reklama

Wychowanie

Jak samoocena dziecka wpływa na jego sukcesy szkolne?

Jak samoocena dziecka wpływa na jego sukcesy szkolne?

 25 września 2012

„Jaki jestem?” „Co potrafię, jakie są moje możliwości?” „Czy dam sobie radę z tym zadaniem?” – tego typu pytania zadajemy sobie niemal codziennie. Oceniamy siebie, swoje możliwości – intelektualne, społeczne, swój wygląd. Dokonujemy oceny...   Więcej

Dziecko i komputer

Dziecko i komputer

 6 września 2013

Kiedy byliśmy dziećmi, szczytem techniki był magnetofon szpulowy i czarno-biały telewizor. Nikomu nie śniło się, że oto lada chwila świat przyspieszy i opęta nas magiczna skrzynka - komputer. Dziś bez komputerów, laptopów czy tabletów nie...   Więcej

Prośba dziecka - Janusz Korczak

Prośba dziecka - Janusz Korczak

 11 lipca 2017

Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko...   Więcej

Lęki dziecięce. Co robić, gdy dziecko się boi

Lęki dziecięce. Co robić, gdy dziecko się boi

 17 stycznia 2017

Każde dziecko od czasu do czasu boi się czegoś, co rodzicom wydaje się niegroźne: ciemności, wody, psów, wysokości, różnych dźwięków, przestępców, śmierci. To normalne.  U zdrowego dziecka lęki przemijają - te, z których wyrasta po pewnym...   Więcej

„Każdy jest geniuszem. Ale jeśli zaczniesz oceniać rybę pod względem jej zdolności wspinania się na drzewa, to przez całe życie będzie myślała, że jest głupia.” – te słowa przypisuje się (podobno błędnie) Albertowi Einsteinowi. Bez względu na to, kto jest ich autorem, kryje się w nich wiele prawdy. Także Twoje dziecko ma szereg mocnych i słabych stron. Wspieranie go w rozwoju pasji i praca nad słabościami jest tym, co z pewnością wspomoże je w rozwoju.

Jak rozpoznać mocne i słabe strony dziecka?

Zanim wesprzemy dziecko w jego słabych i mocnych stronach, warto je wcześniej dobrze rozpoznać. Jak to zrobić?

  1. Bierz udział w różnych zajęciach wspólnie z dzieckiem lub obserwuj je, gdy się bawi na placu zabaw, spaceruje po parku, gra w piłkę. Czy chętnie zwraca się ku innym dzieciom, nawiązuje relacje z nimi, czy raczej woli bawić się samo? Co je cieszy, a co denerwuje? Jaką rolę w grupie przyjmuje najchętniej? W takich sytuacjach łatwo zauważyć, czy interakcje społeczne sprawiają dziecku trudność oraz czy ma zdolności przywódcze.

  2. W jaki sposób dziecko lubi się uczyć – czy woli słuchać opowieści? A może woli oglądać obrazki lub samemu robić doświadczenia i wyciągać wnioski? Jeśli odkryjesz, jaki sposób przyswajania wiedzy jest dla Twojego dziecka najlepszy, możesz tak pokierować jego nauką po południu, aby mu pomóc pracować nad słabościami dostrzeżonymi w szkole.

  3. Baw się z dzieckiem. Każdego dnia poświęć mu chwilę na robienie tego, co ono lubi. Szybko zauważysz, czy w zabawach dominuje ruch, potrzeba bycia twórczym czy rywalizowania. Dzieci zwykle w pierwszej kolejności sięgają po to, w czym czują się pewne.

  4. Słuchaj. Małe dzieci chętnie opowiadają – lubią to robić także starsze, jednak pod warunkiem, że zostaną wysłuchane i nikt nie będzie ich oceniał. Nie każdą wypowiedź dziecka musisz skomentować – słuchając dowiesz się dużo o tym, kim jest Twoje dziecko, co lubi, a co je martwi. Wykorzystując każdą sytuację do tego, aby „wychowywać” (co najczęściej oznacza po prostu krytykę), sprawiasz, że dziecko przestanie się z Tobą dzielić swoimi przeżyciami i doświadczeniami.

  5. Nie porównuj. Im wcześniej zaakceptujesz fakt, że Twoje dziecko jest jedyne i niepowtarzalne, tym lepiej dla Twojego dziecka. Porównywanie z rówieśnikami sprawia, że mocne strony stają się mniej widoczne, za to te słabsze zostają wyolbrzymione. Wprawdzie nikt nie jest doskonały, ale też każdego coś wyróżnia.

Jak rozmawiać o mocnych i słabych stronach?

Rozmowę dostosuj do wieku. Młodsze dzieci nie zawsze potrafią zastanawiać się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami. W tym wieku najlepsze są rozmowy na temat tego, co dziecko obserwuje u innych i zastanawianie się nad tym, dlaczego tak jest. Niezastąpione są również wszystkie rozmowy o bohaterach przeczytanych książek i obejrzanych filmów, analizowanie ich zachowań i postępków.

Im dziecko jest starsze i dojrzalsze, tym lepiej dostrzega, że nie wszystkie rzeczy przychodzą mu z jednakową łatwością, a niektóre mogą stanowić prawdziwy problem. Jednak nastolatki są mniej otwarte na rozmowy o tym. Wtedy lepiej rozmawiać o konkretach, na przykład: „w tym co zrobiłeś podobało mi się… czy taki efekt chciałeś uzyskać?”. Taka rozmowa może być wyjściem do poważniejszych rozważań.

Pomóż zobaczyć problem w szerszej perspektywie. Czasem niewielkie trudności sprawiają, że przeszkoda staje się nie do pokonania. Kiedy indziej problem z jednym drobiazgiem rzutuje na większą całość, np. dziecko, które ma problem z głośnym czytaniem stwierdza, że nienawidzi czytania w ogóle. W takich sytuacjach rolą rodzica jest pokazanie wszelkich zalet czytania i wyjaśnienie, że głośne czytanie to tylko malutki fragment tego, co może nam dać kontakt z literaturą. Czasem trudności w głośnym czytaniu pokazują istnienie trudności w czytaniu w ogóle, ale bywa i tak, że dziecko czyta samodzielnie szybko i ze zrozumieniem, a głośno nie potrafi – warto zdiagnozować to, co jest problemem i ćwiczyć tak długo, aż uda się go pokonać.

Zachęcaj dziecko do pokonywania trudności i mierzenia się z rzeczami, które wydają się być trudne. Nie pozwalaj na ucieczki i unikanie tego, co jest wyzwaniem. Czasem trzeba odczekać pewien czas i poczekać, aż dziecko dojrzeje. Uważne obserwowanie dziecka pozwala dostrzec moment, w którym jest ono gotowe na ponowne zmierzenie się z trudnością – celebrowanie tego, nawet niewielkiego, zwycięstwa, pozwoli dziecku dostrzec „było trudno, ale poradziłem sobie”, a to podbudowuje pewność siebie.

Pomagaj rozwijać pasje. Jedną z najlepszych rzeczy, które rodzic może zrobić dla dziecka, jest zachęcanie go do znalezienia swojej pasji. Czasem oznacza to zaczynanie wielu różnorodnych zajęć dodatkowych (i rezygnowanie z nich po pewnym czasie), aż dziecko natrafi na coś, co sprawia mu przyjemność, a pomimo wysiłku przynosi wielką radość.

Bądź dla dziecka wzorem. Jeżeli chcesz, aby dziecko było świadome swoich mocnych stron i dzięki temu utrzymywało stabilną samoocenę oraz wysokie poczucie własnej wartości, zadbaj o to, abyś i Ty – własnym przykładem pokazywał swoje własne mocne strony. Nie można oczekiwać od nastolatki, że powie o sobie „jestem mądra i piękna”, kiedy mama przy każdej okazji podkreśla wady swojej urody, a przy byle pomyłce stwierdza „jestem głupia”.

Umiejętności społeczne starszych dzieci

 15 marca 2012

Wiele osób posyła swoje dzieci do przedszkola tylko dlatego, że uważa je za bardzo ważną część „rozwoju społecznego” malucha. Kiedy dziecko zaczyna chodzić do szkoły, rodzice znacznie rzadziej zastanawiają się...   Więcej

Asertywność u starszych dzieci

 26 października 2016

Im dzieci starsze, tym więcej w ich życiu sytuacji, kiedy muszą wykazać się asertywnością. Jest to bardzo trudne, bo w niektórych sytuacjach odmowa i pozostanie przy własnym zadaniu oraz wartościach wymaga...   Więcej

Dziecko hyper-sensitive, czyli dziecko o szczególnej wrażliwości

 3 października 2017

Kiedy myślimy „dziecko nadwrażliwe”, widzimy przed sobą dziecko, które jest nieśmiałe, strachliwe, przewrażliwione i płaczące z byle powodu. Posługujemy się nawet stereotypem „nadwrażliwca”, spłycając to...   Więcej

Bezbłędne rozmowy z dziećmi

 13 lipca 2017

O komunikacji rodzic – dziecko napisano już setki, jeśli nie tysiące książek. Są w nich schematy, wskazówki i zasady dobrej komunikacji. Są scenki do przećwiczenia, gotowe odpowiedzi na częste pytania dzieci,...   Więcej

Markowy Marek, czyli gadzety w życiu dziecka

 20 września 2012

Za nami święta. Czas rodzinnych chwil, refleksji, pysznych potraw i… prezentów. To chyba właśnie na nie dzieci, a czasem również dorośli, czekają najbardziej. Gdybyście mieli spojrzeć na listę prezentowych...   Więcej

Dzieci w wieku szkolnym - typowe problemy wychowawcze

 20 września 2012

Twoje dziecko poszło do szkoły. Okazało się, że zupełnie niepotrzebnie się denerwowałaś - twój uczeń z zapałem podchodzi do nauki, świetnie się zaaklimatyzował, dobrze sobie radzi i z ogromem obowiązków, i z...   Więcej

Uczeń kontra rodzeństwo

 20 września 2012

Patrzysz na swoje dziecko, które jest już uczniem - zastanawiasz się, kiedy ono się tak zmieniło, wydoroślało… Nowe obowiązki, zadania i kompetencje nie pozostały bez wpływu na jego postawę i zachowanie,...   Więcej

Życie jak w stop klatce, czyli jak żyć z małym maruderem

 29 października 2012

Działanie w żółwim tempie, tak bardzo frustrujące dla nas, wiecznie spieszących się dorosłych, to problem typowy dla dzieciaków w wieku szkolnym. Niezależnie od tego, czy twoje dziecko traci wieczność, by...   Więcej

Z buntownikiem na pokładzie

 29 października 2012

Bunt u dzieci, choć wpisany w ich rozwój, dla rodziców często stanowi problem. Oj tak – dziecko niepokorne, mające swoje zdanie i wyobrażenia na temat powinności świata wobec jego osoby, bywa nie lada...   Więcej

Gdy dziecko jest marudą...

 20 września 2012

Kiedy twoje dziecko było małe, często marudziło. Tłumaczyłaś sobie, że to normalne – szkrab nie umie jeszcze jasno wyrazić, o co mu chodzi, ale to się przecież z czasem zmieni. Wiadomo, z wiekiem dziecko...   Więcej

Młody gniewny - jak sobie radzić z pyskatym dzieckiem

 29 października 2012

Bywa, że rozmowy rodziców i dzieci wymykają się spod kontroli, przebiegają w dość napiętej atmosferze, nie są ani rzeczowe, ani konstruktywne. Zdarza się bowiem, że wskutek różnych okoliczności, między...   Więcej

Edukacja poza murami szkoły

 22 sierpnia 2017

W kontekście takich haseł jak nauka, wiedza czy edukacja, automatycznie pojawia się myśl o szkole - to oczywiste. Zapominamy jednak, że szkoła, choć bardzo ważna, nie jest jedynym miejscem, w którym dzieci...   Więcej

Droga do samodzielności

 22 sierpnia 2017

Wraz z rozpoczęciem nauki w „zerówce” czy też pierwszej klasie, dziecko rozpoczyna nowy etap w swoim życiu. Wraz z nim pojawiają się nowe wyzwania i nowe obowiązki. I chociaż dziecko wciąż nas bardzo...   Więcej

Odpowiedzialność. Ważna cecha

 2 stycznia 2013

Odpowiedzialność i idąca z nią w parze samodyscyplina to rodzaj wewnętrznej siły, która popycha nas do dobrowolnego i świadomego zrobienia tego, na co nie zawsze mamy ochotę, ale także pozwala nam planować i...   Więcej

Załadowanie to straszne słowo...

 29 października 2012

Załadowanie to straszne słowo. Bez krzty humanizmu. Dotyczy ono bardzo ważnej sprawy, o której dzisiaj napiszę. Słowo załadowanie pochodzi z języka NLP (Neuro lingwistycznego Programowania) i oznacza wzorce,...   Więcej

Kary w procesie wychowania

 29 października 2012

Wychowując dziecko współczesny rodzic zadaje sobie pytanie, jak w skuteczny sposób nauczyć je postępowania i zachowania zgodnego z przyjętymi wartościami i ideałami. Jak reagować na łamanie zakazów i...   Więcej

Problemy małe i duże – poradźmy sobie z nimi wspólnie

 20 września 2012

Obserwując malutkie dziecko możemy zobaczyć, w jaki sposób intuicyjnie rozwiązuje ono problemy. Już noworodek potrafi płakać rozpaczliwie w sposób, którego matka nie potrafi zignorować i w ten sposób osiąga...   Więcej

Agresja jako wynik oglądania programów TV

 29 października 2012

Pewnego dnia w trakcie zabawy  Adaś z Patrykiem sięgnęli po ten sam klocek. Klocek trzymał w ręce Adaś. Wówczas Patryk wziął drugi klocek i z całej siły zaczął bić kolegę. Chłopiec nie pozostawał mu dłużny....   Więcej

Domowy system motywowania, czyli jak zachęcić dziecko do wypełniania obowiązków domowych

 11 lipca 2017

Pomysł na taki domowy system zachęcania do wykonywania tego, co codziennie musi zostać wykonane, pojawił się, gdy moje dziecko skończyło 5 i pół roku i weszło w okres strasznego buntu. Horror zaczynał się...   Więcej

Kupujemy zwierzątko

 1 lipca 2015

Rodzice rozważają zakup zwierzątka dla małego dziecka z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że często słyszą: "Mamusiu ja chcę ...". Po drugie, nasłuchali się o ogromnych walorach wychowawczych, a nawet...   Więcej

Czy dziecko powinno dostawać kieszonkowe?

 13 października 2016

- Mamo kup mi... (tu można wstawić cokolwiek) – prosi dziecko. - Nie mam pieniędzy – odpowiada w końcu zniecierpliwiona mama. - Jak to nie masz? Idzie się do banku, wsuwa taką kartę i już są pieniądze –...   Więcej

W kącie szkolnego korytarza

 22 sierpnia 2017

Są tacy, co lubią szkołę. Podoba im się twórczy zamęt, porządkowanie wiedzy, lubią prace domowe, lubią być przy tablicy, opowiadać, prezentować swoje zdolności, zajmować się samorządem, akcjami, zbiórkami,...   Więcej

Co to jest czapka empatka? O empatii dziecięcej

 29 maja 2017

Empatia to umiejętność identyfikowania się z cudzymi uczuciami, wczucie się w sytuację innej osoby, zrozumienia pobudek działania kogoś innego niż my sami. Nie należy mylić tego pojęcia z sympatią czy...   Więcej

Jak nagradzać dzieci?

 11 lipca 2017

Nathaniel Branden w swojej książce The Psychology of Self Esteem napisał, że "nie ma bardziej wartościowej, ważniejszej dla człowieka oceny, nie ma czynnika bardziej decydującego w rozwoju psychicznym i...   Więcej

Ćwiczenia, które kształtują umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach

 13 października 2016

Kiedy miły staruszek częstuje cukierkiem nasze dziecko w parku, najczęściej nie protestujemy - w końcu jeden cukierek mu nie zaszkodzi, nie stanie się przecież nic złego, prawda? Kiedy chwali nasze dziecko i...   Więcej

Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty między rodzicami i dziećmi?

 13 października 2016

Co roku miliony rodziców podejmują pracę, która można uznać za jedną z najcięższych, jakie można sobie wyobrazić: zostają rodzicami. Biorą na siebie odpowiedzialność za zdrowie fizyczne i psychiczne dziecka,...   Więcej

Niezbędniki w dziale szkoła

reklama