy chcieliby swoim dzieciom zapewnić jak najlepsze...   Więcej

Jakie przedszkole niepubliczne wybrać dla dziecka

Jakie przedszkole niepubliczne wybrać dla dziecka

Wybór przedszkola nie zawsze jest zadaniem łatwym, a to za sprawą bogactwa ofert, jakimi kuszą instytucje...   Więcej

Rozwój emocjonalny przedszkolaka

Rozwój emocjonalny przedszkolaka

Radość na Twój widok, gdy odbierasz dziecko z przedszkola. Złość, gdy młodszy brat zabiera zabawki....   Więcej

Znaczenie zabaw teatralnych dla rozwoju dziecka

Znaczenie zabaw teatralnych dla rozwoju dziecka

Edukacja teatralna powinna być integralną częścią wychowania dzieci we współczesnym świecie. Pozwala ona...   Więcej

reklama