Już potrafię! - kluczowe umiejętności poznawcze przedszkolaka

Dziecko stopniowo tworzy fundament z umiejętności, na których kiedyś zbuduje swoją przyszłość - wykształcenie, zawód, pasję.Tak jak w rozwoju ruchowym dziecka, również tutaj istnieją pewne „kamienie milowe” – bez osiągnięcia których dalej ani rusz.

Dziecko w wieku przedszkolnym powinno nauczyć się:


·    klasyfikowania obiektów – według wielkości, koloru,

·    odliczyć do 10 – policzyć palce, autka, klocki,

·    sortowania przedmiotów według określonych kategorii: zabawki, zwierzęta, pojazdy, owoce,

·    porównywać przedmioty pod względem ich wielkości, wagi i pojemności,

·    kończyć rozpoczętą pracę: rysunek, układankę,

·    nazywać kilka prostych kształtów – wskazywać je, odnajdywać wśród innych,

reklama

·    rozumieć ogólną koncepcję czasu – wczoraj – dziś – jutro, rano – południe – wieczór,

·    znać dni tygodnia i pory roku,

·    wykorzystywać swoje zmysły do poznawania świata.

Jak wspierać opanowanie powyższych umiejętności?

Niektóre umiejętności nabywane są mimochodem, a inne zdobywane z  mniejszym lub większym trudem. Można także wspierać ich opanowanie i doskonalenie. Jak? To oczywiste - poprzez wspólną zabawę!

1.    Przygotuj koszyk z wieloma przedmiotami: mogą to być zwierzątka, autka, koraliki i inne drobiazgi (często zmieniaj jego zawartość). Teraz zaproponuj dziecku podzielenie tego zbioru i posegregowanie go na: zwierzęta/pojazdy/inne. Możecie podzielić pojazdy na ciężarówki i osobowe, zwierzątka na domowe, leśne i afrykańskie. Wybierzecie przedmioty zrobione z metalu, drewna, plastiku. Sprawdźcie doświadczalnie które toną, a które unoszą się na wodzie.

2.    W pudełku z przegródkami umieść dopasowane do dna kawałki papieru w różnych kolorach – dziecko sortuje korale i inne drobiazgi wrzucając je do odpowiednich przegródek.

3.    Wykorzystuj zabawki, które dziecko ma w domu – ubranka lalek można posortować na takie z długim i krótkim rękawem. Autka parkować w garażu w odpowiedniej kolejności (od najmniejszego do największego).

reklama

4.    Bawcie się w czasie wykonywania domowych obowiązków: niech dziecko posortuje skarpety (dobierając je przy tym parami!), znajdzie taką samą łyżkę, wskaż gdzie ma kłaść umyte talerze (małe, duże, głębokie, deserowe) i na której półce spodnie.

5.    Oglądaj z dzieckiem rodzinne albumy ze zdjęciami i wyjaśniaj o jakiej porze dnia zdjęcie zostało zrobione (jeśli jest taka możliwość) i jaka jest na nim pora roku oraz skąd to wiadomo. Pokazuj, kto jest starszy, a kto młodszy, kto stoi bliżej, a kto dalej.

6.    Kup dziecku kalendarz – taki z 12 kartkami. Na początku roku podpiszcie (a jeszcze lepiej umieśćcie naklejki) na ważnych datach: urodzinach, imieninach, rocznicach. W trakcie tego planowania tłumacz dziecku jaki to dzień tygodnia, miesiąc i jaka pora roku. Przypominaj kiedy trzeba obrócić kartkę, przy tej okazji opowiedz, co się wydarzy w tym miesiącu.

7.    Szukajcie znaków zmieniających się pór roku – kwiatów, opadłych liści, lodu na kałużach, sprawdzajcie które ptaki odlatują, a które żywią się w przydomowym karmniku.

8.    Organizuj wycieczki i wyjścia w miejsca, gdzie dziecko może odkrywać nowe rzeczy: ZOO, oceanarium, muzeum (szczególnie takie z interaktywnymi wystawami dla dzieci), ogród doświadczeń itp.

9.    Liczcie to, co was otacza – poczynając od palców, przez auta na parkingu, ptaki na drzewie, kredki w pudełku, po ilość łap psa. Z czasem stawiaj przed dzieckiem trudniejsze zadania: na kartonikach napisz cyfry od 0 do 9 oraz liczbę 10, do miseczki nasyp garść fasolek, a dziecko niech ułoży odpowiednią ilość fasolek obok kartoników. Przygotuj baloniki w dwóch kolorach i każdą parę wypełnij odpowiednią liczbą fasolek – dziecko ma za zadanie dotykiem zbadać ile fasolek zawiera balonik i odpowiednio dobrać do niego parę.

10.    Obrysowujcie różne przedmioty i nazywajcie figury geometryczne. Korzystając z klocków (walec, sześcian, graniastosłup o podstawie trójkąta, pięciokąta) rysujcie historyjki obrazkowe z kształtami w rolach głównych. Z filcu wytnij odpowiednie kształty i niech dziecko układa z nich różne obrazki. Świetnie tez sprawdzają się wszelkie gotowe mozaiki.

reklama

11.    Organizuj „brudną i mokrą” zabawę: masy plastyczne, glina, piaskolina, taca z piaskiem i inne takie wynalazki bardzo śmiecą, ale dają dziecku wiele doświadczeń sensorycznych. W misce z wodą lub wannie pozwalaj przelewać wodę pomiędzy różnymi pojemnikami (dobrze, gdyby miały nie tylko okrągłe dno). Pozwalaj przesypywać mąkę, kaszę, ryż, fasolę.

12.    Bawcie się w zgadywanki z zawiązanym oczami – podajesz dziecku dwa przedmioty i prosisz o odgadnięcie: który jest cięższy, który ładnie pachnie, który ma kwaśny smak, co wydaje głośny dźwięk, itd.

Joanna Górnisiewicz
www.gadzetomama.pl

Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Rozwój emocjonalny przedszkolaka

Rozwój emocjonalny przedszkolaka

Radość na Twój widok, gdy odbierasz dziecko z przedszkola. Złość, gdy młodszy brat zabiera zabawki....   Więcej

Jak wspierać rozwój społeczny dziecka

Jak wspierać rozwój społeczny dziecka

Kiedy rodzi się dziecko zastanawiasz się co kupić, jak urządzić pokój, wreszcie jak karmić i pielęgnować...   Więcej

Flegmatyk czy sangwinik? Poznaj charakter dziecka

Flegmatyk czy sangwinik? Poznaj charakter dziecka

„Dlaczego moje dziecko jest takie ruchliwe, wszędzie go pełno...” A dziecko koleżanki jest takie spokojne...   Więcej

Jak dzieci kłamią na kolejnych etapach rozwoju

Jak dzieci kłamią na kolejnych etapach rozwoju

Przyłapałaś dziecko na kłamstwie. Zastanawiasz się, dlaczego tak się stało. Czy dziecko zrobiło to z...   Więcej

Jak uczą się dzieci?  - 5 ważnych wskazówek dla rodziców

Jak uczą się dzieci?  - 5 ważnych wskazówek dla rodziców

artykuł sponsorowany (*)

Nauka języków obcych nie musi być przykrym obowiązkiem, jeśli wiemy, jak przekazać wiedzę w atrakcyjny...   Więcej

Jak rozwijać umiejętności manualne dzieci w wieku przedszkolnym

Jak rozwijać umiejętności manualne dzieci w wieku przedszkolnym

Zapinanie guzików, samodzielne jedzenie, chodzenie czy tworzenie pięknych obrazków to wszystko efekt...   Więcej

reklama