reklama

Antyoksydanty w diecie dziecka

Wiele się o nich mówi, ale czym związki, którym przypisuje się tak dużą rolę w zapobieganiu chorób? Antyoksydanty to związki, które przeciwdziałają procesom utleniania. Utlenianie jest procesem, bez którego nie byłoby życia, jednak jednym z jego produktów ubocznych jest powstawanie tak zwanych wolnych rodników tlenowych, czyli cząsteczek z jednym wolnym elektonem. Cząsteczki te są bardzo niebezpieczne - reagują z białkami, niszczą błony komórkowe, uszkadzają kwasy nukleinowe - RNA i DNA. Na szczęście organizm potrafi walczyć z wolny rodnikami dzięki zapasom antyoksyantów.

Gorzej, jeśli taki zapas się wyczerpie, a ma to miejsce podczas stresu czy choroby. Poziom antyoksyantów zmniejszają również: przebywanie w zadymionych pomieszczeniach, jedzenie przetwożonej żywności oraz zanieczyszczone środowisko w którym żyjemy. Na działanie wolnych rodników szczególenie narażone są dzieci, zwłaszcza w okresie intensywnego wzrostu, w organizmach których nieustannie dochodzi do powstawania nowych komórek. Wolne rodniki swą niszczycielską mocą mogą zabużać proces tworzenia nowych komórek i tkanek. Bardzo ważne jest zatem, aby dzieci cięgle uzupełniały rezerwę antyoksydantów wraz z dietą, tak, aby nie wyczerpał się ich zapas w organiźmie.

Gdzie zatem szukać antyoksydantów ?
Do najważniejszych antyoksydantów zaliczymy: witaminę A, E i C, beta-karoten, likopen, polifenole, flawonoidy, resweratrol i inne związki roślinne. Aby twoje dziecko otrzymywło niezbęda dawkę antyoksydantów, podawaj mu codziennie warzywa i owoce, jak również niesolone orzechy, bo to one są największym źródłem „wymiataczy wolnych rodników“.

Poniżej znajdziesz listę najzdrowszych produktów, które zawierają antyoksydanty oraz inne cenne dla zdrowia związki. Komponując menu dziecka staraj się uwzględniać codziennie choć porcję jednego z poniższych produktów:

1.    płatki owsiane - zawierają cenny rozpuszczalny rodzaj błonnika
2.    marchew – zawiera beta-karoten
3.    pomidory, papryka - zawierają likopen oraz wit. C
4.    morele, melony - zawierają beta-karoten witaminą C, błonnik pokarmowy
5.    ciemne winogrona jagody, czarne porzeczki, aronia, żurawina, owoce cytusowe - zawierają flawonoidy oraz wit. C
6.    papaja, anans, kiwi - dostarczają enzymów pomocnych w walce z  chorobami autoimmunologicznymi oraz alergią
7.    zielona herbata - zawierają katechiny
8.    orzechy - zawierają wit. E, fitosterole argininę
9.    szpinak - bogaty jest w witaminę A i C, kwas foliowy oraz magnez
10. brokuły - zawierają fitozwiązki, hamujące prcesy nowotworowe
11. serek tofu - zawiera flawonoidy z soi,

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
dietetyczka
Nutricenter




reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce