W co i jak się bawić z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo?

W co i jak się bawić z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo?

Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi najogólniej dzielimy na nadpobudliwe psychoruchowo oraz dzieci zahamowane psychoruchowo. Istnienie nadpobudliwości (Attention deficit hyperactivity disorder – ADHD, AD/HD lub ADD dostrzegano od dawna. Schorzenie nazwane syndromem "niegrzecznego dziecka" było znane lekarzom od 1930 roku, ale nagły wzrost liczby zachorowań odnotowuje się dopiero po roku 1990. Zakłada się, że w społeczeństwie odsetek dzieci dotkniętych zaburzeniami waha się w przedziale od 3 do 8 procent. Przypuszcza się, że jest to najpowszechniejsze zaburzenie psychiczne u młodych ludzi.

Dzieci z ADHD nie są upośledzone, mają możliwości umysłowe jak inne zdrowe dzieci. Otrzymując wcześniej profesjonalną pomoc, wyrastają na ludzi niestandardowych, nie znoszących rutyny, kreatywnych, niespokojnych, lubiących ryzyko. Wybierają zawody ruchliwe i wymagające odwagi. Bywają wśród nich dziennikarze, specjaliści od reklamy, piloci, kaskaderzy, chirurdzy i anestezjolodzy, lekarze pogotowia ratunkowego, handlowcy, aktorzy.

Praca z dziećmi nadpobudliwymi ma na celu między innymi zmniejszenie nieukierunkowanych wyładowań ruchowych, zbędnych odruchów i mimowolnych reakcji oraz wyeliminowanie uwagi mimowolnej i nietrwałości zainteresowań. Bawiąc się i ćwicząc z dzieckiem, przechodzimy zawsze od prac łatwych i krótkotrwałych do coraz trudniejszych, wymagających większej ilości czasu. Aby pomóc dziecku osiągnąć sukces, staramy się:

  • by tematyka zabaw i zajęć była bogata, atrakcyjna,
  • wykorzystujemy szeroki wachlarz technik,
  • pozwalamy na w miarę swobodny wybór tematu pracy,
  • udzielamy dyskretnej pomocy w trakcie wykonywanych zadań.

Zwiększające koncentrację uwagi, zmniejszające napięcie mięśniowe

"Wesołe kuleczki" - dziecko otrzymuje miseczkę i papier lub folię aluminiową. Wspólnie zgniatamy kuleczki. Teraz wrzucamy je miseczki. Zabawa polega na jednorazowym wydmuchiwaniu wszystkich kulek z miski.

"Mechaniczne zabawki" - umawiamy się z dzieckiem, że za chwilę będzie nakręcaną zabawką. Na nasze hasło zaczyna naśladować jej ruchy. Próbujemy zgadnąć jaką rzeczą/zabawka jest. Zmiana ról. Teraz my udajemy zabawkę, a dziecko stara się odgadnąć jaką.

"Pantomima" – tu przydadzą się nam pomocnicy – rodzeństwo, dziadkowie itp. Dzielimy się na dwie grupy – aktorów i widzów. Aktorzy, wśród nich nasze dziecko, improwizują ruchem dowolną bajkę. Widzowie zgadują jaką.

"Przypływ – odpływ" – prosimy dziecko, aby stanęło na środku pokoju. Kiedy wypowiadamy słowo "przypływ", dziecko robi krok do przodu, zaś słowo "odpływ" - krok do tyłu. Stopniowo zwiększamy tempo podawania haseł.

"Co mam w ręku" – zasłaniamy dziecku oczy i prosimy, aby dotykiem rozpoznało przedmioty, które umieszczamy mu w dłoni. Początkowo podajemy przedmioty codziennego użytku, takie jak: łyżka, miś, klocek, lalka, później przedmioty, których rzadziej używa.

Malowanie według instrukcji – dziecko otrzymuje kartkę z biało-czarnym obrazkiem, który ma pomalować według instrukcji, np. płatki małych kwiatów na czerwono, dużych na żółto, psa na brązowo, kotka na szaro itd.

Układanie wzorów z patyczków – najpierw dziecko odwzorowuje to, co widzi, potem zakrywamy wzór i musi układać patyczki z pamięci.

