Ostatnia modyfikacja: 31/10/2012 , artykuł powstał: 5/05/2011

Suplementy witaminowo-mineralne. Konieczność czy wpływ reklam?

Z badań naukowych wynika, że ponad 60% dzieci w wieku przedszkolnym dostaje suplementy diety, takie jak witaminy i/lub składniki mineralne. Należy zaznaczyć, że wśród wymienionych przez rodziców preparatów uzupełniających dietę dziecka znalazły się też preparaty, które zgodnie z opisem w ulotce, przeznaczone są dla osób dorosłych.

Powszechna dostępność suplementów diety oraz inwazyjna reklama powoduje stosowanie suplementów witaminowo-mineralnych mimo ich wątpliwej skuteczności. Na przykład często zaleca się podawanie dzieciom preparatów zawierających witaminę C, celem wzmocnienia odporności. Tymczasem udowodniono owszem korzystny wpływ witaminy C na szybkość przebiegu choroby (przeziębienia), jednak jej profilaktyczne działanie jest wątpliwe.

Dzieci, które jedzą codziennie owoce i warzywa, piją soki owocowe, dostarczają odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych. Podawanie dodatkowych źródeł tych składników w postaci suplementów diety grozi przedawkowaniem niektórych z nich. Nadmierne spożycie może mieć negatywne skutki i tak np. witamina C, która powszechnie uznana jest za nieszkodliwą, w dużych ilościach może przyczyniać się do powstawania kamieni nerkowych, również u dzieci. Niebezpieczne jest również przedawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach zwłaszcza witaminy A, którą producenci często dodają do żywności. W preparatach witaminowo-mineralnych znajdują się czasem takie ilości składników odżywczych które pokrywają 100% dziennego zapotrzebowania, dlatego należy uważnie czytać etykiety. Łatwo jest bowiem przedawkować niektóre z nich. Zwłaszcza preparaty dostępne w formie żelek, cukierków mogą one zachęcać do zjedzenia zbyt dużej ilości, co nie jest wskazane.

Należy podkreślić, że to prawidłowe żywienie powinno dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach, a suplementy mogą stanowić jedynie uzupełnienie diety w sytuacjach, w których istnieje prawdopodobieństwo niedoborów. Na przykład jeśli Twoje dziecko nie jada codziennie jednej z  grup produktów np. warzyw, owoców lub produktów mlecznych, ale nawet wtedy bardziej skuteczne będą preparaty jednoskładnikowe, które powinien polecić lekarz.

Pamiętaj, że witaminy i minerały najlepiej wchłaniają się ze źródeł naturalnych. Czasami łatwiej jest podać tabletkę niż przygotować sałatkę lub nakłonić dziecko do jej zjedzenia jednak podając dziecku suplement usprawiedliwiamy tylko swoje sumienie, a zapominamy a tym co jest najważniejsze o nauce prawidłowych nawyków żywieniowych.

reklama

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

Ocena: 0 z 5. Ocen: 0

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Witaminy - gdzie ich szukać

Witaminy - gdzie ich szukać

Witaminy są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów życiowych organizmu, zapewniają nam dobrostan....   Więcej

Rola tłuszczów w diecie dziecka

Rola tłuszczów w diecie dziecka

Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy jak ważne dla rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego...   Więcej

11 sposobów, które zwiększą apetyt twojego dziecka.

11 sposobów, które zwiększą apetyt twojego dziecka.

1. Ustalmy stałe pory posiłków, jednak nie trzymajmy się sztywno godzin, które dla rozbawionego i...   Więcej

10 przykazań zdrowego odżywiania

10 przykazań zdrowego odżywiania

Sporo wiesz na temat żywienia swojego dziecka - dużo czytasz, śledzisz nowinki kulinarne i wytyczne...   Więcej

Dlaczego chipsy są niezdrowe dla dzieci

Dlaczego chipsy są niezdrowe dla dzieci

Jednym z rodzajów ”junk food” tzw. śmieciowego jedzenia są chipsy ziemniaczane. Dlaczego jednak posiekane...   Więcej

Prawda o tłuszczach

Prawda o tłuszczach

Problematyka związana z tłuszczem jest najprawdopodobniej najbardziej myląca dla osób odchudzających się....   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce