Dyniowy zawrót głowy

Dynia kojarzy się nam z amerykański świętem Haloween, kiedy to powycinane i wydrążone dynie świecą ciepłym światłem w ciemności. To pomarańczowe warzywo świetnie sprawdzi się również w innej roli - jako pyszne i zdrowe danie w jesienne dni.

Miąższ i pestki dyni stanowią bogate źródło wielu składników odżywczych. Dynia obfituje w witaminy, sole mineralne i błonnik. Miąższ zawiera wapń, potas, fosfor, magnez, żelazo, a także witaminy C, E, PP, z grupy B oraz beta karoten. W pestkach dyni znajduje się wiele substancji, w tym fitosterole, które mają właściwości ochronne dla układu krwionośnego. Zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych będzie miało korzystny wpływ dla dzieci chorych na alergie czy atopowe zapalenia skóry. Pestki dyni zawierają dużo cynku - wystarczy garść, by pokryć nań dzienne zapotrzebowanie. Cynk bierze udział w syntezie białka i kwasów nukleinowych, chroni organizm przed wolnymi rodnikami i wspomaga układ odpornościowy dziecka.

Jak podawać dynię?

reklama

Dynia bardzo rzadko uczula, dlatego pojawia się w menu małego dziecka bardzo wcześnie, bo już w 5 miesiącu życia. Można z niej przygotować pyszny przecier z dodatkiem innych warzyw, takich jak ziemniak czy marchewkach.

Dynia ma słodkawy smak, dlatego dzieci ją lubią. Starszaki na pewno chętnie zjedzą zupę-krem z dyni, jak również dyniowe placuszki. Przygotowuje się je tak, jak racuchy, z tą różnicą, że zamiast tartego jabłka dodajemy startą dynię.

Takie placuszki świetnie nadają się na deser. Dynię można wykorzystać również do wypieku ciast i innych deserów.

Jeśli lubisz i umiesz robić dżemy i marmolady, dynię wykorzystasz jako ich składnik.

reklama

Z dyni użyjesz nie tylko miąższ, ale również pestki, które po wysuszeniu będą stanowiły wspaniała i zdrową przekąskę.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

11 sposobów, które zwiększą apetyt twojego dziecka.

11 sposobów, które zwiększą apetyt twojego dziecka.

1. Ustalmy stałe pory posiłków, jednak nie trzymajmy się sztywno godzin, które dla rozbawionego i...   Więcej

Dynia. Nie tylko na Halloween

Dynia. Nie tylko na Halloween

Dynia, którą weźmiemy dzisiaj pod nóż, poza niewątpliwymi wartościami odżywczymi i bardzo małą ilości...   Więcej

Pokochaj cukinię!

Pokochaj cukinię!

Cukinia to warzywo niezwykłe. Można ją przygotowywać na przeróżne sposoby i z pewnością zawsze będzie...   Więcej

10 przykazań zdrowego odżywiania

10 przykazań zdrowego odżywiania

Sporo wiesz na temat żywienia swojego dziecka - dużo czytasz, śledzisz nowinki kulinarne i wytyczne...   Więcej

Dietetyczne sposoby na podniesienie odporności dziecka

Dietetyczne sposoby na podniesienie odporności dziecka

W sezonie jesienno-zimowym wielu rodziców zmaga się z przeziębieniami  i chorobami swoich dzieci,...   Więcej

Wegetariańskie dziecko

Wegetariańskie dziecko

Czy wegetariańska dieta jest zdrowa? Dietetycy są zgodni, że w przypadku osób dorosłych prawidłowo...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce