reklama

Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym

W Ogólnopolskim Teście Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS), o którym mowa, wzięło udział trzy tysiące 6- i 7-latków - zarówno zerówkowiczów (i szkoły, i przedszkola), jak i uczniów klas 1. i 2.

Na zlecenie MEN przeprowadził go Instytut Badań Edukacyjnych. Badacze przyglądali się umiejętnościom dzieci w zakresie pisania, czytania i matematyki. Celem badań była ocena, jak szkoła uczy najmłodsze dzieci, porównanie umiejętności i postępów w nauce dzieci 6- i 7-letnich, w zależności od tego, czy pozostały w zerówce, czy poszły do szkoły, i w jakim wieku debiutowały w roli ucznia. Aby można było ocenić przyrost umiejętności, badanie przeprowadzono dwukrotnie – na początku roku szkolnego i na jego końcu.

Co wynika z badań?

  • W szkole dużo szybciej niż w przedszkolu rosną - w ciągu roku szkolnego - kompetencje dzieci w zakresie czytania, liczenia i pisania.
  • W pierwszym roku edukacji sześciolatki zrównują się z siedmiolatkami
  • Sześciolatki w szkole szybciej się uczą matematyki, czytania i pisania niż siedmiolatki.
  • Dzieci bardzo uzdolnione w pierwszej klasie zwalniają tempo zdobywania nowych umiejętności.
  • Największe postępy robią najsłabsze dzieci.
  • Dzieci sześcioletnie w pierwszych klasach radzą sobie tak samo jak siedmiolatki, nie są dyskryminowane i nie mają problemów z nadążaniem za starszymi kolegami.

Podsumowanie

MEN wyniki testu wykorzystuje jako argument za tym, by rodzice posyłali sześciolatki do szkoły. Z badań bowiem jasno wynika, że jest to dla nich korzystne. Wątpliwości co do prawdziwości tegoż obrazu budzą jednak dwie kwestie:

  • Po pierwsze wiadomo, że o ile nauka czytania, pisania i matematyki jest w szkole obowiązkowa, o tyle w zerówkach – można powiedzieć - niemile widziana. Nie we wszystkich przedszkolach i zerówkach dzieci poznają cyfry i litery (a może i w niewielu), bowiem MEN usunął ten punkt z programów przedszkolnych, co wiele placówek interpretuje jako zakaz nauki.
  • Po drugie – w badaniu wzięły udział 7-latki oraz – stosunkowo - niewielka grupa 6-latków, którzy raczej nie mogą być reprezentantami rocznika z prostego powodu: jest bardzo prawdopodobne, że są to dzieci najbardziej dojrzałe i najbardziej zdolne (w swoim przedziale wiekowym).

Źródło: www.ibe.edu.pl, www.men.gov.pl, www.gazeta.pl

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 3,00 z 5. Głosów: 2
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama