Jak być dobrym rodzicem i nauczycielem dla zdolnego dziecka?

Jak być dobrym rodzicem i nauczycielem dla zdolnego dziecka?

Kiedy już wiemy, kim jest zdolne dziecko i mamy podstawy, by przepuszczać, że jedno z nich z nami mieszka (albo chodzi do naszej klasy), warto zastanowić się co można zrobić, a czego unikać, aby wspierać je w rozwoju owych zdolności.

Co mogą zrobić rodzice?

  • wspierać przede wszystkim. Wspierać emocjonalnie, ale również informacyjnie – tłumacząc, wyjaśniając i opisując wymagania, jakie stawia dziecku otoczenie;
  • okazywać akceptację, nawet dla najbardziej szalonych i twórczych pomysłów dziecka. Świadomość, że ma ono oparcie w rodzicach, będzie sprzyjać podejmowaniu nowych wyzwań i stawianiu przed sobą kolejnych zadań;
  • zachęcać do aktywności – stawiania pytań, szukania na nie odpowiedzi, najlepiej modelując to swoim zachowaniem. Podsyłajmy dzieciom pomysły na spędzanie czasu i pokazujmy, ze sami również spędzamy go ciekawie. Zamiast TV – gazeta, zamiast komputera – gra planszowa, a zamiast weekendu w supermarkecie – weekend w muzeum np. z interaktywną wystawą;
  • stawiając wymagania warto pamiętać, aby było one adekwatne do możliwości i potrzeb dziecka. Nie za duże, ale również nie za małe. Od przemęczonego dziecka gorsze jest chyba tylko dziecko znudzone, które nie wykorzystuje swoich możliwości i nie ma szans ich rozwijać (bo np. słyszy, że i tak jest zdolne, to nie musi jeszcze brać dodatkowych lekcji gry na pianinie);
  • nie róbmy nic na siłę i ponad możliwości dziecka – nie przyspieszajmy na siłę jego rozwoju, ani nauki (np. zapisując na 4 języki obce jednocześnie);
  • warto też wzmacniać odporność emocjonalną dziecka – uczyć je jak rozwiązywać problemy, (np. metodą małych kroków), jak radzić sobie ze stresem, jak się relaksować, jak odpoczywać;
  • nie należy zapominać o zachęcaniu dziecka do współpracy i otwartości na zdanie innych. Warto więc zapisać je do koła dyskusyjnego, np. filmowego, albo na inne zajęcia grupowe, podczas których, oprócz rozwoju zdolności, będzie mogło trenować także umiejętność współpracy;
  • i chyba najważniejsze – doceniać. Wychowując dziecko zdolne łatwo jest zapomnieć o tym, że ono również zasługuje na pochwały i uznać, że jego osiągnięcia są czymś tak oczywistym, że aż niegodnym uwagi.

reklama

Co mogą zrobić nauczyciele?

  • warto pamiętać o utrzymywaniu wysokiego poziomu zadań i wymagań, jakie stawiamy przed dzieckiem (oczywiście adekwatnie do jego możliwości i potrzeb);
  • uczniom zdolnym można stawiać inne, dodatkowe cele np. udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, redagowanie gazetki szkolnej, pomoc kolegom w nauce, udział w zawodach sportowych (oczywiście jeśli dziecko wyraża taką chęć);
  • jeśli czujemy się na siłach, uczenie dzieci zdolnych można przybliżyć do procesu badawczego – stawianie hipotez, ich weryfikacja - poprzez samodzielne poszukiwanie odpowiedzi;
  • należy również pamiętać, że sukcesy dzieci zdolnych nie mogą być umniejszane („u Ciebie to nic nowego, że wygrałeś”), a porażki wyolbrzymiane („Ty dostałeś tróję? Chyba żartujesz?!”);
  • warto podtrzymywać wysoką motywację do pracy (a jeśli jej nie ma, to ją budować) poprzez umiejętne stosowanie pochwały słownej, docenianie nawet najmniejszych sukcesów dziecka;
  • należy pamiętać również o kształtowaniu właściwej postawy wobec rówieśników, integrowaniu całej klasy (unikaniu etykietowania i faworyzowania zdolnych uczniów);
  • nie można również zapominać o współpracy z rodzicami i specjalistami zatrudnionymi w szkole.

I zasada uniwersalna – bez względu na to czy jesteś rodzicem, czy nauczycielem dziecka zdolnego – pamiętaj, by wybierać takie oddziaływania, które są dobrane i właściwe dla tego konkretnego dziecka.

Anita Janeczek-Romanowska
psycholog

Wychowanie ucznia - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Rozwój dziecka w wieku szkolnym - kliknij tutaj.

Masz dziecko w szkole ? - zajrzyj tutaj



Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Jak (nie) rozmawiać z nauczycielem

Jak (nie) rozmawiać z nauczycielem

Relacja nauczyciel-rodzic to jeden z ważniejszych czynników, mających wpływ na funkcjonowanie dziecka w...   Więcej

Aby uczyć się z łatwością

Aby uczyć się z łatwością

Skuteczność uczenia się zależy od współpracy prawej i lewej półkuli mózgowej. Jeśli jakieś części naszego...   Więcej

Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania

Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania

Zabawy dotyczące wyszukiwania, rozpoznawania, porównywania głosek kształcą nie tylko spostrzegawczość...   Więcej

Zdolne dziecko – kto to taki?

Zdolne dziecko – kto to taki?

„Moje dziecko jest zdolne” – mówisz z dumą. Ale zdolne – czyli jakie? Choć w ostatnim czasie wiele mówi...   Więcej

Jak pomóc dziecku odnieść szkolny sukces

Jak pomóc dziecku odnieść szkolny sukces

Bycie rodzicem ucznia to nie jest prosta sprawa. Czasem ciężko jest wyważyć i zachować zdrowe proporcje....   Więcej

Jak być dobrym rodzicem ucznia

Jak być dobrym rodzicem ucznia

Bycie rodzicem dziecka, które wkroczyło na ścieżkę edukacji, to nie lada wyzwanie. To życiowy...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale szkoła