reklama

Wychowanie

Jak samoocena dziecka wpływa na jego sukcesy szkolne?

Jak samoocena dziecka wpływa na jego sukcesy szkolne?

 25 września 2012

„Jaki jestem?” „Co potrafię, jakie są moje możliwości?” „Czy dam sobie radę z tym zadaniem?” – tego typu pytania zadajemy sobie niemal codziennie. Oceniamy siebie, swoje możliwości – intelektualne, społeczne, swój wygląd. Dokonujemy oceny...   Więcej

Dziecko i komputer

Dziecko i komputer

 6 września 2013

Kiedy byliśmy dziećmi, szczytem techniki był magnetofon szpulowy i czarno-biały telewizor. Nikomu nie śniło się, że oto lada chwila świat przyspieszy i opęta nas magiczna skrzynka - komputer. Dziś bez komputerów, laptopów czy tabletów nie...   Więcej

Prośba dziecka - Janusz Korczak

Prośba dziecka - Janusz Korczak

 11 lipca 2017

Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko...   Więcej

Lęki dziecięce. Co robić, gdy dziecko się boi

Lęki dziecięce. Co robić, gdy dziecko się boi

 17 stycznia 2017

Każde dziecko od czasu do czasu boi się czegoś, co rodzicom wydaje się niegroźne: ciemności, wody, psów, wysokości, różnych dźwięków, przestępców, śmierci. To normalne.  U zdrowego dziecka lęki przemijają - te, z których wyrasta po pewnym...   Więcej

„Każdy jest geniuszem. Ale jeśli zaczniesz oceniać rybę pod względem jej zdolności wspinania się na drzewa, to przez całe życie będzie myślała, że jest głupia.” – te słowa przypisuje się (podobno błędnie) Albertowi Einsteinowi. Bez względu na to, kto jest ich autorem, kryje się w nich wiele prawdy. Także Twoje dziecko ma szereg mocnych i słabych stron. Wspieranie go w rozwoju pasji i praca nad słabościami jest tym, co z pewnością wspomoże je w rozwoju.

Jak rozpoznać mocne i słabe strony dziecka?

Zanim wesprzemy dziecko w jego słabych i mocnych stronach, warto je wcześniej dobrze rozpoznać. Jak to zrobić?

  1. Bierz udział w różnych zajęciach wspólnie z dzieckiem lub obserwuj je, gdy się bawi na placu zabaw, spaceruje po parku, gra w piłkę. Czy chętnie zwraca się ku innym dzieciom, nawiązuje relacje z nimi, czy raczej woli bawić się samo? Co je cieszy, a co denerwuje? Jaką rolę w grupie przyjmuje najchętniej? W takich sytuacjach łatwo zauważyć, czy interakcje społeczne sprawiają dziecku trudność oraz czy ma zdolności przywódcze.

  2. W jaki sposób dziecko lubi się uczyć – czy woli słuchać opowieści? A może woli oglądać obrazki lub samemu robić doświadczenia i wyciągać wnioski? Jeśli odkryjesz, jaki sposób przyswajania wiedzy jest dla Twojego dziecka najlepszy, możesz tak pokierować jego nauką po południu, aby mu pomóc pracować nad słabościami dostrzeżonymi w szkole.

  3. Baw się z dzieckiem. Każdego dnia poświęć mu chwilę na robienie tego, co ono lubi. Szybko zauważysz, czy w zabawach dominuje ruch, potrzeba bycia twórczym czy rywalizowania. Dzieci zwykle w pierwszej kolejności sięgają po to, w czym czują się pewne.

  4. Słuchaj. Małe dzieci chętnie opowiadają – lubią to robić także starsze, jednak pod warunkiem, że zostaną wysłuchane i nikt nie będzie ich oceniał. Nie każdą wypowiedź dziecka musisz skomentować – słuchając dowiesz się dużo o tym, kim jest Twoje dziecko, co lubi, a co je martwi. Wykorzystując każdą sytuację do tego, aby „wychowywać” (co najczęściej oznacza po prostu krytykę), sprawiasz, że dziecko przestanie się z Tobą dzielić swoimi przeżyciami i doświadczeniami.

  5. Nie porównuj. Im wcześniej zaakceptujesz fakt, że Twoje dziecko jest jedyne i niepowtarzalne, tym lepiej dla Twojego dziecka. Porównywanie z rówieśnikami sprawia, że mocne strony stają się mniej widoczne, za to te słabsze zostają wyolbrzymione. Wprawdzie nikt nie jest doskonały, ale też każdego coś wyróżnia.

Jak rozmawiać o mocnych i słabych stronach?

Rozmowę dostosuj do wieku. Młodsze dzieci nie zawsze potrafią zastanawiać się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami. W tym wieku najlepsze są rozmowy na temat tego, co dziecko obserwuje u innych i zastanawianie się nad tym, dlaczego tak jest. Niezastąpione są również wszystkie rozmowy o bohaterach przeczytanych książek i obejrzanych filmów, analizowanie ich zachowań i postępków.

Im dziecko jest starsze i dojrzalsze, tym lepiej dostrzega, że nie wszystkie rzeczy przychodzą mu z jednakową łatwością, a niektóre mogą stanowić prawdziwy problem. Jednak nastolatki są mniej otwarte na rozmowy o tym. Wtedy lepiej rozmawiać o konkretach, na przykład: „w tym co zrobiłeś podobało mi się… czy taki efekt chciałeś uzyskać?”. Taka rozmowa może być wyjściem do poważniejszych rozważań.

Pomóż zobaczyć problem w szerszej perspektywie. Czasem niewielkie trudności sprawiają, że przeszkoda staje się nie do pokonania. Kiedy indziej problem z jednym drobiazgiem rzutuje na większą całość, np. dziecko, które ma problem z głośnym czytaniem stwierdza, że nienawidzi czytania w ogóle. W takich sytuacjach rolą rodzica jest pokazanie wszelkich zalet czytania i wyjaśnienie, że głośne czytanie to tylko malutki fragment tego, co może nam dać kontakt z literaturą. Czasem trudności w głośnym czytaniu pokazują istnienie trudności w czytaniu w ogóle, ale bywa i tak, że dziecko czyta samodzielnie szybko i ze zrozumieniem, a głośno nie potrafi – warto zdiagnozować to, co jest problemem i ćwiczyć tak długo, aż uda się go pokonać.

Zachęcaj dziecko do pokonywania trudności i mierzenia się z rzeczami, które wydają się być trudne. Nie pozwalaj na ucieczki i unikanie tego, co jest wyzwaniem. Czasem trzeba odczekać pewien czas i poczekać, aż dziecko dojrzeje. Uważne obserwowanie dziecka pozwala dostrzec moment, w którym jest ono gotowe na ponowne zmierzenie się z trudnością – celebrowanie tego, nawet niewielkiego, zwycięstwa, pozwoli dziecku dostrzec „było trudno, ale poradziłem sobie”, a to podbudowuje pewność siebie.

Pomagaj rozwijać pasje. Jedną z najlepszych rzeczy, które rodzic może zrobić dla dziecka, jest zachęcanie go do znalezienia swojej pasji. Czasem oznacza to zaczynanie wielu różnorodnych zajęć dodatkowych (i rezygnowanie z nich po pewnym czasie), aż dziecko natrafi na coś, co sprawia mu przyjemność, a pomimo wysiłku przynosi wielką radość.

Bądź dla dziecka wzorem. Jeżeli chcesz, aby dziecko było świadome swoich mocnych stron i dzięki temu utrzymywało stabilną samoocenę oraz wysokie poczucie własnej wartości, zadbaj o to, abyś i Ty – własnym przykładem pokazywał swoje własne mocne strony. Nie można oczekiwać od nastolatki, że powie o sobie „jestem mądra i piękna”, kiedy mama przy każdej okazji podkreśla wady swojej urody, a przy byle pomyłce stwierdza „jestem głupia”.

Dwujęzyczny nastolatek, czyli język polski jest „cool”

 8 września 2014

Dwujęzyczne, niepokorne nastolatki to niewątpliwie wyzwanie dla rodziny. To oczywiste, że niektóre z nich buntują się i nagle odmawiają nauki polskiego, bo nie chcą być inne, odróżniać się od rówieśników....   Więcej

Dwujęzyczny nastolatek

 31 lipca 2014

Nie trzeba nikogo przekonywać, iż okres dojrzewania to trudny czas zmian, poszukiwania swego miejsca w świecie, własnej tożsamości. Stosunki z rodzicami też stają się inne. Po tych wszystkich latach rozmów o...   Więcej

Popularność – czy jest o co walczyć?

 27 listopada 2013

W każdej grupie rówieśniczej są dzieci mniej i bardziej popularne. Te cieszące się największym powodzeniem są chętnie widzianymi towarzyszami zabaw i rozmów, zapraszanymi na każde urodziny, częstowanymi...   Więcej

Gdy dziecko przeklina...

 28 października 2013

Wulgaryzmy wręcz nas zalewają, można je znaleźć wszędzie – na T-shirtach, w postaci naklejek na samochód, napisów na kubeczkach, pamiątkach. Filmy i seriale pełne są języka „niecenzuralnego”. Spotykamy się z...   Więcej

Co zrobić, gdy ktoś dokucza mojemu dziecku?

 26 lipca 2013

Patryk – najmłodszy z gromadki dzieci – wszedł w grupę brawurowo. Pięknie prowadził piłkę, strzelił gola, a kiedy stanął na bramce – bronił widowiskowo. Nie wszystkim to się podobało. Lider grupy, wysoki...   Więcej

Jak pomóc niewidomemu dziecku w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych?

 13 maja 2013

Rozwój językowy dziecka niewidomego od urodzenia przebiega nieco inaczej niż jego widzących rówieśników, a to z powodu pewnych ograniczeń poznawczych, jakim ono podlega. Większość z nich wynika z oczywistego...   Więcej

Poszanowanie prywatności dziecka

 19 lutego 2013

Dotychczas twoje dziecko nie miało przed tobą tajemnic, a wolne chwile spędzaliście wszyscy razem, w jednym pokoju. Teraz coś się zmieniło. Dziecko stało się jakieś skryte, chce się samodzielnie kąpać,...   Więcej

8 sposobów - jak pomóc dziecku ustrzec się przed narkotykami

 19 lutego 2013

Problem narkomanii wśród dzieci młodzieży to nie tylko niepokojące statystyki i niezwykle istotna kwestia społeczna, ale też trudne, burzliwe historie o dramatycznym finale. Nie istnieją niestety recepty i...   Więcej

Co zamiast kary?

 19 lutego 2013

Niektórzy są przekonani, że kary są niezwykle skutecznymi narzędziami wychowawczymi. Inni z kolei są ich przeciwnikami – stawiają raczej na naturalne konsekwencje i inne metody. Więcej o karach przeczytasz w...   Więcej

6 wskazówek, jak zachęcać dziecko do współpracy

 30 września 2015

To jasne , że jesteś zdenerwowana, kiedy twoje dziecko lekceważy zasady, które ustaliliście. Może będzie ci łatwiej wiedząc, że małe dzieci źle się zachowują, bo mają niewielką kontrolę nad swoimi impulsami i...   Więcej

Czy dziecko powinno mieć obowiązki?

 22 października 2012

Oczywiście, że powinno mieć! - odpowie znamienita większość rodziców. Do tej pory też tak sądziłam, ostatnio przeczytałam jednak coś, co dało mi do myślenia... Czy faktycznie dziecko powinno mieć obowiązki...?...   Więcej

Edukacja finansowa dzieci

 20 września 2012

Zaczął się nowy rok szkolny. Dla dzieci to bardzo ważna, a i przełomowa chwila - wszak w wyższej klasie czują się dokładnie o rok starsze. Wrzesień to doskonała okazja, by uczyć dzieciaki odpowiedzialności i...   Więcej

Jak uczyć dziecko rozwiązywać konflikty

 14 sierpnia 2012

Niezależnie od tego, czy dziecko jest spokojne, miłe i ciche czy wręcz przeciwnie – bywa złośliwe, szybko się irytuje i pasjami (o wszystko, ze wszystkimi) się kłóci, nie można z jego życia wyeliminować...   Więcej

Nie upokarzaj mnie – świat emocji sześciolatka

 25 lipca 2012

Bici – biją, a upokarzani – upokarzają. Mało komu udaje wyrwać się z tej zależności w wieku dorosłym. Kiedy do głosu dochodzi złość, gniew, irytacja, na języku pojawiają się słowa, których po krótkim choćby...   Więcej

Czy moje dziecko potrafi być dobrym przyjacielem?

 25 lipca 2012

Zdolność zawierania przyjaźni, to bardzo ważna umiejętność, która  kształtuje się już w dzieciństwie. Z wielu badań prowadzonych od lat 90-tych wynika, że jej podstawą jest wykształcenie bezpiecznego...   Więcej

Autorytarne wychowanie – „to dla twojego dobra”

 7 maja 2012

Wzrastaniu człowieka towarzyszy nieustanne ocenianie zachowań. Dziecko poddawane jest ocenie - najpierw w domu rodzinnym, potem w przedszkolu, szkole i w końcu w pracy zawodowej. Jednostka poddawana...   Więcej

Uprzejme dziecko - niezbędnik savoir-vivre

 29 października 2012

Doskonale wiemy, że utrzymanie dzieciaków w ryzach bon tonu bywa trudne. Na szczęście nie chodzi o to, by unieszczęśliwiać je krępującym gorsetem dobrych manier i żądać, by były ułożone niczym francuskie...   Więcej

7 najczęsciej popełnianych błędów wychowawczych

 7 lipca 2016

Starasz się być świetnym rodzicem? Podpowiemy, jak uniknąć wpadek, bo pewnie czasem masz poczucie porażki, kiedy się okazuje, że pomimo pedagogicznych wysiłków dziecko nie zawsze jest aniołkiem, a może nawet...   Więcej

Dekalog dobrego rodzica

 26 marca 2012

Nie istnieje wprawdzie uniwersalna recepta, jak być dobrym rodzicem - tak, jak każdy z nas jest inny, bowiem niesie swój bagaż doświadczeń, przemyśleń i wartości, tak i dzieci mają różne oczekiwania i potrzeby...   Więcej

Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci

 15 marca 2012

Zajęcia dodatkowe to idealny sposób na to, aby dziecko mogło rozwijać swoje zainteresowania, uczyć się rzeczy, na które w szkole nie ma czasu czy możliwości, albo po prostu spędzać czas na świetnej zabawie. Za...   Więcej

Niezbędniki w dziale szkoła