reklama
Kupujemy zabawki dla przedszkolaków - czym się kierować

Kupujemy zabawki dla przedszkolaków - czym się kierować

Spacerując pomiędzy sklepowymi półkami gęsto pokrytymi kolorowymi obiektami marzeń naszych dzieci – lalkami, miśkami, klockami i autkami - możemy poczuć się lekko oszołomieni, a wybranie odpowiedniej zabawki dla pociechy może okazać się kłopotliwe.

Choć sam zakup nie jest niczym trudnym – wystarczy sięgnąć po pierwszą z brzegu, zdać się na pomoc sprzedawcy, ulec reklamie lub poprosić o wybór naszego przedszkolaka, o tyle świadomość, że nie wszystkie zabawki są dobre dla dzieci – jest przyczyną dylematów. Zatem jaka zabawka jest dobra dla małego dziecka? Czym się należy kierować, by nasz wybór był mądry i trafny? Na co zwrócić uwagę?

Dobra zabawka powinna być:

Jakościowo dobra i efektowna

- solidna, bowiem przedszkolaki są niezmiernie twórcze, lubią zgłębiać mechanizmy i wnętrza zabawek. Efektowna, ciekawa, umiejąca zainteresować sobą dziecko; zarazem pasująca do wieku i etapu jego rozwoju. Powinna wytwarzać w dziecku dobre emocje i postawy. Ważne jest, by była bezpieczna i starannie wykonana.

Kreatywna

– zabawka, która w twórczy sposób absorbuje dziecko - rolę tę świetnie spełnią stempelki, ciastolina, tablica z kolorowymi kredami, kredki – od tych klasycznych po magiczne, którymi można rysować w wannie; farby – od akwarelowych po te, którymi można bezpiecznie malować ciało.

Edukacyjna

-  gry planszowe, tablice z magnetycznymi literkami, łamigłówki, kocki - te zabawki bawiąc uczą, rozwijają umiejętności dziecka, ćwiczą jego pamięć i wyobraźnię, uczą spostrzegawczości i wytrwałości; liczenia, czytania, umiejętności przewidywania. Dodatkowo gry planszowe uczą dziecko odkrywania podobieństw i różnic, reguł gry zespołowej, poznawania i podporządkowywania się określonym zasadom; klocki natomiast oprócz pobudzania wyobraźni - rozwijają technicznie oraz ćwiczą ręce.

Inspirująca

- to gadżety, które pobudzają wyobraźnię i pozwalają zaaranżować przedszkolakowi wspólną zabawę z … przyjaciółmi na niby. Zobaczmy, co stanie się, gdy  podarujemy smykowi kostium księżniczki czy indianina, namiot-pałac bądź wigwam, ilustrowaną książkę lub płytę z bajkami, kukiełki lub pacynki, które zachęcą dzieciaki do zabawy w teatr.

Zaspokajające głód ruchu

– równie ważny, co umysłowy, jest rozwój fizyczny małego dziecka – aby go wspierać warto kupić maluchowi piłkę, rowerek, zjeżdżalnię, skakankę, trampolinę lub … bierki, które ćwiczą motorykę rąk.

Uczące życia

- wykorzystując naturalną ciekawość dziecka i fascynację światem dorosłych, odpowiednimi zabawkami można pomóc mu opanować reguły życia społecznego. Świetnym pomysłem jest kupno małej kuchni, kasy sklepowej, małego majsterkowicza czy akcesoriów dla lalek. W tym wieku zazwyczaj bardziej niż dotychczas dobór zabawek dla dziecka podyktowany jest jego płcią i tak to dziewczynki dostają lalki, a chłopcy samochody. Ale uwaga – zadbajmy o to, by mały mężczyzna umiał opiekować się szmaciana Zuzią, a dziewczynka nieźle radziła sobie ze zdalnie sterowanym Subaru.

Umożliwiająca wspólną zabawę

– zachęcający do samodzielnej zabawy przedmiot to szansa dla rodzica, by ten miał chwilę dla siebie. Jednak czasem warto skusić się na wspólne, aktywne spędzenie czasu ze smykiem – właśnie podczas zabawy. Sprawdzą się tu i klocki, i elektryczna kolejka, i tor wyścigowy, układanki, puzzle, bierki,

Pluszowy przyjaciel

– pamiętajmy o przytulankach, które oprócz tego, że są ładne i miłe, uczą dziecko okazywania emocji, empatii, dbania o innych. Szmaciana lala czy miś przyda się też w ciężkich chwilach i sytuacjach stresujących – wizyta u lekarza, pozostanie bez rodziców czy pójście do przedszkola po dłuższej nieobecności. To właśnie ta niepozorna, za to ukochana pluszowa zabawka, towarzysząc smutnemu maluchowi, przywraca mu poczucie bezpieczeństwa.

Uwaga – według psychologów właściwie dobierane zabawki i sposób zabawy we wczesnym dzieciństw wspierają jego rozwój w późniejszym życiu. Należy jednak zwrócić uwagę, by skupiając się na motywowaniu dziecka do rozwoju, zapewnić mu zabawki, które nie wykraczają poza aktualne umiejętności intelektualne dziecka – w przeciwnym wypadku można odnieść przeciwny skutek - zniechęcenie czy obniżone poczucie  własnej wartości wynikające z nieumiejętności właściwego użytkowania zabawki.

Monika Zalewska -Biełło

 

reklama