Ostatnia modyfikacja: 19/02/2012 , artykuł powstał: 22/10/2010

Antyoksydanty w diecie dziecka

Wiele się o nich mówi, ale czym związki, którym przypisuje się tak dużą rolę w zapobieganiu chorób? Antyoksydanty to związki, które przeciwdziałają procesom utleniania. Utlenianie jest procesem, bez którego nie byłoby życia, jednak jednym z jego produktów ubocznych jest powstawanie tak zwanych wolnych rodników tlenowych, czyli cząsteczek z jednym wolnym elektonem. Cząsteczki te są bardzo niebezpieczne - reagują z białkami, niszczą błony komórkowe, uszkadzają kwasy nukleinowe - RNA i DNA. Na szczęście organizm potrafi walczyć z wolny rodnikami dzięki zapasom antyoksyantów.

Gorzej, jeśli taki zapas się wyczerpie, a ma to miejsce podczas stresu czy choroby. Poziom antyoksyantów zmniejszają również: przebywanie w zadymionych pomieszczeniach, jedzenie przetwożonej żywności oraz zanieczyszczone środowisko w którym żyjemy. Na działanie wolnych rodników szczególenie narażone są dzieci, zwłaszcza w okresie intensywnego wzrostu, w organizmach których nieustannie dochodzi do powstawania nowych komórek. Wolne rodniki swą niszczycielską mocą mogą zabużać proces tworzenia nowych komórek i tkanek. Bardzo ważne jest zatem, aby dzieci cięgle uzupełniały rezerwę antyoksydantów wraz z dietą, tak, aby nie wyczerpał się ich zapas w organiźmie.

Gdzie zatem szukać antyoksydantów ?
Do najważniejszych antyoksydantów zaliczymy: witaminę A, E i C, beta-karoten, likopen, polifenole, flawonoidy, resweratrol i inne związki roślinne. Aby twoje dziecko otrzymywło niezbęda dawkę antyoksydantów, podawaj mu codziennie warzywa i owoce, jak również niesolone orzechy, bo to one są największym źródłem „wymiataczy wolnych rodników“.

reklama

Poniżej znajdziesz listę najzdrowszych produktów, które zawierają antyoksydanty oraz inne cenne dla zdrowia związki. Komponując menu dziecka staraj się uwzględniać codziennie choć porcję jednego z poniższych produktów:

1.    płatki owsiane - zawierają cenny rozpuszczalny rodzaj błonnika
2.    marchew – zawiera beta-karoten
3.    pomidory, papryka - zawierają likopen oraz wit. C
4.    morele, melony - zawierają beta-karoten witaminą C, błonnik pokarmowy
5.    ciemne winogrona jagody, czarne porzeczki, aronia, żurawina, owoce cytusowe - zawierają flawonoidy oraz wit. C
6.    papaja, anans, kiwi - dostarczają enzymów pomocnych w walce z  chorobami autoimmunologicznymi oraz alergią
7.    zielona herbata - zawierają katechiny
8.    orzechy - zawierają wit. E, fitosterole argininę
9.    szpinak - bogaty jest w witaminę A i C, kwas foliowy oraz magnez
10. brokuły - zawierają fitozwiązki, hamujące prcesy nowotworowe
11. serek tofu - zawiera flawonoidy z soi,

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
dietetyczka
Nutricenter




Ocena: 0 z 5. Ocen: 0

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Witaminy - gdzie ich szukać

Witaminy - gdzie ich szukać

Witaminy są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów życiowych organizmu, zapewniają nam dobrostan....   Więcej

Rola tłuszczów w diecie dziecka

Rola tłuszczów w diecie dziecka

Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy jak ważne dla rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego...   Więcej

10 przykazań zdrowego odżywiania

10 przykazań zdrowego odżywiania

Sporo wiesz na temat żywienia swojego dziecka - dużo czytasz, śledzisz nowinki kulinarne i wytyczne...   Więcej

Dietetyczne sposoby na podniesienie odporności dziecka

Dietetyczne sposoby na podniesienie odporności dziecka

W sezonie jesienno-zimowym wielu rodziców zmaga się z przeziębieniami  i chorobami swoich dzieci,...   Więcej

Niskokaloryczne przekąski

Niskokaloryczne przekąski

To nic niezwykłego, że pomiędzy posiłkami bywamy głodne - w szczególności, jeśli są to przerwy dość...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce