Dlaczego inteligencja emocjonalna ma znaczenie?

Dlaczego inteligencja emocjonalna ma znaczenie?

Żyjemy w społeczeństwie, spotykamy się z różnymi ludźmi, codziennie przeżywamy tysiące różnych sytuacji. Nasze dziecko też. W szkole, w domu, na zajęciach dodatkowych, w przedszkolu i na basenie – wchodzi w interakcje z innymi, poznaje różne sposoby zachowania, postawy i poglądy. Inteligencja emocjonalna jest cechą, która pomaga dziecku adekwatnie zachowywać się do sytuacji, a także nawiązać satysfakcjonujące kontakty i być bardziej zadowolonym z siebie. Zobacz, jak możesz pomóc córce lub synowi rozwijać ją od najmłodszych lat.

Co to jest inteligencja emocjonalna?

Twórcą teorii inteligencji emocjonalnej jest P. Salovey, który wyróżnia pięć składowych tej cechy:

1. zdolność do rozpoznawania własnych emocji,

2. sprawność w kierowaniu własnymi emocjami,

3. zdolność motywowania się i wytrwałość w dążeniu do celu mimo niepowodzeń oraz umiejętność panowania nad popędami i odłożenia na później ich zaspokojenia,

4. empatię, czyli zdolność rozpoznawania emocji u innych,

5. zdolność do nawiązywania i podtrzymywania związków z innymi, opiera się na umiejętności kierowania emocjami innych osób.

Pojęcie inteligencji emocjonalnej spopularyzował D. Goleman. Każda ze składowych wyraźnie wpływa na funkcjonowanie dziecka z innymi osobami. Dzięki wykształceniu wysokiego poziomu inteligencji emocjonalnej chłopiec lub dziewczynka mają szansę na bardziej efektywne funkcjonowanie w rolach społecznych. Jak to przekłada się na codzienność?

reklama

Dlaczego inteligencja emocjonalna ma znaczenie?

Kształtowanie inteligencji emocjonalnej u dzieci w domu i w szkole ma ogromny wpływ na to, jak poradzą sobie w przyszłości w nawiązaniu trwałych relacji z przyjaciółmi, współpracownikami czy partnerami. Inteligencja emocjonalna ma duże znaczenie dla dziecka, które próbuje wejść do grupy rówieśniczej i dostosować się do narzuconych norm i zasad. Kiedy wie, jak mogą zachować się inni, potrafi przewidzieć, jakie zachowanie czy postawa są pożądane oraz zadecydować, czy chce je przyjąć.

Dzięki znacznej inteligencji emocjonalnej dziecko ma szansę na sukces w szkole, szczęśliwe relacje z kolegami, a także zadowolenie z siebie. Kiedy maluch uczy się, jak radzić sobie z emocjami, umie zapanować nad złością i wyrazić ją w akceptowalny sposób, przekłada się to często na wzmożoną chęć kontaktu z nim przez inne dzieci. Czego konsekwencją może być duża radość z relacji z kolegami z przedszkola lub szkoły.

To, co najważniejsze - inteligencja emocjonalna to świadomość siebie, wiedza na temat tego, "jaki jestem”, co potrafię, gdzie muszę popracować nad sobą. Dzięki temu dzieci budują adekwatny obraz swojej osoby  i widzą, kiedy ich działania przynoszą skutek. Inteligencja emocjonalna wpływa na wszystkie obszary funkcjonowania człowieka – poznawczy, emocjonalny, społeczny i fizyczny, dlatego warto ją wzmacniać od najmłodszych lat.

3 niezawodne działania, które pomaga rozwinąć inteligencję emocjonalną u dzieci

1. Rozmawiaj o uczuciach dziecka i pokazuj, jak sobie z nimi radzić

Rozmawianie o tym, co dziecko przeżywa, co się z nim dzieje w określonych sytuacjach, pomaga mu poukładać oraz ponazywać doświadczane emocje. Nadanie im nazw i odkrycie, że to naturalne reakcje na określone bodźce – uspokaja dziecko, dostarcza mu cennych informacji o nim samym.

Kiedy opowiadasz o swoich uczuciach, pokazujesz córce lub synowi, że Ty możesz odbierać daną sytuację całkiem inaczej. Rozpoznawanie, radzenie sobie z emocjami oraz akceptowanie ich u siebie i innych to wielka sztuka, której warto się uczyć przez całe życie. W rozmowach mogą Ci pomóc bajki psychoedukacyjne, karty pracy dotyczące różnych emocji oraz wspólne zabawy.

2. Ucz jak rozwiązywać problemy i jak wyciągać wnioski z porażki

Nie wyręczaj dziecka, nie dawaj mu gotowych odpowiedzi – zachęcaj je do generowania własnych pomysłów, do szukania rozwiązań, a kiedy to potrzebne, do proszenia o pomoc. Uczysz tego, pozwalając samodzielnie się ubierać, jeść, a także dogadać się z rodzeństwem na temat wybranej zabawy czy przyjęcia konsekwencji nieprzygotowania się na lekcje.

Granie w gry planszowe, uprawianie sportu, wspólne gotowanie czy majsterkowanie to również okazje do ćwiczenia inteligencji emocjonalnej u dzieci.

3. Pokazuj różne perspektywy

Dzięki uczeniu dzieci akceptowania i szanowania perspektywy drugiej osoby pokazujemy, że nie wszyscy musimy myśleć tak samo, aby się dogadać oraz respektować czyjeś prawa. W czasie konfliktów między rodzeństwem pytaj, co mogła czuć siostra lub brat, kiedy zabrano im kredki; oglądając bajki czy filmy rozmawiaj o tym, dlaczego ktoś postąpił tak czy inaczej.

Badaj motywy zachowań, mów o różnych czynnikach, które mogą skłaniać do określonego zachowania. Uświadomienie dziecku, że jego myśli i uczucia nie muszą być powszechne, pomagaj mu zrozumieć zachowanie innych, a tym samym lepiej się z nimi dogadywać.

Bibliografia:
Przybyła-Basista H. (2000), Inteligencja emocjonalna i możliwość jej rozwijania w szkole. Chowanna. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2000, R.XLIII, t.1(14), s. 135-143

 

Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

8 wskazówek, jak postępować z dzieckiem, kiedy nie akceptujesz jego zachowania

8 wskazówek, jak postępować z dzieckiem, kiedy nie akceptujesz jego zachowania

Kiedy twoje dziecko zachowuje się w sposób przez ciebie nie akceptowany, zamiast krzyczeć, straszyć bądź...   Więcej

Być bohaterem własnego dziecka

Być bohaterem własnego dziecka

1. Pamiętaj, że rodzic-bohater to nie szalenie przystojny heros, który za pomocą siły mięśni rozprawia...   Więcej

Mali sabotażyści

Mali sabotażyści

Jeszcze rano zaraźliwy śmiech małej Zosi wypełniał cały dom. Mała dziewczynka grzecznie się bawiła,...   Więcej

Mamo udało mi się to zrobić! – budowanie poczucie sukcesu u dziecka

Mamo udało mi się to zrobić! – budowanie poczucie sukcesu u dziecka

Poczucie sukcesu to nie tylko szansa na sprawny rozwój dziecka, ale też kwestia daleko szersza. Sukces...   Więcej

5 strategii uczenia dzieci bycia niezależnym

5 strategii uczenia dzieci bycia niezależnym

Niezależność, tak jak wiele innych umiejętności, kształtuje się w dzieciństwie. Później można ją...   Więcej

Jak dawać dzieciom konkretne instrukcje. Zasady i granice

Jak dawać dzieciom konkretne instrukcje. Zasady i granice

Wytyczanie granic oraz uczenie dzieci określonego sposobu komunikacji pomaga w egzekwowaniu wyznaczonych...   Więcej

reklama