"Drwale w lesie" - piłujemy drzewo – siadamy naprzeciwko dziecka (lub dwoje dzieci naprzeciwko siebie), trzymając się za ręce kołyszemy się na przemian do przodu i do tyłu. Ciągniemy ścięte drzewo – mama jest drwalem, a dziecko drzewem, które leży ścięte. Delikatnie ciągniemy dziecko za ręce. Odpoczywamy – siadamy obok siebie, dotykając się ramionami i kołyszemy się w rytm melodii. Usiłujemy wstać – siedzimy naprzeciwko siebie, trzymamy się za ręce i równocześnie wstajemy, a następnie siadamy.

reklama

Ćwiczenia i zabawy zmniejszające chaotyczność wyładowań ruchowych:

Obrysowywanie wzorów - dziecko obrysowuje przygotowane przez nas kartonowe wzory i wycina je nożyczkami. Po wycięciu nakleja przedmioty na kartkę z bloku, tworząc dowolną kompozycję. Może je pokolorować.Kopiowanie rysunków – dziecko wybiera dowolny rysunek, przykłada kalkę kreślarską i kopiuje. Następnie wypełnia kolorami według wzoru.Rysowanie lub malowanie na papierze,Rysowanie kredą na ciemnym papierze, Wysypywanki z piasku – zabawa na wolnym powietrzu. Piaskiem dziecko "maluje" różne wzory na ziemi.Stemplowanie na papierze, przy pomocy stempli z ziemniaka.Rysowanie "nitką" – na ciemnym papierze, dziecko układa mozaikę nitką. Możemy posmarować nitkę klejem, by utrwalić wzór.

Kompozycje ze sznurka i kolorowych włóczek – dziecko rysuje dowolny wzór ołówkiem, następnie linie ołówka pociąga warstwą kleju, na który nakłada kolorowe nitki.

Kolorowa wydzieranka.

Płaskorzeźba w z plasteliny – dziecko toczy z plasteliny wałeczki o grubości około 0.5 cm. Układa z nich kształty o małych rozmiarach.

Ułatwiające rozpoznawanie emocji i kierowanie nimi

Czytamy dziecku różne wiersze – pytamy, czy wierszyk był wesoły czy smutny?

Prosimy, by dziecko opowiedziało o przebiegu wczorajszego dnia w przedszkolu, szkole – co było w nim przyjemne i radosne, a co smutne, złe. Wydarzenia zaznaczamy na przygotowanej kartce "buźkami" – uśmiechniętymi i smutnymi. Czego było więcej – radości czy smutku?

Prosimy dziecko, by pomalowało kartkę kolorem, który najbardziej kojarzy mu się z aktualnie przeżywanym przez nastrojem.

"Uzupełnij zdania" - podajemy początek zdania, a dziecko kończy je zgodnie z własnymi doświadczeniami: Boję się, że ... , Złości mnie, że... , Cieszę się, gdy...

Pamiętajmy, że zajęcia musimy dostosować do potrzeb i możliwości naszego dziecka.

Anna Czajkowska - pedagog, logopeda
Logopedzi.pl

Ocena: 4.15 z 5. Ocen: 23

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Jak usprawnić pamięć?

Jak usprawnić pamięć?

Piosenka, wierszyk, tabliczka mnożenia, wzory, co przynieść na następną plastykę – mnóstwo rzeczy do...   Więcej

15 pomysłów na rozwój percepcji wzrokowej dziecka

15 pomysłów na rozwój percepcji wzrokowej dziecka

W ramach cyklu dotyczącego propozycji zabaw z dzieckiem, prezentujemy Wam Drodzy Rodzice zestaw ćwiczeń...   Więcej

15 pomysłów na doskonalenie percepcji słuchowej dziecka

15 pomysłów na doskonalenie percepcji słuchowej dziecka

Czym jest percepcja słuchowa? Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków - ich rozpoznawania,...   Więcej

Ćwiczenia - rytmika

Ćwiczenia - rytmika

Głównym celem logorytmiki jest jednoczesne rozwijanie mowy, myślenia, słuchania, postrzegania i...   Więcej

ADHD – mit, choroba czy złe wychowanie?

ADHD – mit, choroba czy złe wychowanie?

Rozmowa z bardzo sympatycznymi ludźmi – rodzicami szóstki, dorosłych już, dzieci: „A pani to w ogóle...   Więcej

Diagnoza ADHD?

Diagnoza ADHD?

Na forum można spotkać się z rzuconym mimochodem stwierdzeniem: „moje dziecko ma chyba ADHD”. Piszą tak...   Więcej

reklama