Dieta sześciolatka

Jeśli chodzi o żywienie sześciolatków, nie zachodzą tu żadne rewolucyjne zmiany. Dieta wciąż musi być zrównoważona - bogata w składniki odżywcze, witaminy i minerały.

Można jednak wykorzystać specyfikę wieku (nowe otoczenie, kompetencje i obowiązki przekładające się na przekonanie sześciolatka, że jest już całkiem „dorosły”) i wprowadzić – bądź utrwalić – kilka dietetycznych szczegółów:

- pamiętaj, że dziecko potrzebuje rutyny – także jeśli chodzi o pory posiłków. Wciąż przestrzegajcie stałego rytmu pięciu posiłków spożywanych o określonych porach: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja.

- jedzcie razem choć jeden posiłek dziennie. Prawdopodobnie teraz się krzywisz – nie macie na to czasu! Jesteście zabiegani, macie masę obowiązków, do tego wasz zerówkowicz nie wykazuje zainteresowania trwonieniem czasu na sprawy mało istotne (jak jedzenie) – ma przecież tak wiele ważnych spraw do załatwienia (zabawa, lekcje, odpoczynek). Zmieńcie to – wpiszcie wspólny obiad lub kolację w codzienny grafik. Mało tego! - angażujcie dziecko do pomocy w przygotowaniu posiłków. Ten moment, kiedy rodzina gromadzi się wokół stołu, jest bardzo ważny i cenny. Spędzacie ze sobą czas, rozmawiacie, bądźcie blisko. Starajcie się pielęgnować tę tradycję, celebrujcie te chwile.

- zwracaj uwagę na dobre maniery. Nie musicie podczas posiłków studiować podręczników bon-ton, ale warto, by dziecko umiało zachować się także przy stole. Będzie nie tylko dobrze wychowane, ale i pewniejsze siebie – będzie umiało odnaleźć się w przyszłości w różnych sytuacjach.

- zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw. Jeśli twój sześciolatek dotychczas nie był otwarty na nowe smaki, teraz jest dobry moment, by to zmienić. Wykorzystaj powiew świeżości -  kontakty z rówieśnikami, nowe otoczenie, pęd do odkrywania świata dorosłych.

- zwracaj uwagę na to, co podjada twoje dziecko, co samo kupuje w sklepie (osiedlowym czy szkolnym). Możliwe, że pod wpływem rówieśników dziecko – nawet, jeśli nie miało dotychczas takich zapędów – kieszonkowe wydaje na chipsy, żywność Fast ford czy napoje gazowane. Niekoniecznie zmuszaj je do przyrzeczeń, że nigdy nie tknie tego świństwa, ale rozmawiajcie o szkodach, jakie takie produkty wyrządzają i o potrzebie ich ograniczania. Wypracujcie porozumienie.

reklama

- wciąż staraj się zaszczepiać w dziecku zdrowe nawyki żywieniowe. Myśl o tym nie tylko wtedy, gdy przygotowujesz posiłki w domu, ale także wówczas, gdy pakujesz drugie śniadanie, przekąskę i coś do picia. Pamiętaj, że woda jest o niebo zdrowsza niż sok czy napój, a marchewka, orzechy czy migdały lepsze niż wafelek czy batonik.

- ponieważ sześciolatek może jeść niemal wszystko to, co rodzice oraz z uwagi na fakt, że będzie chciał – także poprzez jadłospis – wyrażać swoją „dorosłość”, możesz modyfikować jego dietę, stawiając na zdrową żywność. I tak:

·    Przygotowując kanapki staraj się wprowadzać pieczywo pełnoziarniste. Gotując obiady zamiast ziemniaków czy frytek wybieraj ryż i kasze (jaglaną, jęczmienną czy gryczaną).

·    Codziennie podawaj dziecku owoce i warzywa (także kiszone).

·    Uważaj na sól (jej nadmiar szkodzi, najlepiej kupuj sól morską nieczyszczoną) i cukier (zamiast klasycznego białego wybierz trzcinowy czy syrop klonowy). Zwracaj uwagę na jakość oleju, którego używasz – najlepiej niech będą to oliwy z pierwszego tłoczenia (na zimno).

reklama

·    Pamiętaj o nabiale – w szczególności jogurtach naturalnych, maślankach i kefirach, a także twarogu czy mleku. Zadbaj o obecność jaj, mięsa i ryb w diecie.

·    Ograniczaj białe pieczywo, słodycze i śmieciowe jedzenie (np. chipsy).

I na koniec. Pamiętaj, że niezwykle ważne dla dziecka są prawidłowe nawyki żywieniowe jego rodziców.

mzb

Rozwój dziecka sześcioletniego - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Wychowanie sześciolatka  - kliknij tutaj.

reklama

Masz dziecko w przedszkolu ? - zajrzyj tutaj

Kliknij też w zerówkę  i szkołę.

Ocena: 3 z 5. Ocen: 2

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Rozwój emocjonalny sześciolatka

Rozwój emocjonalny sześciolatka

Rozwój emocjonalny dziecka w wieku 6. lat wchodzi w kolejną fazę. Dziecko jest pełne sprzeczności....   Więcej

Rozwój intelektualny sześciolatka

Rozwój intelektualny sześciolatka

Sześciolatek potrafi zadziwić. Z jednej strony jest wybuchowy i nieprzewidywalny, a z drugiej...   Więcej

Rozwój społeczny sześciolatka

Rozwój społeczny sześciolatka

Dziecko, odkąd jest przedszkolakiem, funkcjonuje w szerszej niż rodzina grupie społecznej. Przestaje być...   Więcej

Nocne koszmary i lęki sześciolatka – jak sobie z nim radzić?

Nocne koszmary i lęki sześciolatka – jak sobie z nim radzić?

Twoje dziecko budzi się w nocy z krzykiem? Kręci się niespokojnie w łóżku i nie może zasnąć, bo boi się...   Więcej

Rozwój fizyczny sześciolatka

Rozwój fizyczny sześciolatka

Sześciolatki są zazwyczaj ruchliwe, sprawne fizycznie, zwinne i pełne energii. Naturalnie, jak w każdej...   Więcej

Sen sześciolatka

Sen sześciolatka

Sześciolatek coraz bardziej ceni sobie niezależność, lubi mieć swoje zdanie, uwielbia forsować własne...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale zerówka

Przedszkolak

W zerówce