reklama

Dietetyczne sposoby na zaparcia

Zaparcia są bardzo częstym i frustrującym problemem u dzieci. Nie ma standardowej definicji zaparcia, jednak zazwyczaj jest ono definiowane, jako bolesne i twarde stolce, które występują raz na trzy dni lub rzadziej. Zaparcia są najczęściej spowodowane błędami w diecie dziecka lub złymi nawykami toaletowymi, jak zbyt długie oczekiwanie, aby pójść do łazienki.

Dziecko cierpiące na zaparcia obawia się pójścia do toalety, ponieważ wypróżnienie sprawia mu ból, wstrzymuje więc mechanizm wypróżnienia, aby zapobiec nieprzyjemnym doznaniom – to błędne koło sprawia, że zaparcia trwają nadal i nasilają się.

Zaparcie jest rzadko spotykane wśród niemowląt karmionych piersią, jednak często zdarza się, że niemowlę wypróżnia się raz na tydzień lub dwa. Dzieje się tak, bo mleko matki jest niemal w całości trawione. Jeśli stolec jest miękki, to nie jest to zaparcie nawet, jeśli występuje rzadko. Częstość oddawania stolca zmniejsza się wraz z wiekiem dziecka.

Jeśli myślisz, że Twoje dziecko ma zaparcie, spróbuj wprowadzić następujące zmiany w jego diecie:

Podaj więcej płynów
Zwiększ ilości wody i soków owocowych, upewnij się, że Twoje małe dziecko pije codziennie 2-3 szklanki wody mineralnej lub soków owocowych (rozcieńczonych), starsze dzieci powinny pić 1-1,5 litra płynów na dobę. Powinnaś też podawać dziecku napar ze śliwek lub sok jabłkowy, które maja działanie rozluźniające.

Zwiększ ilość błonnika
Najwięcej błonnika znajduje się w surowych i nieobranych warzywach i owocach, a w szczególności w: jabłkach, porzeczkach, agreście, owocach jagodowych, fasoli, groszku, surowych pomidorach, kukurydzy. Popcorn również ma dużo błonnika. Jeśli dziecko ma ponad cztery miesiące, można również spróbować karmienia produktami z dodatkiem składników zawierających dużą ilością błonnika, takich jak zboża, śliwki, morele, lub szpinak. Czytaj etykiety na opakowaniach produktów i wybieraj te, które zawierają 2-3 g błonnika w porcji produktu. Wprowadź do diety dziecka pieczywo pełnoziarniste oraz produkty zawierające otręby, możesz również kupić paczkę otrąb i dodawać je do zup i jogurtów i deserów.

Zmniejsz  ilość produktów działających zapierająco
Najbardziej znanymi produktami spożywczym powodującymi zaparcie jest krowie mleko i produkty mleczne, gotowana marchew i dojrzałe banany. Picie zbyt dużej ilości mleka jest najsilniej związane z zaparciami. Jeśli twoje dziecko nie jest uczulone na soję, możesz czasowo wprowadzić mleko sojowe w stosunku, do którego wykazano, że zmiękcza stolec.

Stosuj probiotyki
Bakterie probiotyczne normują florę bakteryjną przewodu pokarmowego, przez co regulują jego pracę. Bakterii możesz szukać w jogurtach np. szczep L.casei, Lactobacillus sp. i Bifidobacteria (sprawdź czy są wymienione na opakowaniu), bogate w bakterie probiotyczne są kiszonki (ogórki, kapusta) dzieci jedzące je regularnie nie mają problemów z wypróżnieniem. Możesz też sięgnąć po gotowe preparaty probiotyków lub synbiotyków, o rodzaj zapytaj farmaceuty.

Pamiętaj:
- Dieta bogata w pełnoziarniste produkty, surowe owoce i warzywa uchroni Twoją rodzinę przed przykrym problemem zaprać.
- Wzbogacając dietę w błonnik pokarmowy jednocześnie należy zwiększyć ilość podawanych płynów, brak zastosowania tej reguły doprowadzi do sytuacji odwrotnej do zamierzonej.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
dietetyczka
Nutricenter


reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce