reklama
Jak nauczyć dziecko odpowiedzialności finansowej

Jak nauczyć dziecko odpowiedzialności finansowej

Naukę odpowiedzialności finansowej warto zacząć już od wieku przedszkolnego. Dzieci w wieku szkolnym mogą już wejść na wyższy poziomi edukacji ekonomicznej. Jak nauczyć dziecko podstaw ekonomii? Czego można je nauczyć, żeby zdobywanie wiedzy było przyjemnością i owocowało w przyszłości? Podpowiadamy.

Dlaczego edukacja finansowa jest ważna?

Zrozumienie mechanizmów ekonomicznych pomaga w codziennym funkcjonowaniu. Dlatego od ekonomii nie warto dzieci izolować sądząc, ze na prozę życia mają jeszcze czas.

Warto, by dziecko ową wiedze przyswajało w sposób naturalny, na co dzień, dzięki czemu ma ona szansę się ugruntować, systematyzować i sukcesywnie rozwijać. Pozwólmy dzieciom obserwować nasze działania finansowe, koniecznie dołóżmy do tego autorskie, domowe warsztaty finansowe.

Lekcja 1: Dziecko powinno mieć kieszonkowe

Dziecko w wieku szkolnym powinno dostawać od rodziców kieszonkowe. Nie muszą to być kwoty duże, ale stałe, sukcesywnie wypłacane (w ustalonej wysokości, w ustalonych terminach). Co istotne wartość kieszonkowego nie powinna być w żaden sposób zależna od wykonywania obowiązków – tak domowych, jak i szkolnych.

Kieszonkowe ma być lekcją gospodarności finansowej, nie formą zapłaty. Badania dowodzą, że dzieciaki, które otrzymują kieszonkowe, szybciej przyswajają, ale i  rozumieją pojęcia ekonomiczne. Umieją planować, ustanawiać priorytety finansowe i rozumieją zasady związane z wymianą pieniędzy.

Lekcja 2: Utrzymanie gospodarstwa domowego kosztuje

Dziecko w wieku szkolnym jest już w stanie zrozumieć, że choć rodzice zarabiają pieniądze, część z nich muszą poświęcić na zrobienie comiesięcznych opłat. Wyjaśnij dziecku, że płacicie nie tylko za zakupy, ale także media, czynsz, kredyt. Dlatego kiedy opłacasz rachunki, pozwól dziecku, by się temu przyglądało. Dzięki temu nie tylko zrozumie mechanizm, ale i będzie bardziej obyte w tym temacie.

Lekcja 3: Otwórz dziecku konto oszczędnościowe

Mniej więcej w 4., może 5. klasie nadejdzie czas, kiedy będzie można otworzyć dziecku konto oszczędnościowe. Dzięki temu ma szansę i oszczędzać, i bezpiecznie dysponować pieniędzmi. Zrozumie pojęcie oszczędzania, opóźnionej gratyfikacji.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat oszczędzania i swobodnych wypłat. Tłumacz, że jeśli wyda pieniądze na drobiazgi, słodycze i kino, nie będzie sobie mogło kupić czegoś większego, droższego.

Lekcja 4: Co to jest karta?

Płatnicza, debetowa, kredytowa – dla dziecka karta jest… kartą. Opowiedz dziecku o różnych rodzajach kart. Pokaż, jakie masz w portfelu. Powiedz, na jakieś zasadzie działają, kto je wydaje, czym się różnią – jakie są korzyści i niebezpieczeństwa związane z korzystaniem z tego środka.

Niech dziecko towarzyszy ci podczas płacenia kartą bądź wypłaty w bankomacie. Uczul na terminowość spłat zaciąganych kredytów.

Lekcja 5: Tanio nie zawsze oznacza dobrze

Na finiszu szkoły podstawowej i na etapie gimnazjum dziecko coraz częściej zwraca uwagę na jakość zakupów. Powinno odchodzić (jeśli ma tendencje) od „dużo i tanio”. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, że czasem warto wydać więcej, ale otrzymać produkt lepszej jakości.

Zabierz je na zakupy. Pokaż przedmiot wytworzony taniej (liczą się walory estetyczne – wygląd, ale i odbiór materiału w dotyku). Przekonuj, że cena nie zawsze powinna być czynnikiem decydującym o zakupie. Staraj się, by twoje dziecko było świadomym konsumentem, robiącym mądre zakupy.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 0,00 z 5. Głosów: 0
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.