reklama

Dietetyczne sposoby na podniesienie odporności dziecka

W sezonie jesienno-zimowym wielu rodziców zmaga się z przeziębieniami  i chorobami swoich dzieci, zwłaszcza tych, które pierwszy raz poszły do żłobka lub przedszkola.

Niejednokrotnie usłyszec można od zaprzyjaźnionych rodziców " a moje pierwszy rok w przedszkolu niemal cały przechorowało" Czy możemy zapobiec takiej sytuacji?

Jak zwiększyć odporność dziecka poprzez dietę?

Tak, bo w przewodzie pokarmowym znajduje się ponad 70% wszystkich komórek układu odpornościowego i tworzą one tzw. układ GALT (układ odpornościowy związany z przewodem pokarmowym). Dlatego, aby organizm mógł się skutecznie obronić przed wirusami, ważne jest to co jemy.

Oto kilka wskazówek, co zmienić w diecie dziecka, aby mniej chorowało:

Probiotyki
Podawaj dziecku jogurty oraz inne fermentowane produkty mleczne (kefir, maślankę) zawierają korzystne bakterie kwasu mlekowego. Możesz również sięgnąć po produkty, do których dodano szczepy bakterii probiotycznych. Te ważne z punktu widzenia odporności organizmu bakterie znajdziesz również w kiszonkach, dlatego zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, który jest jednocześnie sezonem na kiszonki, podawaj dzieciom surówki z kapusty kiszonej, ogórki kiszone, przygotuj kapuśniak lub inne dania z tych produktów.

Prebiotyki
Aby przyjazne bakterie mogły się rozwinąć muszą mieć odpowiedni podłoże, takie podłożem stanowią prebiotyki. Właściwości prebiotyczne ma np. błonnik pokarmowy, dlatego ważne jest, aby w diecie dziecka nie zabrakło pełnoziarnistego pieczywa oraz grubych kasz, jak również warzyw i owoców.

Owoce i warzywa
Warzywa i owoce to również bogate źródło witaminy C, która podnosi odporność. Dlatego dbaj, aby dzieci codziennie zjadły 2 porcje owoców oraz 3 porcje warzyw. Najwięcej witaminy C znajdziesz w owocach, takich jak: jagody, maliny a w warzywach w papryce czerwonej. Pamiętaj, że mrożone warzywa i owoce są równi bogate w witaminy, jak świeże.

Ryby
Ryby są największym źródłem NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), które odgrywają role w budowaniu odporności. W diecie dziecka ryby powinny się pojawić 2 razy w tygodniu. Nie musi to być ryba smażona, możesz ją przygotować na parze lub w piekarniku, albo zrobić pastę do kanapek, dzieci ucieszą się pewnie z sałatki z tuńczykiem. Nie podawaj dzieciom pangi, ryby maślanej oraz ryb drapieżnych np. merlina, filetów z tuńczyka.

Sok malinowy i miód
Jeśli latem zrobiłaś przetwory z malin, to teraz jest świetny czas, aby ich użyć. Sok z malin wzmaga odporność dzięki zawartości witaminy C, najlepiej jeśli będziesz podawać go z ciepła wodą, bo gorąca zniszczy witaminę C. Jeśli Twoje dziecko nie jest uczulone na miód, możesz codziennie dać mu 1 łyżeczkę miodu np. do herbaty. Miód ma właściwości bakteriostatyczne.
Pamiętaj, że najbardziej skuteczne są w naturalne produkty, witaminy zawarte w suplementach diety mają zdecydowanie mniejszą przyswajalność przez organizm.

Natomiast jeśli Twoje dziecko jest niejadkiem możesz skonsultować z lekarzem podanie dodatkowych witamin i  innych suplementów diety, np. preparatów zawierających NNKT.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
dietetyczka
Nutricenter

Przeczytaj więcej o żywieniu dzieci

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce