Dietetyczne sposoby na podniesienie odporności dziecka

W sezonie jesienno-zimowym wielu rodziców zmaga się z przeziębieniami  i chorobami swoich dzieci, zwłaszcza tych, które pierwszy raz poszły do żłobka lub przedszkola.

Niejednokrotnie usłyszec można od zaprzyjaźnionych rodziców " a moje pierwszy rok w przedszkolu niemal cały przechorowało" Czy możemy zapobiec takiej sytuacji?

Jak zwiększyć odporność dziecka poprzez dietę?

reklama

Tak, bo w przewodzie pokarmowym znajduje się ponad 70% wszystkich komórek układu odpornościowego i tworzą one tzw. układ GALT (układ odpornościowy związany z przewodem pokarmowym). Dlatego, aby organizm mógł się skutecznie obronić przed wirusami, ważne jest to co jemy.

Oto kilka wskazówek, co zmienić w diecie dziecka, aby mniej chorowało:

Probiotyki
Podawaj dziecku jogurty oraz inne fermentowane produkty mleczne (kefir, maślankę) zawierają korzystne bakterie kwasu mlekowego. Możesz również sięgnąć po produkty, do których dodano szczepy bakterii probiotycznych. Te ważne z punktu widzenia odporności organizmu bakterie znajdziesz również w kiszonkach, dlatego zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, który jest jednocześnie sezonem na kiszonki, podawaj dzieciom surówki z kapusty kiszonej, ogórki kiszone, przygotuj kapuśniak lub inne dania z tych produktów.

Prebiotyki
Aby przyjazne bakterie mogły się rozwinąć muszą mieć odpowiedni podłoże, takie podłożem stanowią prebiotyki. Właściwości prebiotyczne ma np. błonnik pokarmowy, dlatego ważne jest, aby w diecie dziecka nie zabrakło pełnoziarnistego pieczywa oraz grubych kasz, jak również warzyw i owoców.

reklama

Owoce i warzywa
Warzywa i owoce to również bogate źródło witaminy C, która podnosi odporność. Dlatego dbaj, aby dzieci codziennie zjadły 2 porcje owoców oraz 3 porcje warzyw. Najwięcej witaminy C znajdziesz w owocach, takich jak: jagody, maliny a w warzywach w papryce czerwonej. Pamiętaj, że mrożone warzywa i owoce są równi bogate w witaminy, jak świeże.

Ryby
Ryby są największym źródłem NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), które odgrywają role w budowaniu odporności. W diecie dziecka ryby powinny się pojawić 2 razy w tygodniu. Nie musi to być ryba smażona, możesz ją przygotować na parze lub w piekarniku, albo zrobić pastę do kanapek, dzieci ucieszą się pewnie z sałatki z tuńczykiem. Nie podawaj dzieciom pangi, ryby maślanej oraz ryb drapieżnych np. merlina, filetów z tuńczyka.

Sok malinowy i miód
Jeśli latem zrobiłaś przetwory z malin, to teraz jest świetny czas, aby ich użyć. Sok z malin wzmaga odporność dzięki zawartości witaminy C, najlepiej jeśli będziesz podawać go z ciepła wodą, bo gorąca zniszczy witaminę C. Jeśli Twoje dziecko nie jest uczulone na miód, możesz codziennie dać mu 1 łyżeczkę miodu np. do herbaty. Miód ma właściwości bakteriostatyczne.
Pamiętaj, że najbardziej skuteczne są w naturalne produkty, witaminy zawarte w suplementach diety mają zdecydowanie mniejszą przyswajalność przez organizm.

Natomiast jeśli Twoje dziecko jest niejadkiem możesz skonsultować z lekarzem podanie dodatkowych witamin i  innych suplementów diety, np. preparatów zawierających NNKT.

reklama

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
dietetyczka
Nutricenter

Przeczytaj więcej o żywieniu dzieci

Ocena: 3.75 z 5. Ocen: 4

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Witaminy - gdzie ich szukać

Witaminy - gdzie ich szukać

Witaminy są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów życiowych organizmu, zapewniają nam dobrostan....   Więcej

10 przykazań zdrowego odżywiania

10 przykazań zdrowego odżywiania

Sporo wiesz na temat żywienia swojego dziecka - dużo czytasz, śledzisz nowinki kulinarne i wytyczne...   Więcej

Dlaczego dzieci tyją

Dlaczego dzieci tyją

Problem nadwagi i otyłości u dzieci w Europie Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych jest już nazywany...   Więcej

Antyoksydanty w diecie dziecka

Antyoksydanty w diecie dziecka

Wiele się o nich mówi, ale czym związki, którym przypisuje się tak dużą rolę w zapobieganiu chorób?...   Więcej

Zdrowie w rybach

Zdrowie w rybach

Większość mam wie o korzyściach płynących z jedzenia ryb przez dorosłych. Mamy zazwyczaj wiedzą, że są to...   Więcej

Kilka sposobów na mocne kości

Kilka sposobów na mocne kości

Do 20 roku życia kształtuje się ok. 90% szczytowej masy kostnej człowieka. Oznacza to, że okres...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce