Zdolne dziecko – kto to taki?

Zdolne dziecko – kto to taki?

„Moje dziecko jest zdolne” – mówisz z dumą. Ale zdolne – czyli jakie? Choć w ostatnim czasie wiele mówi się o dzieciach zdolnych, podkreślając przy tym konieczność pracy z takimi dziećmi, rzadko definiuje się co owe bycie zdolnym oznacza. Dziecko zdolne – kto to taki?

  • zdolne dziecko to dziecko, u  którego inteligencja ogólna jest na poziomie wysokim lub bardzo wysokim. Chcąc poznać II (iloraz inteligencji) dziecka, warto udać się do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie psycholog będzie mógł przeprowadzić badanie inteligencji. Warto przy tym pamiętać, że tylko takie specjalistyczne badanie daje nam prawdziwy wynik, którego nie określi żaden z dostępnych w Internecie testów obrazkowych;
  • dziecko zdolne oprócz wysokiego poziomu możliwości intelektualnych, odznaczać się może jakąś zdolnością tzw. specyficzną – np. w zakresie dokonywania operacji rachunkowych, umiejętności plastycznych, humanistycznych, sportowych czy też społecznych. Gdy owa zdolność specyficzna wyróżnia dziecko na tle jego rówieśników, możemy przypuszczać, że jest ono dzieckiem zdolnym;
  • aby znaleźć odpowiedź na pytanie „Czy moje dziecko jest zdolne?”, warto więc skorzystać z pomocy specjalisty, który przeprowadzi tę diagnozę, jak również z pomocy nauczycieli, którzy pracują z dzieckiem. W oparciu o swoje obserwacje i analizę wyników w nauce, będą mogli oni określić mocne strony dziecka i podpowiedzieć rodzicom kierunek dalszej pracy z dzieckiem. Nawet jeśli sami jesteśmy przekonani, że nasze dziecko jest zdolne, warto to zweryfikować w rozmowie z nauczycielem, który patrzy na dziecko obiektywnie, a jednocześnie potrafi ocenić jego możliwości na tle innych dzieci w tym samym wieku.

Jak funkcjonuje zdolny uczeń?

  • tym, co może skłonić rodziców i nauczycieli do diagnozy zdolności dziecka, jest obserwacja jego funkcjonowania i stosunek do zdobywania wiedzy. Uczeń zdolny jest zwykle uczniem „głodnym” wiedzy – otwartym na jej zdobywanie i gotowym do jej poszukiwania również poza tym, co ma „podane” w szkole, np. poprzez czytanie specjalistycznych książek (np. o komosie), albo uzupełnianie wiedzy o dodatkowe treści, np. z Internetu;
  • dzieci zdolne bardzo często dążą do znalezienia odpowiedzi na nurtujące je pytania, lubią rozwiązywać zadania dla chętnych, są wytrwałe w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące je pytania;
  • uczniowie zdolni uczą się zwykle szybciej niż ich rówieśnicy, potrafią w tym samym czasie przyswoić większą partię materiału, co niekiedy sprawia, że zapytane co było na lekcji, mówią, że „same nudy”;
  • zainteresowania dzieci zdolnych są zwykle bardzo szerokie i gdyby nie ograniczał ich czas, najchętniej robiłyby… wszystko J Rodzice tych dzieci mówią nawet, że muszą dawkować dzieciom liczbę zajęć pozalekcyjnych, bo im samym trudno się zdecydować, które z nich wybrać;

reklama

Uwaga na pułapki

  • warto jednak pamiętać, że sama inteligencja i zdolności to nie wszystko – obserwując dziecko, warto bowiem zwrócić uwagę na jego odporność emocjonalną – jak reaguje na porażki? Czy potrafi przyjmować krytykę?
  • istotną rolę odgrywa także motywacja do nauki i zdobywania wiedzy – czy jest ona stała? Jaka jest jej siła? Skąd tak naprawdę się bierze (czy wynika z potrzeb samego dziecka – tzw. motywacja wewnętrzna)?
  • ważne są również reakcje dziecka  w sytuacjach stresowych – czy reaguje zadaniowo (dąży do rozwiązania problemu, robi pewien plan, dzięki któremu uda się ten problem rozwiązać), czy reaguje emocjonalnie (silnym napięciem, lękiem czy też ucieczką w świat fantazji) czy też unikowo (np. objadając się słodyczami tuż przed egzaminem),
  • warto przyjrzeć się również, jak wyglądają relacje dziecka z rówieśnikami – czy jest otwarte na współpracę? Czy jest lubiane i akceptowane w swoim otoczeniu? A może ono samo ma skłonność do izolowania się?

Uwzględnienie emocji i funkcjonowania społecznego, jest niezwykle ważne. Jest to bowiem pewnego rodzaju zasób, który obok zdolności intelektualnych, jest istotny w osiąganiu sukcesu szkolnego dziecka zdolnego. O tym jak ważne w tej drodze jest wsparcie rodziców, przeczytacie Państwo w kolejnym artykule.

Anita Janeczek-Romanowska
psycholog

Wychowanie ucznia - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Rozwój dziecka w wieku szkolnym - kliknij tutaj.

Masz dziecko w szkole ? - zajrzyj tutaj

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Nauka czytania bez stresowania

Nauka czytania bez stresowania

Jak nauczyć dziecko czytać by proces ten nie kojarzył się ze stresem i nerwowymi godzinami spędzonymi...   Więcej

Gimnastyka mózgu

Gimnastyka mózgu

Wyraz "kinezjologia" wywodzi się od greckiego rdzenia "kinesis" oznaczającego ruch. Kinezjologia zajmuje...   Więcej

Gdy dziecko ma kłopoty z koncentracją

Gdy dziecko ma kłopoty z koncentracją

Rodzice często mają kłopoty z określeniem, czy ich dziecko już ma kłopoty z koncentracją uwagi, czy jest...   Więcej

MEMO uczy ortografii i tabliczki mnożenia

MEMO uczy ortografii i tabliczki mnożenia

Memo to gra, która poprzez zabawę świetnie ćwiczy pamięć wzrokową, spostrzegawczość, wyrabia zdolność...   Więcej

Dyslektyk uczy się języków obcych

Dyslektyk uczy się języków obcych

Nauka języka obcego najczęściej nastręcza dzieciom z dysleksją wiele trudności.  Wymagają one...   Więcej

Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania

Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania

Zabawy dotyczące wyszukiwania, rozpoznawania, porównywania głosek kształcą nie tylko spostrzegawczość...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale szkoła