reklama

Suplementy witaminowo-mineralne. Konieczność czy wpływ reklam?

Z badań naukowych wynika, że ponad 60% dzieci w wieku przedszkolnym dostaje suplementy diety, takie jak witaminy i/lub składniki mineralne. Należy zaznaczyć, że wśród wymienionych przez rodziców preparatów uzupełniających dietę dziecka znalazły się też preparaty, które zgodnie z opisem w ulotce, przeznaczone są dla osób dorosłych.

Powszechna dostępność suplementów diety oraz inwazyjna reklama powoduje stosowanie suplementów witaminowo-mineralnych mimo ich wątpliwej skuteczności. Na przykład często zaleca się podawanie dzieciom preparatów zawierających witaminę C, celem wzmocnienia odporności. Tymczasem udowodniono owszem korzystny wpływ witaminy C na szybkość przebiegu choroby (przeziębienia), jednak jej profilaktyczne działanie jest wątpliwe.

Dzieci, które jedzą codziennie owoce i warzywa, piją soki owocowe, dostarczają odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych. Podawanie dodatkowych źródeł tych składników w postaci suplementów diety grozi przedawkowaniem niektórych z nich. Nadmierne spożycie może mieć negatywne skutki i tak np. witamina C, która powszechnie uznana jest za nieszkodliwą, w dużych ilościach może przyczyniać się do powstawania kamieni nerkowych, również u dzieci. Niebezpieczne jest również przedawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach zwłaszcza witaminy A, którą producenci często dodają do żywności. W preparatach witaminowo-mineralnych znajdują się czasem takie ilości składników odżywczych które pokrywają 100% dziennego zapotrzebowania, dlatego należy uważnie czytać etykiety. Łatwo jest bowiem przedawkować niektóre z nich. Zwłaszcza preparaty dostępne w formie żelek, cukierków mogą one zachęcać do zjedzenia zbyt dużej ilości, co nie jest wskazane.

Należy podkreślić, że to prawidłowe żywienie powinno dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach, a suplementy mogą stanowić jedynie uzupełnienie diety w sytuacjach, w których istnieje prawdopodobieństwo niedoborów. Na przykład jeśli Twoje dziecko nie jada codziennie jednej z  grup produktów np. warzyw, owoców lub produktów mlecznych, ale nawet wtedy bardziej skuteczne będą preparaty jednoskładnikowe, które powinien polecić lekarz.

Pamiętaj, że witaminy i minerały najlepiej wchłaniają się ze źródeł naturalnych. Czasami łatwiej jest podać tabletkę niż przygotować sałatkę lub nakłonić dziecko do jej zjedzenia jednak podając dziecku suplement usprawiedliwiamy tylko swoje sumienie, a zapominamy a tym co jest najważniejsze o nauce prawidłowych nawyków żywieniowych.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce