Agresja, jako wynik ogladąnia tv

Pewnego dnia w trakcie zabawy  Adaś z Patrykiem sięgnęli po ten sam klocek. Klocek trzymał w ręce Adaś. Wówczas Patryk wziął drugi klocek i z całej siły zaczął bić kolegę. Chłopiec nie pozostawał mu dłużny. Rozpoczęła się prawdziwa bitwa. Musiałam interweniować.
Godzinę później, zauważyłam, że w czasie obiadu Patryk kopie pod stołem Kamila (bez powodu). Zwróciłam mu uwagę. Wówczas usłyszałam - Nie lubię cię, zobaczysz kupię sobie pistolet i zabiję cię.

W ostatnich latach obserwuję coraz więcej zachowań agresywnych wśród "moich" przedszkolaków. Według mnie jedną z przyczyn jest nadmierne oglądanie przez dzieci przedszkolne (a czasem nawet młodsze) nieodpowiednich bajek, filmów i programów w telewizji.
Małe dzieci nie mają bariery ochronnej. Większość oglądanych rzeczy uważają za realne i prawdziwe. Poprzez  pryzmat programów postrzegają  otaczający je świat. Utożsamiają się z bohaterami, więcej, kształtują swoje zachowania w oparciu o wizerunek, np.:  postaci z  kreskówek. Jednocześnie oglądając bajki bez dozoru osoby dorosłej nie potrafią dać sobie rady z przeżyciami. A przecież filmy, oprócz radości, mogą powodować lęk, przerażenie, wzruszenie. Emocje tak silne, że dziecko pozostawione samemu sobie nie potrafi sobie z nimi poradzić. 
Niektórzy z Was powiedzą - moje dziecko nie ogląda tak dużo filmów. To świetnie, ale czy oglądacie je wspólnie? Czy dziecko odnajduje w was wsparcie i może prosić o wytłumaczenie niejasności?. Czy w chwilach przerażenia mogło się przytulić? Czy rozmawiacie później o tym , co działo się na ekranie?

 
Rozmowa z dzieckiem nie jest trudna, trzeba się tylko przełamać i znaleźć wolną chwilę. Bez naszej pomocy dziecko pozostaje samotne z mnóstwem informacji, których często nie rozumie. W związku z tym, może zmniejszyć się jego wrażliwość  na krzywdę i cierpienie innych ludzi ( bo, np.: skoro w kreskówce ktoś został uderzony cegłą ,a potem wstał i poszedł, to dlaczego nie mogę cegłówką uderzyć kolegi), może zrozumieć, że zachowania agresywne są akceptowane, może uzewnętrzniać  reakcje lękowe, w odpowiedzi na to ,co zobaczyło na ekranie ( w końcu nie wie, czy zielonooki potwór nie może wyjść zza szafy).

 
Ja nie twierdzę, że telewizja jest zła, twierdzę, że dzieci za dużo czasu spędzają przed telewizorem i oglądają wszystko jak leci (bez tzw: filtra)
Jeśli zależy ci na prawidłowym rozwoju dziecka stwórz kryteria i kieruj się nimi przy wyborze programów. Osobiście polecam dobranocki: Reksio, Kubuś Puchatek, Miś Uszatek, Zaczarowany ołówek… Według mnie to wartościowe bajki. Dzięki nim poznaje  się, czym jest przyjaźń, dobroć, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak rozwiązywać konflikty.

 
Oglądanie to jeden ze sposobów wspólnego spędzania czasu. Jednak osobiście gorąco namawiam - spróbuj WYŁĄCZYĆ  TELEWIZOR.
Daj dziecku klocki, kolorowanki, książeczki, układanki, puzzle. Proszę stań się towarzyszem zabaw. Zbudujcie zamek z klocków, poczytajcie, porozmawiajcie na różne tematy... Sprawdźcie, jak mógłby wyglądać wasz świat bez TV.

reklama

 
Dziecko jest wdzięcznym i chętnym  odbiorcą naszych pomysłów.  Oczywiście, jeśli dotychczas cały dzień spędzało przed telewizorem początki mogą być trudne, ale już sama zachęta typu: zbuduj zamek, postawimy go w twoim pokoju, pokażemy tatusiowi, mamusi, albo namaluj obrazek powiesimy go później w pokoju, wszyscy będą go podziwiać, może zadziałać.

 Zajęcia dla dzieci- zamiast oglądania TVSmiley

 
- dziecko do 2 r. ż bawi się chętnie wszystkim co znajdzie dookoła: grzechotki, klocki plastikowe, pudełeczka i inne duże przedmioty (nawet pudełka do pakowania żywności), dzieci manipulują, wkładają jedno pudełko w drugie, przekładają, stukają, biorą do buzi (jest to normalne, ponieważ dziecko w ten sposób poznaje właściwości przedmiotów). Pamiętajmy, aby przedmioty, które dajemy dzieciom do zabawy nie powinny być podłużne, ani zbyt małe, aby dziecko nie zrobiło sobie krzywdy.

 
- dziecku 3-4 letniemu możemy dać bajki trwałe (twarde, tekturowe kartki), klocki, wkładanki, przewlekani (nawet makaron i żyłkę), lalki, samochody, poleciłabym także malowanie na dużym arkuszu papieru (dziecko się uspokoi i wyrobi sobie sprawność manualną), polecam nawet zabawy w wodzie (napuszczenie wody do wanny) dzieci bawią się nawet zwykłymi kubkami używanymi do płukania zębów, ponadto dzieci lubią rysować, kolorować duże kształty.

reklama

 - dziecko 5-6 letnie - tu już jest pole do popisu, chętnie będzie malowało, rysowało samodzielnie, budowało z klocków, lepiło z plasteliny, pomoże w przygotowaniach do obiadu, porządkach domowych; samodzielnie wykona własną książeczkę.

  

Życzę powodzenia i trzymam kciuki.

 
Marzanna Mazurek
Nauczycielka Przedszkola nr 3 w Zdzieszowicach, członkini IKNP.

 
 Zwolenniczka rozmów z dziećmi, czytania dzieciom bajek, propagatorka metody naturalna nauka języka.

Wychowanie ucznia - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

reklama

Rozwój dziecka w wieku szkolnym - kliknij tutaj.

Masz dziecko w przedszkolu ? - zajrzyj tutaj

Ocena: 3.44 z 5. Ocen: 9

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Domowy system motywowania, czyli jak zachęcić dziecko do wypełniania obowiązków domowych

Domowy system motywowania, czyli jak zachęcić dziecko do wypełniania obowiązków domowych

Pomysł na taki domowy system zachęcania do wykonywania tego, co codziennie musi zostać wykonane, pojawił...   Więcej

Prośba dziecka - Janusz Korczak

Prośba dziecka - Janusz Korczak

Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba...   Więcej

Kary w procesie wychowania

Kary w procesie wychowania

Wychowując dziecko współczesny rodzic zadaje sobie pytanie, jak w skuteczny sposób nauczyć je...   Więcej

Dziecko i komputer

Dziecko i komputer

Kiedy byliśmy dziećmi, szczytem techniki był magnetofon szpulowy i czarno-biały telewizor. Nikomu nie...   Więcej

Droga do samodzielności

Droga do samodzielności

Wraz z rozpoczęciem nauki w „zerówce” czy też pierwszej klasie, dziecko rozpoczyna nowy etap w swoim...   Więcej

Jak samoocena dziecka wpływa na jego sukcesy szkolne?

Jak samoocena dziecka wpływa na jego sukcesy szkolne?

„Jaki jestem?” „Co potrafię, jakie są moje możliwości?” „Czy dam sobie radę z tym zadaniem?” – tego typu...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale szkoła