reklama

Dlaczego dzieci tyją

Problem nadwagi i otyłości u dzieci w Europie Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych jest już nazywany epidemią. W Polsce nie możemy jeszcze myśleć o nim w takich kategoriach, niemniej prawdą jest, że coraz więcej dzieci ma nadwagę.

Problem nadwagi może pojawić się już w okresie niemowlęcym, ponieważ pokutuje mit, że niemowlę im bardziej pulchne, tym zdrowsze - a z nadwagi się wyrasta. Niestety komórki tłuszczowe, które raz powstaną, pozostają do końca życia. Nawet jeśli w okresie wzrostu dziecku uda się zrzuć zbędne kilogramy, może mieć tendencje do tycia i w okresie pokwitania - zwłaszcza u dziewcząt problem nadmiernych kilogramów powróci.

Dlaczego dzieci tyją?
Przede wszystkim jedzą zbyt dużo kalorii w stosunku do swoich potrzeb przy tym mają zbyt mała aktywność fizyczną. W dzisiejszych czasach główną formą spędzania czasu jest oglądanie telewizji lub granie na grach komputerowych.

Kolejną przyczyną jest pojadanie między posiłkami niezdrowych przekąsek jak chipsy, chrupki, ciastka, batoniki, słodkie gazowane napoje.

Poważnym błędem żywieniowym jest niejedzenie śniadań, taki nawyk sprzyja spożywaniu posiłku kupionego w szkolnym sklepiku. Niestety asortyment szkolnych sklepików to ciągle niezdrowa żywność głównie produktów typu Fast-food.

10 sposobów  jak ustrzec dziecko przed nadwagą?
1.    Dopilnuj, aby dziecko zjadło śniadanie przed wyjściem do szkoły, a na drugie śniadanie wzięło posiłek (zrobiony w domu).
2.    Ucz dzieci jedzenia zdrowych przekąsek, takich jak niesolone orzechy, jogurty, serki, sałatki.
3.    Staraj się przygotowywać posiłki gotowane, pieczone, smażone w głębokim tłuszczu nie dość, że są kaloryczne to jeszcze ciężkostrawne.
4.    Naucz dzieci jedzenia warzyw. Sałatki, surówki mogą stanowić jeden z posiłków w ciągu dnia.
5.    Ograniczaj słodycze.
6.    Pilnuj, aby dziecko piło wodę mineralną gasi pragnienie, a nie dostarcza dodatkowych kalorii.
7.    Kształtuj prawidłowe nawyki żywieniowe, nie pozwalaj na jedzenie przed telewizorem czy komputerem.
8.    Pamiętaj - rodzice są dla dziecka autorytetem. Jeśli Twoja dieta znacznie różni się od zaleceń, trudno spodziewać się, że dziecko będzie się do nich  stosować.
9.    Zachęcaj do aktywnego spędzania czasu.
10.    Ograniczaj dziecku czas spędzany przed telewizorem lub komputerem do max. do dwóch godzin dziennie.

Pamiętaj, że to ty jesteś odpowiedzialna za żywienia twojego dziecka, dlatego dbaj, aby od najmłodszych lat uczyć je prawidłowych nawyków.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
dietetyczka
Nutricenter



reklama