Rozwój intelektualny sześciolatka

Rozwój intelektualny sześciolatka

Sześciolatek potrafi zadziwić. Z jednej strony jest wybuchowy i nieprzewidywalny, a z drugiej zorientowany na zdobywanie nowych umiejętności i skupiony na doskonaleniu tych już posiadanych. Sześciolatek jest dość nieelastyczny i ... chwiejny. Wszystko, czego doświadcza, jest dobre lub złe, czarne albo białe. Potrafi zaskoczyć i trudno za nim nadążyć.

Jaki jest sześciolatek?

Otwartość i gotowość na odkrywanie świata w połączeniu z dziecięcym entuzjazmem sprawiają, że sześciolatek szybko rozwija się intelektualnie. Dziecko systematyzuje i oswaja świat, opierając się na własnej optyce, doświadczeniu, wiedzy i swoich zasadach. Nowe sytuacje i wyzwania mogą być dla niego pewną trudnością – musi je najpierw poznać, „przymierzyć”, a dopiero później wrzucić do odpowiedniej szuflady. To właśnie dlatego tak ważna w życiu sześciolatka jest rutyna – ona daje mu pewność i poczucie bezpieczeństwa.

Sześciolatek bardzo chętnie opowiada o swoich sukcesach – możesz odnieść wrażenie, że się przechwala, a i niejednokrotnie złapiesz go na tym, że fantazjuje i ubarwia. Jest bardzo dumny ze swoich osiągnięć, ale potrzebuje pozytywnych informacji zwrotnych – waszych komplementów, pochwał i uwag. Nie robi tego z próżności, on się po prostu czuje dość niepewnie.

Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami. Zaczyna interesować się życiem społecznym. Jest otwarte i ciekawe świata, dlatego dąży do jego poznania. Chce zrozumieć zasady i prawa nim rządzące – nieustannie pyta, a także wyraża swoją opinię na dany temat.

reklama

Rozwój intelektualny sześciolatka. Co już potrafi dziecko:

  • Czyta lub szybko się tegoż uczy.
  • Umie pisać bądź szybko tę umiejętność opanowuje.
  • Interesują go krótkie, często własnoręcznie opisane, historie.
  • Zna różne piosenki i wierszyki, kolejnych uczy się z łatwością.
  • Rozwiązuje swoje problemy, a przynajmniej podejmuje próby.
  • Umie się skoncentrować na jednej czynności (mniej więcej kwadrans), choć ma problem z podzielnością uwagi.
  • Radzi sobie z przeróżnymi skomplikowanymi czynnościami - od wycinania po wiązanie butów.
  • Ma bogate słownictwo (zna około 4 000 słów), choć wciąż używa słów przez siebie wymyślonych np. „trzymaniec” vel uchwyt.
  • Umie wykonywać proste obliczenia matematyczne, lubi bawić się cyframi.
  • Rozpoznaje kształty, nie tylko je z łatwością odtwarza, ale i traktuje je kreatywnie – tworzy geometryczne rysunki.
  • Interesuje się światem – zjawiskami przyrodniczymi, mapami, ale i zjawiskami społecznymi – zawodami, jakie wykonują różni ludzie czy rolami społecznymi – mąż, mama, dziecko.
  • Poznaje zasady działania zegara, zna nazwy dni tygodni, miesięcy.
  • Lubi się wypowiadać na różne tematy – jego wypowiedzi są dłuższe, ciekawe, logiczne. Można z nim porozmawiać na naprawdę różne tematy.
  • Rozróżnia świadomie stronę lewą od prawej.
  • Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki.
  • Dziecko potrafi tworzyć zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.
  • Układa puzzle.
  • Podejmuje samodzielnie decyzje.
  • Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb.
  • Rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości.
  • Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym.
  • Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku.
  • Potrafi się skupić na ok. 15 min.
  • Nie ma rozdzielności uwagi.
  • Bawi się w zabawy z podziałem na role.
  • Zaczyna stawiać hipotezy , w których istotną rolę pełnią jego wyobraźnia. Ma jeszcze małe zasoby wiedzy, ale próbuje sobie radzić.
  • Swobodnie prowadzi rozmowy. Lubi rozmawiać i dzielić się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami.
  • Próbuje uzasadniać swoje decyzje. Próbuje bronić swoich racji za wszelką cenę, często w sposób wybuchowy i nieopanowany. Trwa walka o swoją tożsamość i niezależność.
  • Sześciolatek jest ciekawy świata, choć czasem trochę niepewny w działaniach.
  • Dziecko powinno umieć współdziałać z rówieśnikami i przestrzegać określonych norm zachowania.
  • Sześciolatek zaczyna  przewidywać intelektualne i emocjonalne skutki swego działania.

Jak możesz wspierać rozwój intelektualny sześciolatka?

  • Podsuwaj dziecku interesujące książki i czasopisma. Czytajcie też wspólnie, a później rozmawiajcie na temat lektury.
  • Zachęcaj dziecko, by razem z kolegami lub z wami grało w planszówki – warcaby, chińczyk czy bardziej skomplikowane fabularnie opcje nie tylko fantastycznie i radośnie wypełniają czas, ale i doskonale wpływają na rozwój intelektualny dziecka.
  • Często dziecko jest zainteresowane jakimś tematem, ale w szkole nie może on być omówiony szerzej – nic nie stoi na przeszkodzie, aby temat zgłębić w domu: poszukać informacji w książkach, internecie czy wybrać się do muzeum.
  • Doceniaj pytania, jakie zadaje ci dziecko, nawet jeśli masz wrażenie, że nigdy się one nie kończą albo denerwujesz się, że nie znasz na nie odpowiedzi.  Odpowiadaj na nie cierpliwie i zachęcaj dziecko do poszukiwań. Z zainteresowaniem słuchaj, kiedy dziecko opowiada ci o swoich odkryciach i o tym, czego się nauczyło. Dzięki temu dziecko lepiej to zapamięta, będzie mieć też motywację do rozszerzania swojej wiedzy.
  • Jesteś pierwszym, a i może najważniejszym nauczycielem dziecka – pamiętaj o tym. Będzie ono patrzyło na świat twoimi oczami. Postaraj się dobrze je „zaprogramować” i nastawić – kreatywnie i pozytywnie. Zachęcaj dziecko do otwartości, pogłębiania wiedzy i poszukiwań – sama tez taka bądź. Nie poddawaj się, jeśli jakieś pytanie cię zaskoczy – powiedz, ze najważniejsze to wiedzieć gdzie szukać odpowiedzi. I ją znajdź. Wychowuj małego odkrywcę.
  • Jak najwięcej z dzieckiem rozmawiaj. O tym, co się działo w przedszkolu, omawiajcie różne sytuacje, ale i fantazjujcie. Wspominajcie, planujcie, ale i piszcie własne historie. Możecie je spisywać – napisać wspólnie książkę, zrobić komiks bądź prowadzić rodzinny pamiętnik.
  • Staraj się kreować sytuacje, w których dziecko może być dumne z własnych osiągnięć. Szczególnie wtedy, gdy ma jakieś problemy i musi odzyskać wiarę w siebie. Pamiętaj, by poprzeczka była adekwatna do umiejętności i możliwości dziecka. Zbyt wysoka – zniechęci, zaś zbyt niska – może zwyczajnie urazić.

Powodzenia!

Rozwój dziecka sześcioletniego - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.

Wychowanie sześciolatka  - kliknij tutaj.

Masz dziecko w przedszkolu ? - zajrzyj tutaj

Kliknij też w zerówkę  i szkołę.

Ocena: 4.4 z 5. Ocen: 5

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Czym się różni nauka w zerówce od nauki w szkole?

Czym się różni nauka w zerówce od nauki w szkole?

Uczymy się przez całe życie - od narodzin aż do śmierci. Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności jest...   Więcej

Posłać 6 latka do szkoły czy do zerówki?

Posłać 6 latka do szkoły czy do zerówki?

Obniżenie wieku szkolnego i reforma szkolnictwa, która zakłada wcześniejsze niż do tej pory rozpoczęcie...   Więcej

Sześciolatek w szkole - wady i zalety

Sześciolatek w szkole - wady i zalety

Pomysł posłania sześciolatków do szkoły wzbudził masę kontrowersji. Zaskoczyło to zupełnie Ministerstwo...   Więcej

Sen sześciolatka

Sen sześciolatka

Sześciolatek coraz bardziej ceni sobie niezależność, lubi mieć swoje zdanie, uwielbia forsować własne...   Więcej

Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym

Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym

W Ogólnopolskim Teście Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS), o którym mowa, wzięło udział trzy...   Więcej

Rozwój fizyczny sześciolatka

Rozwój fizyczny sześciolatka

Sześciolatki są zazwyczaj ruchliwe, sprawne fizycznie, zwinne i pełne energii. Naturalnie, jak w każdej...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale zerówka

Przedszkolak

W zerówce