reklama
Zdrowe lunch-box, czyli co dawać dziecku do szkoły

Zdrowe lunch-box, czyli co dawać dziecku do szkoły

Drugie śniadania i przekąski, które wkładamy dzieciom do szkolnych pudełek śniadaniowych, są bardzo ważne - zapewniają im energię do nauki i zabawy. Dlatego tak ważne jest, by znajdowały się w nich zdrowe produkty, nic niezdrowego czy przypadkowego. Co zatem dawać dziecku do szkoły?

Co powinien zawierać szkolny lunch-box?

W szkolnym pudełku śniadaniowym zdecydowanie nie powinny się znaleźć żywnościowe śmieci - chipsy, żelki i batoniki. Nie powinniśmy też zdawać się na oferty przyszkolnych sklepików, dając dzieciom kilka złotych, by same sobie coś kupiły. Co zatem włożyć do pudełka śniadaniowego? Wybór nie jest łatwy, ponieważ najczęściej preferencje dzieci i ich rodziców co do zawartości lunch-boxów zdecydowanie się różnią. Niemniej powinny to być:

  • prosta, zdrowa kanapka (chleb pełnoziarnisty bądź graham, chuda wędlina, ser i sałata lub pasta rybna czy jajeczna), chlebek pita (solo bądź z nadzieniem), krakersy, pieczywo ryżowe, herbatniki pełnoziarniste, muffinki bądź ciasta z domowego wypieku. Jeśli dziecko jest starsze, a w lunch-boxie znajduje się jego obiad, mogą to być także  racuszki, placuszki (np. z cukinii) czy naleśniki (pamiętaj o tym, by nie były za tłuste i kłopotliwe w jedzeniu),
  • jogurt, mleko, serek (unikaj deserów wysokosłodzonych, najlepsze są smaki naturalne, bez dodatków, w zakręcanych butelkach),
  • świeże owoce (sprawdzą się lepiej niż suszone, które są bardzo słodkie i niespecjalnie wygodne do jedzenia) – np. jabłka, banany, mandarynki,
  • chrupiące warzywa np. pokrojone w słupki (pomidorki, ogórki, marchewki, papryka, rzodkiewka, kalarepka),
  • pestki, orzechy, nasiona, muesli,
  • woda (sprawdzi się o wiele lepiej niż soki czy napoje).

Jak zachęcić dziecko do jedzenia zdrowych rzeczy?

Zmiany żywieniowe nie zawsze są łatwe do wprowadzenia, ale warto. Rok szkolny to dobry czas, by je zainicjować. Zdrowe jedzenie to inwestycja w zdrowie. Pomaga dzieciom działać na wysokich obrotach - koncentrować się i uczyć, bawić się i oddawać pasjom.

W ciągu dnia, zwłaszcza w szkole, dzieciakom trudno znaleźć czas na to, by usiąść i spokojnie zjeść. Jest przecież tyle rzeczy do zrobienia, a przerwa międzylekcyjna jest tak krótka… Zachęcaj dziecko, by mimo wszystko wygospodarowywało na to czas. Tłumacz, że jedzenie jest jak paliwo – zapewnia energię i dobry humor. Pamiętaj, że zawartość lunch-boxa powinna być nie tylko smaczna i apetyczna, prosta i szybka do przygotowania, ale i łatwa do skonsumowania.

Dbaj o atrakcyjną formę posiłków. W przypadku małych dzieci świetnie sprawdzą się kanapki w kształcie trójkątów, starsze dzieci zachwycą np. naleśniki z atrakcyjnym nadzieniem. Unikaj jednak jedzenia zbyt wyrafinowanego i trudnego w spożywaniu (np. sałatki).

Czy wiesz, ze dzieci, które samodzielnie mogą skomponować swoje menu, chętniej je konsumują?  Zachęcaj je do tygodniowej sporządzenia listy zakupowej, chwal za „zdrowe” wybory.

Staraj się dawać dobry przykład – jedzcie mądrze i zdrowo. Pamiętaj też, że czym skorupka za młodu nasiąknie…

Kup ładne, atrakcyjne pudełko śniadaniowe, najlepiej takie, które ma przegródki. Taki miły dla oka drobiazg, nie mniej niż atrakcyjnie podane jedzenie, zachęca do konsumowania.
Rozmawiaj z dzieckiem o zdrowym odżywianiu i o tym, jakie to ważne. Dzięki temu nie będzie się uginało pod presją rówieśników, których lunch-boxy wypełnione są lizakami, chipsami i żelkami.

Pamiętaj, że zmiana preferencji żywieniowych na te bardziej przez ciebie pożądane, bo zdrowe, może zająć trochę czasu. Nie zniechęcaj się.

Jeśli twoje dziecko przynosi ze szkoły niezjedzone kanapki i przekąski, dowiedz się, dlaczego tak się dzieje. Powodów może być kilka i najczęściej łatwo im zaradzić. Przeszkodą może być nielubiana wędlina czy chleb, jedzenie nudne, ale i zbyt wyrafinowane, ale także nieładny pojemnik.