10 sposobów – czym zająć dziecko w poczekalni

10 sposobów – czym zająć dziecko w poczekalni

Czasami musimy poczekać na swoją kolej: na poczcie, przystanku, w urzędzie czy banku, a najczęściej – u lekarza. A z nami dziecko, które nie zawsze rozumie, dlaczego wszystko tak strasznie się dłuży. Dziecko się niecierpliwi, marudzi, jak mu pomóc?

1. Zabawy językowe

To zabawy, która zawsze są możliwe i nie wymagają żadnych akcesoriów. Jednak dość szybko się nudzą, zwłaszcza młodszemu dziecku.

  • Rymowanki: dziecko mówi słowo, mama dobiera rym, a potem zamiana.
  • Wyrazy na literę A – i oczywiście każdą inną. Wybieramy jakąś literę, a potem na zmianę wymyślamy wyraz rozpoczynający się na nią. Jeśli dziecko jest starsze, zabawę można utrudnić wprowadzając dodatkowe reguły: tylko rzeczowniki, tylko nazwy zwierząt, tylko imiona.
  • Dokończ zdanie – mama rozpoczyna: „za górami, za lasami był...” a dziecko kończy. W ten sposób oboje snują opowieść.

2. Zgadywanki

Dzieci lubią zagadki. Takie rymowane i takie wymyślane na bieżąco.

  • Jaki przedmiot mam na myśli? - pyta mama i dziecko próbuje zgadnąć zadając tylko takie pytania, na które odpowiedzieć można TAK/NIE. Na początku przedmiot może pochodzić z otoczenia, ale później można wymyślać coś innego. Najtrudniejsze jest zgadywanie pojęć abstrakcyjnych.
  • Jaką liczbę mam na myśli? Najpierw trzeba ustalić przedział (na przykład do 100). Dziecko zadaje pytania: czy ta liczba jest większa od 50? Czy jest mniejsza niż 17? Odpowiedź może być tylko twierdząca lub przecząca. I w ten sposób dziecko zawęża zakres poszukiwań, aż do odgadnięcia ustalonej liczby.
  • Co by było, gdyby... - zastanawiamy się nad konsekwencjami zupełnie dziwnych rzeczy, no bo, co by było, gdyby ludzie nie musieli spać?

reklama

3. Ciepło-zimno

Klasyczna wersja tej zabawy polega na ukryciu przedmiotu i naprowadzaniu poszukującego za pomocą „ciepło” gdy zbliża się i „zimno” gdy jest dalej od niego. Taka zabawa w miejscu pełnym ludzi nie jest możliwa, jednak możemy się umówić, że chowamy przedmiot „na niby”, a dziecko go „szuka”: zbliżam się do wieszaka, idę w prawo, staję koło 3 krzesełka... Tak „chować” przedmioty można też w domu – to świetne ćwiczenie wyobraźni i rozumienia stosunków przestrzennych.

4. Kto pierwszy zobaczy...?

Ustalamy z dzieckiem, że wygrywa ten, kto pierwszy zobaczy: żółty samochód za oknem, panią w czerwonych rękawiczkach, autobus...

5. Co ja mam w torebce?

Mama wybiera jakiś przedmiot ze swojej torebki (tak, żeby dziecko nie widziało). Potem maluch wkłada rękę do torebki i bada, samym dotykiem próbując odgadnąć, co to takiego.

reklama

6. W ruchu

Nie zawsze musimy czekać w bezruchu – czasem jest miejsce i możliwość, żeby dziecko:

  • skakało z płytki chodnikowej na płytkę,
  • szło noga za nogą po linii łączenia wykładziny,
  • łapało zajączki puszczane mały lusterkiem (czasem wystarczy zegarek lub telefon),
  • odgadywało, co mama narysowała palcem na jego plecach.

7. Co zniknęło?

Na stoliku kładziemy kilka przedmiotów (gazetek, ulotek, a może drobiazgów z torebki). Dziecko przygląda się temu przez chwilę, zasłania oczy, a my zabieramy jedną rzecz. A może tylko zmieniamy jej ułożenie? Dziecko zgaduje, co się zmieniło.

