reklama

Rola śniadania w diecie dziecka

Śniadanie to pierwszy posiłek zjadany przez dziecko w ciągu dnia. Powoduje, że organizm ma siłę do pracy i nauki.

Glukoza, którą dziecko dostarcza, jedząc śniadanie, jest niezbędna dla pracy mózgu. W nocy dziecko nie je, dlatego rano poziom glukozy jest niski - jeśli dziecko nie zje śniadania przed wyjściem do przedszkola lub szkoły, jej poziom spadnie poniżej normy, powodując tzw. hipoglikemię. Jest to stan, w którym dziecko może czuć się osłabione, apatyczne, ma zawroty głowy czasami dochodzi do omdlenia. Dlatego niezwykle ważnej jest, aby dziecko nie wychodziło z domu „na głodniaka”. Glukoza ma również wpływ na poziom acetylocholiny- neuroprzekaźnika, który umożliwia przepływ informacji między komórkami nerwowymi, dzięki czemu dziecko może sprawnie myśleć.

Śniadanie powinno składać się z:

  • węglowodanów złożonych, w postaci chleba, płatków zbożowych,
  • białka w postaci serów czy wędlin,
  • tłuszczy tutaj sprawdzi się olej roślinny
  • oraz witamin i składników mineralnych pochodzących z warzyw lub owoców.
  • W przypadku dzieci w skład śniadania powinny wchodzić również produkty mleczne, które są źródłem wapnia.

Na śniadanie sprawdzą się zupy mleczne np. z kaszą manną, jaglaną czy owsianka.

Dla starszaka, zamiast zupy mlecznej, można podać twaróg z dodatkami np. z miodem, dżemem również z rybą, pomidorem, szczypiorkiem lub żółty ser, który jest bardziej bogaty w wapń niż tradycyjny twarożek.

Wbrew pozorom kanapka też świetnie sprawdzi się na śniadanie. Używaj wymiennie chleba pszennego z razowym, ten drugi zawiera więcej błonnika witamin i składników mineralnych. Pamiętaj, aby do kanapki podać koniecznie warzywa - nie muszą być standardowo położone na kanapkę, możesz pokroić pomidora czy paprykę w cząstki i w takiej formie zaproponować maluchowi. Jeśli nie podałaś zupy mlecznej ani żółtego sera, dobrze byłoby, gdyby dziecko wypiło kakao lub zjadło jogurt.

Co najmniej kilka razy w tygodniu na śniadanie powinnaś podać jajko. Możesz przygotować jajecznicę, jajo na miękko lub omlet. W żółtkach jaj znajdują się substancje (luteina i zeoksantyna), które wpływają ochronnie na siatkówkę oka dziecka. Z kolei cholesterol w nich zawarty jest niezbędny do rozwoju układu nerwowego, a więc funkcji poznawczych dziecka. Jaja zawierają również kwasy omega 3, które wspierają rozwój mózgu jak również cholinę, witaminę z grupy B, która odpowiada za prawidłową jego pracę, wpływa na koncentrację, zapamiętywanie, uczenie się.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce