Moje dziecko jest nieśmiałe – czyli jakie?

„Ania jest taka nieśmiała, jak tylko z kimś rozmawia robi się czerwona i cała drży” – powiedziała mi ostatnio pewna znajoma mama. Mama zmartwiona, bo wie, że jej córka mogłaby zdziałać dużo więcej, ale blokuje ją właśnie owa nieśmiałość. Czym ona tak naprawdę jest? Jak sobie z nią radzić? Jak wspierać dziecko w pokonywaniu nieśmiałości? Przeczytajcie poniższe punkty, dzięki którym łatwiej Wam będzie „oswoić wroga”:

·    książkowa definicja nieśmiałości określa ją jako stan psychiczny, który pojawia się w sytuacji, gdy ktoś jest (lub wyobraża sobie), że inne osoby go oceniają,

·    „atakuje” najsilniej w określonych sytuacjach, np. podczas publicznych wystąpień (na przedszkolnym przedstawieniu), w kontaktach z osobami, które nad nami dominują – z racji roli, jaką pełnią (np. podczas rozmowy z nauczycielem),

Kiedy już zrozumiemy czym jest nieśmiałość, możemy bez trudu opisać dziecko, któremu ten stan towarzyszy:

·    jest zahamowane – woli przyglądać się działaniom innych niż podejmować inicjatywę (np. stoi z boku, podczas gdy koledzy rozmawiają na przerwie o meczu szkolnej drużyny),
·    często jest nastawione lękowo (szczególnie w nowych sytuacjach i kontaktach
z nowymi osobami), lęk ten często hamuje jego aktywność i pojawia się jeszcze zanim cokolwiek się wydarzy (np. na kilka dni przed rozpoczęciem nauki w szkole),
·    często nadmiernie się kontroluje w obawie przed odrzuceniem,
·    ma skłonność do porównywania się z innymi,
·    ma trudności z funkcjonowaniem w grupie,
·    opisywanym zachowaniom towarzyszą często obserwowalne objawy – z jednej strony może to być zahamowanie pewnych procesów (np. milczenie, spowolnienie ruchowe), z drugiej zaś pobudzenie (pocenie się, nadmierne czerwienienie),

Skąd bierze się nieśmiałość? Przyczyn jest wiele, a badacze (w zależności od orientacji teoretycznej) wskazują na różne źródła. Przyczyn nieśmiałości można upatrywać w:

reklama

·    niskim poziomie kompetencji społecznych (co często ma związek z małą ilością doświadczeń, stąd też warto pamiętać o dostarczaniu dziecku okazji do przebywania w otoczeniu różnych osób),
·    wcześniejszych doświadczeniach związanych z odrzuceniem przez innych (na zasadzie „nie udało się kilka razy, więc lepiej nie ryzykować”)
·    uczeniu się nieśmiałości – poprzez przejmowanie określonych wzorców od rodziców (istotną rolę odgrywa tutaj modelowanie – czyli pokazywanie na własnym przykładzie, jak zachowywać się w sytuacjach społecznych),
·    co ciekawe nie bez znaczenia są także „etykietki”, jakie nadają nam inni. Jak mówi Zimbardo (psycholog zajmujący się zjawiskiem nieśmiałości) „Jestem nieśmiały, bo tak o sobie mówię lub inni ludzie tak mnie nazywają”,
·    istotne są również pewne wrodzone predyspozycje, a także fakt, iż dzieci coraz więcej czasu spędzają w domach – przed komputerem i to w wirtualnym świecie, a nie realnym budują swoje kontakty społeczne.

Powyższe informacje będą przydatne dla wszystkich rodziców, którzy chcą lepiej zrozumieć zjawisko nieśmiałości – w myśl zasady, że wroga należy oswoić. O tym jak wspierać dzieci w walce z nieśmiałością, przeczytajcie Drodzy Rodzice w kolejnym artykule.

Anita Janeczek-Romanowska
psycholog

Bibliografia:
Zimbardo P.G. (2010). Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić? Wydawnictwo Naukowe PWN

Wychowanie dziecka - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym - kliknij tutaj.

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Domowy system motywowania, czyli jak zachęcić dziecko do wypełniania obowiązków domowych

Domowy system motywowania, czyli jak zachęcić dziecko do wypełniania obowiązków domowych

Pomysł na taki domowy system zachęcania do wykonywania tego, co codziennie musi zostać wykonane, pojawił...   Więcej

Nieśmiały przedszkolak

Nieśmiały przedszkolak

Twoje dziecko w towarzystwie się peszy? Niechętnie bawi się z innymi dziećmi? Boi się, spuszcza głowę,...   Więcej

Mamo udało mi się to zrobić! – budowanie poczucie sukcesu u dziecka

Mamo udało mi się to zrobić! – budowanie poczucie sukcesu u dziecka

Poczucie sukcesu to nie tylko szansa na sprawny rozwój dziecka, ale też kwestia daleko szersza. Sukces...   Więcej

Zbyt wiele emocji czyli psychosomatyczne objawy stresu

Zbyt wiele emocji czyli psychosomatyczne objawy stresu

Mówiąc o stresie mamy na myśli świat ludzi dorosłych, no, może starszych dzieci w wieku szkolnym....   Więcej

Jak wychować asertywne dziecko?

Jak wychować asertywne dziecko?

Mój trzylatek jest szczęśliwym posiadaczem czerwonego traktorka na pedały. Uwielbia nim pędzić...   Więcej

Jak wspierać nieśmiałe dziecko?

Jak wspierać nieśmiałe dziecko?

Skoro już wiemy czym jest nieśmiałość (artykuł „Moje dziecko jest nieśmiałe”), warto teraz zastanowić się...   Więcej

reklama