8. Znane wierszyki

Dziecko często zna na pamięć całe wierszyki, można się więc bawić w mówienie na zmianę po jednym wersie. Idealnie się do tego nadają wierszyki – dialogi, na przykład „Kto ty jesteś?”, czy stare ludowe „Gęsi, gęsi, do domu”.

reklama

9. Liczymy

Liczyć można wszystko: czekających w kolejce, krzesełka, wieszaki, samochody na parkingu i te przejeżdżające drogą, a wprawny matematyk może liczyć też: ile palców u nóg mają wszyscy ludzie czekający w kolejce? Ile jest okien w budynku naprzeciwko? Ile kół mają wszystkie auta w tym rzędzie?.

10. Zestawy pierwszej pomocy

Jeśli wiesz, że czeka was długie kolejkowanie, przygotuj się wcześniej. Warto mieć (w domu, w schowku auta) przygotowane wcześniej zestawy. Każdy z nich powinien być w woreczku z zamkiem (na przykład strunowym), czy plastikowej kopercie z napem. Jeśli z zestawów korzystacie często, uzupełniajcie je i zmieniajcie ich zawartość – dobrze, gdy dziecko ma niespodziankę otwierając taki zestaw.

Mały matematyk. Taki zestaw może zawierać: komplet cyferek (z drewna, pianki lub kartonu), taśmę mierniczą, malutkie woreczki z rzeczami do liczenia: guzikami, monetami, patyczkami; zagadki matematyczne rozpisane na kartonikach; małe puzzle.

Artysta. W tym zestawie powinny znaleźć się malutkie notesiki, samoprzylepne karteczki, naklejki, małe kredki lub pisaki, nożyczki, laleczki z papieru, taśma, wycinki z gazet, kwadraty do składania origami (można dołączyć proste instrukcje).

Przyrodnik. Zestaw powinien zawierać: małą lupę, notesik, ołówek, taśmę klejącą (do mocowanie liści), woreczki na nasiona czy kamyki, naklejki z dinozaurami i mała książeczka o nich.

Joanna Górnisiewicz

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

8 wskazówek, jak postępować z dzieckiem, kiedy nie akceptujesz jego zachowania

8 wskazówek, jak postępować z dzieckiem, kiedy nie akceptujesz jego zachowania

Kiedy twoje dziecko zachowuje się w sposób przez ciebie nie akceptowany, zamiast krzyczeć, straszyć bądź...   Więcej

Być bohaterem własnego dziecka

Być bohaterem własnego dziecka

1. Pamiętaj, że rodzic-bohater to nie szalenie przystojny heros, który za pomocą siły mięśni rozprawia...   Więcej

Mali sabotażyści

Mali sabotażyści

Jeszcze rano zaraźliwy śmiech małej Zosi wypełniał cały dom. Mała dziewczynka grzecznie się bawiła,...   Więcej

Mamo udało mi się to zrobić! – budowanie poczucie sukcesu u dziecka

Mamo udało mi się to zrobić! – budowanie poczucie sukcesu u dziecka

Poczucie sukcesu to nie tylko szansa na sprawny rozwój dziecka, ale też kwestia daleko szersza. Sukces...   Więcej

Łapówka czy nagroda? Jaką metodę stosujesz w stosunku do dziecka? Poznaj konsekwencje

Łapówka czy nagroda? Jaką metodę stosujesz w stosunku do dziecka? Poznaj konsekwencje

Łapówka? W życiu. Nie stosuję łapówek, tylko daję nagrody! Łapówka przecież kojarzy się z przekupstwem,...   Więcej

Porażka może być zwycięstwem. Naucz dziecko wyciągania wniosków

Porażka może być zwycięstwem. Naucz dziecko wyciągania wniosków

Sukces i zwycięstwo zazwyczaj są jednogłośnie interpretowane jako coś dobrego i pożądanego. Z kolei...   Więcej

reklama