reklama

Zdrowe święta dla dziecka

Święta Bożego Narodzenia mają zazwyczaj podobny scenariusz, wykreowany przez familijne rytuały, tradycje i zwyczaje.

Kiedy w rodzinie pojawiają się dzieci, święta nieco zmieniają swoje oblicze. Zaczynamy myśleć już nie tyle o prezentach i świątecznych dekoracjach, ile o świątecznym menu, odpowiednim dla naszych pociech. 

Święta z pomysłem

Ponieważ dziecko to nie MAŁY DOROSŁY, o świątecznym menu powinniśmy pomyśleć odpowiednio wcześnie, aby nie serwować maluchom nieodpowiednich, ciężkostrawnych dań. Pamiętajmy, że zapotrzebowanie dziecka na składniki odżywcze jest zupełnie inne niż osoby dorosłej. Dodatkowo często się zdarza, że to, co smakuje nam - dorosłym, nie smakuje dzieciom. Jeżeli odpowiednio wcześniej nie zaplanujemy potraw dla najmłodszych, to skutek będzie taki, że dzieci całe święta nie będą jadły pożywnych posiłków, tylko zajadały się słodyczami i słodkimi napojami.

Aby uniknąć takiej sytuacji, należy usiąść razem z dzieckiem i wspólnie ustalić, co będzie jadło i piło w w czasie świąt. Jeżeli jest zdrowe i rozwija się prawidłowo, to można mu zaufać - dzieci mają tę zdolność, że intuicyjnie czują, co i w jakich ilościach potrzebują, a jakie produkty im nie służą. Rolą rodziców będzie zadbanie o jakość i porę podawania wybranych potraw.

Jeżeli dziecko jest chore, np. ma alergię lub cukrzycę, najlepiej jest zaproponować mu kilka potraw do wyboru, aby samo zdecydowało, co będzie jadło.

Pamiętać należy, że dziecka nie można zmuszać do jedzenia czegoś, czego nie lubi. Jeżeli to zlekceważymy, święta zakończą się kłótnią i złą atmosferą w domu. Dlatego warto jest dojść do porozumienia, nawet kosztem podania w dniu Wigilii na śniadanie tostów z szynką. Pamiętaj, by zadbać o dobrą jakość tego posiłku, czyli podaj: pieczywo pełnoziarniste i szynkę z kawałków mięsa, a nie z MOM (mięsa oddzielonego mechanicznie, które jest gorszej jakości).

Zaufaj tradycji

Pojawienie się dziecka w rodzinie nie musi oznaczać rezygnacji z tradycyjnych świątecznych dań. Typowe dania to wyjątkowo dobre kompozycje składników, ale pod warunkiem, że są przygotowywane samodzielnie, bez udziału półproduktów i dań gotowych. Zupy rybne, grzybowe, barszcze czerwone, dania na bazie kapust i maku to bogactwo niezbędnych dla organizmu witamin i minerałów.

Jednak nie wszystkie dzieci za nimi przepadają, szczególnie za rybami, głównie ze względu na zapach, ale też smak. Dla nich idealnie byłoby, gdyby ryby smakowały jak cukierki, ale rzeczywistość jest inna. A ryby są naprawdę ważne w diecie dziecka. Są źródłem kilku cennych składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju młodego organizmu. Są to głównie:

·    witamina D, która pomaga budować zdrowe kości i zęby,
·    witamina A - istotna dla zwiększa odporność dziecka,
·    łatwo przyswajalnego białka
·    oraz kwasy NNKT, w tym cenne kwasy omega-3, potrzebne między innymi do prawidłowego rozwoju układu nerwowego.

Jaką rybę wybrać dla dziecka?

Dziecku możesz serwować wszystkie gatunki ryb. Jeśli jednak maluch nie lubi ich specyficznego zapachu, wybierz ryby słodkowodne, które charakteryzują się delikatniejszym smakiem i łagodniejszym zapachem. Wybierając rybę sprawdź, czy nie ma w niej ości, aby uchronić dziecko prze niebezpiecznym zadławieniem.

Zdrowe przekąski

Odrobina słodyczy należy się wszystkim, szczególnie podczas świąt, dlatego warto zgodzić się na jedną słodkość, a dla pozostałych znaleźć zdrowsze odpowiedniki. Świetną alternatywą dla ciast i kolorowych napojów są: orzechy, mogą być w gorzkiej czekoladzie, bakalie, jabłko upieczone z cynamonem, kakao na bazie chudego mleka z miodem czy soki bez dodatku cukru.

Daj dziecku dobry przykład

Pokaż swojemu dziecku, jak powinno wyglądać zdrowe odżywianie, czyli jedz z nim posiłek składający się z podobnych produktów. Nie licz na to, że dziecko chętnie zje rybę, gdy ty w tym czasie będziesz zajadać się ciastem.

Jeśli w trakcie wieczerzy wigilijnej w dziecku pojawi się chęć skosztowania 12 potraw, nie odmawiaj mu tego. Doradź, że najlepiej będzie, jak każdej z potraw zje po kęsie lub łyżce, a zrezygnuje z dodatków typu pieczywo, kluski.

Wesołych Świąt!

Anna Englisz, dietetyk
www.setpoint.pl

reklama

Niezbędniki w dziale zdrowe dziecko

Przedszkolak

W zerówce